Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regler angående bruk av Mhz / Ghz i norge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Regler angående bruk av Mhz / Ghz i norge?

    Hei!

    Min første post og har en del spørsmål, som jeg helt sikkert klarer å søke meg frem til etterhvert men er veldig forskjellig svar å få og ingenting "konkret".

    Først lurer jeg på hva slags frekvenser man har lov å bruke fritt? Selv sitter jeg med 1280mhz, 2.4ghz og 5.8ghz på utstyret mitt. 2.4 er radiolinken og resten er video. Tør ikke bruke 1280 fordi jeg føler det er noe ulovlig om jeg hiver den på flyet. Så bruker 2.4 og 5.8 da jeg har dette i wifi og vil da tro jeg har lov å bruke det fritt? Er det noen som kan liste opp alle de frekvensene man kan bruke fritt? Så kan jeg bare se etter dem frekvensene når jeg handler? Skriv gjerne også maks senderstyrke. Tror mitt 5.8 er litt ulovlig da det er 200mw?

    Nummer 2 er om noen vet om det fantes en oppgradering til Turnigy 9x som gir meg lenger rekkevidde? Fant 433mhz til 265USD (1500kr) det ble litt mye føler jeg? Er det noe annet som gir bedre rekkevidde?

    Nummer 3: Til FPV har jeg som sagt 5.8Ghz og 1.28Ghz. Vurderer å lage retningsbestemt antenne til en av dem, har nå CL og SPW på 5.8Ghz men lengden blir vel lenger om jeg har CL på flyet og Helix på bakken pekt mot flysonen?

  • #2
    Heihei. Innen dette feltet er det nok regler så du kan kose deg masse når du leser dem:P

    2,4ghz og 5,8ghz er såkalte åpne bånd som alle kan bruke, men er masse regler her også. Feks med sendereffekt og hvilket bruk osv. Man kan få tilgang til en del flere bånd ved å skaffe seg radioamatør lisens osv.

    Her finner du reglene rundt de frie frekvensene:

    www.npt.no is parked
    Last edited by Lars N; 19-09-11, 17:15. Reason: glemte link
    Lars Norberg

    Comment


    • #3
      Hei,

      dette er nok ganske komplisert, ja. Frekvensen 1280 er på amatørbåndet og du trenger lisens for å kunne bruke dette. Amatørbåndene blir nok lyttet på av mange, så jeg tror ikke du skal bevege deg mye innpå dem før noen varsler PT. Det er også begrensninger i hvordan du kan sende på amatørbåndene, og jeg mener at på 1280 kan man benytte inntil 100 watt og 20 Mhz. Du må derfor vite noe mer om senderen din enn det som normalt oppgis av leverandørene.

      Det er ikke så dumt å ta et slikt radioamatørsertifikat - det er en engangslisens slik at når du først har fått den, varer den evig. Mange synes nok at eksamen er relativt vanskelig - du finner en "test" eksamen her: www.npt.no is parked

      Lykke til!

      Comment


      • #4
        En liten advarsel, ved bruk av noen video "downlink" systemer på 2,4Ghz har jeg erfart at rekkevidden på Futaba 2,4 FASST ble dramatisk redusert, regner med det også kan gjelder andre systemer!

        Det så ut til å funke ok under testing, men ikke i praksis. For en amatør virket det som videolink systemet "brukte" hele båmdbredden på 2,4
        Husker ikke merket på utstyret, men han hadde kjøpt det i USA.
        For min del "never again"

        Comment


        • #5
          Du får ta radioamatørsertefikat det er en enkel sak. Så kan du jo kjøre vidioen som slowscan TV på 80 m. Da får du både bra frekvensavstand til radiostyringen og meget god rekkevide.

          LA8NPA

          Comment


          • #6
            Takk for tips, men jeg har i fremtiden ikke planer om FPV. Holder meg til "vanlig" modellfly
            Det var ment som info til dere som driver med sånt, ,men skjønner dere er oppdatert

            Comment


            • #7
              Problemet med amatørlisensen er at jeg har hørt prisen er 5000+, finner ikke noe informasjon om det noen plass. Noen som vet noe mer en meg?

              Comment


              • #8
                Mener jeg betalte en engangsavgift på kr 2.000,- da jeg fikk lisensen for noen år siden.

                Comment


                • #9
                  Fant ikke siden – Norsk Radio Relæ Liga

                  Comment

                  Working...
                  X