Announcement

Collapse
No announcement yet.

I lufta over Varingskollen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • I lufta over Varingskollen



    Om sommeren ligger skibakken der, grønn og forlatt - bare en og annen på tur med hunden eller joggere med oppoverbakker som spesialfelt er å se.

    Det få vet er at skibakken er et fantastisk sted å fly. Å ta med seg modellen opp grusveien som ender på et platå omtrent halvveis opp til toppen, sette i batteriet, starte propellen og kaste flyet ut over den bratte skråningen som stuper ned mot dalbunnen gir en helt vanvittig høydefølelse. Man kan stå over flyet og samtidig fly det! Kanskje hang-folket som flyr ved klipper og fjell langs kysten opplever dette stadig vekk - for meg ga turen i alle fall en helt spesiell opplevelse.

    Et morsomt "stunt" var å fly modellen langs bakkeprofilen, både over og under meg. Flyet (en Cessna mini fra Throttlestore) har nok litt for lite power til å ha det maks gøy, men jeg dro på det maskina klarte - ikke helt uten frykt for å måtte klatre langt opp i bakken for å hente det ned etter eventuel krasj. Men flyet var overraskende enkelt å manøvrere, selv i halvveis stall-turn, som er det eneste alternativet når man skal snu når nesa peker parallelt med en bakke som stiger ganske kraftig. Det gikk bra - jeg krasjet ikke. Billig moro!

    Fra bunnen av bakken og opp til platået der jeg sto vil jeg tro det er mist 150 meter - høydeforskjellen på bunnen og toppen av bakken er 360 meter. Jeg svei av to batterier - og landet bare minutter før regnet plasket ned.

    Filmen er laget med et heller dårlig kamera, som atpåtil ikke er godt egnet til flygende opptak - men det funker. Prøv en skibakke - det er moro!
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong


  • #2
    Originally posted by kristianwest View Post
    Filmen er laget med et heller dårlig kamera, som atpåtil ikke er godt egnet til flygende opptak - men det funker.
    Har sett værre (mine egne). Takk for at du la ut flyturen her.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment

    Working...
    X