Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til anskaffelse av seilfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til anskaffelse av seilfly

    Jeg har tenkt å skaffe meg et seilfly men er litt i villrede mht hvilket..

    Har sett snutter på utube av DLG-fly og de har åpenbart høye ytelser osv, men er alt for dyre
    Hvilke andre seilfly har "like gode" ytelser, men uten dlg-konstruksjonen og til en billig penge?

    Flyet er tenkt brukt på hang og helst også termikk, størrelse 1,5-2 meter og må ha balanseror og rikelig med rorutslag. Lett fly med mulighet til å legge inn ballast høres fornuftig ut i mine ører..

    Råd til hvor man får kjøpt dette vidunderlige flyet har også vært flott

    mvh Morten
    Last edited by Mortisen; 04-10-11, 15:32.

  • #2
    Allrounder seilfly

    Hei! Etter din beskrivelse har jeg kommet frem til følgende levrandør.
    De har flere modeller i den kattegorien du etterspør, selv har jeg en JK hermik, å er fornøyd med den.
    Arthobby.com



    Morten

    Comment


    • #3
      Takk for tipset
      Faller flyet jeg etterspør inn under en rc betegnelse? F3x...?
      Kanskje lettere å finne flere fly da tenkte jeg..

      Comment


      • #4
        Det finnes helt utmerkede Dlg`er som ikke koster fletta. Topsky, Predator og Longshot er ikke spesielt dyrere en andre seilfly i sin størrelse. På hangfronten, så finnes det mye billig isopor som gjør jobben, men hvis du ønsker å plukke termikk med en modell på 1,5 til 2 meter, så blir de fort litt for tunge. Det kommer selvsagt litt an på hvordan du har tenkt å få den opp i lufta, men hvis den ikke er DLG, og ikke har motor, så blir det strikk eller vinsj, og da er det ikke billig lenger uansett...
        Skal du ha et fly til hang og termikk, så er jeg redd du trenger to fly, desverre.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Mitt forslag:Great Planes Spirit Elite
          The resource cannot be found.
          Kan flys på hang,og den har høystart krok.
          Last edited by Guest; 05-10-11, 05:34.

          Comment


          • #6
            Jeg mener å ha lest at DLG'er kan nytte termikk.. høres det helt gæli ut?

            Art Hobby's Skua 1,5M 230g
            Wing span 1500 mm / 59 in. Length 985 mm / 38.8 in. Glider weight 230 g / 8 oz. Wing area 22 dm² / 341 sq.in. Wing airfoilMH32/30-modified
            - ser for meg umiddelbart ut til å passe ganske bra (for smal og kjapp vinge for termikk?)

            Termikk er kanskje kun en drøm da jeg bor i Trondheim, det finnes vel ikke særlig termikk i et landskap bestående av enten blaut myr eller enda blautere myr?...
            - men tanken var å anskaffe seg et seilfly som kan brukes "til alt", ikke større enn at det blir tatt med og billig nok. Skua'n går for 169$ , så for meg ca 1000 kr.

            Noen som har erfaringer med art hobbys modeller, fraktkostnader, bygging osv osv?





            Arthobby.com
            Last edited by Mortisen; 05-10-11, 07:52.

            Comment


            • #7
              Originally posted by vriompeis View Post
              Mitt forslag:Great Planes Spirit Elite
              Seilfly ferdigbygd - Norwegian Modellers
              Kan flys på hang,og den har høystart krok.
              - vekta på 1 kg synes høy, prisen på 1700,- også.

              Comment


              • #8
                Denne er litt lettere og mye billigere Great Planes Spirit ARF glider Tilbud Før kr.895,- - - Norwegian Modellers

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Kyrre View Post
                  - Bra tilbud men dessverre enda tung 0,9 kg og uten balanseror.

                  Comment


                  • #10
                    Skua-en har V hale, og er dermed uegnet for DLG. Den er også litt tung for håndkast. Den funker sikkert greit på rolige hang, men skal du finne termikk, så må du fortsatt bruke strikk eller noe slikt for å få den opp. Har personlig ingen erfaring med Art-hobby flyene, men jeg synes de er veldig pene å se på..Har siklet litt på de litt større modellene deres.
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      Har flydd skua lenge... I min så har jeg montert en høystarts krok (dette står beskrevet i manualen, og er enkelt å gjøre). Har flydd min mye på hang, den flyr når det meste annet detter ned pga lite løft.
                      Kroken har jeg brukt sammen med diverse strikker i hlg til 2 meters størrelse og med den lille Robbe vinsjen som norwegian selger. Funker utmerket.
                      har hatt flere termikk turer med den, men den er ikke like bra til termikk som en DLG, men det er mulig å få til for å si det sånn.
                      Den er nok litt tung som en ren HLG men det går det også. DLG kasting kan du glemme med den halen den har som standard.
                      Torbjørn og Kåre (RC-seilflysport) fører Art Hobby i Norge. De sender over hele landet og er veldig flinke. Prisen er ikke ille heller.
                      Bare vær helt klar over att vekten art hobby oppgir er for byggesettet uten servoer, lakk, lim etc. vekten på modellen blir mer en 230g. flyklar.

                      Liker å bruke tre stjerners gulvlakk på vingene til arthobby, Tynne strøk og pussing mellom hvert strøk så blir det bra.
                      Leif Bjørgo
                      Cirrus-RCFK

                      Comment


                      • #12
                        Hørtes ut som litt i overkant mye jobb med Art Hobbys fly, trenger både flere lag lakk, pussing, saging av ror osv osv

                        Finnes det andre alternativer som kombinerer super lett konstruksjon med bredt fartsregister, slik at hang og litt termikk/lett vind gjør susen,
                        uten å koste mange tusen? (rimer)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Mortisen View Post
                          Finnes det andre alternativer som kombinerer super lett konstruksjon med bredt fartsregister, slik at hang og litt termikk/lett vind gjør susen,
                          uten å koste mange tusen?
                          Nei.


                          De egenskapene du er ute etter, tilhører modeller som koster litt. Kombinasjonen av lett vekt, høy presisjon og stivhet krever sitt av konstruksjonen..
                          Du finner neppe noe som fyller kriteriene dine for 1000 kr. Ihvertfall ikke hvis du ikke ønsker å bruke tid på å bygge.
                          Du vil ha en modell som krever lite ferdigstillelse, har høy ytelse over ett vidt farts-spekter, veier lite, og nesten ikke koster penger
                          i det hele tatt.

                          DET VIL JEG OGSÅ!!!

                          Men det finnes ikke, desverre. Et seilfly er laget av kompromisser. Til og med de beste. Vil du ha fart, så er det på bekostning av løft. Vil du ha lav vekt, så er det på bekostning av styrke, samt evne til å tåle vind. Du kan finne hangmodeller i EPP som koster 500 kroner, og de flyr helt greit på hang. Men til termikkbruk, så kan du like gjerne kaste en kulegrill, og den flyr like langt.
                          På den andre siden, så hadde Dlg`en min blitt spist levende hvis jeg hadde vippet den ut over hangkanten en stormfull dag på sunnmøre...

                          Du kan selvsagt finne modeller som tåler endel vind, veier forholdsvis lite, lar seg ballastere, blir med opp i termikk og ikke krever jedi-ferdigheter i monteringsfasen, men ikke til 1000,-kr.
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            Du kan jo ta en titt på R2 Hobbies og se hva de har av glidere. Det er ikke noe å si på kvaliteten, og de flyr bra. Den jeg kjøpte derfra er usedvanlig solid bygget. Med støpt glassfiber kropp, og karbon spanter. Den har tålt mye juling i flere år nå. Prisen og kundeservice er også bra, mye bedre service enn Hobby King.
                            Kanskje de har 50 prosent julesalg i år også. Da er det hardt å stå i mot.
                            Last edited by ArneH; 06-10-11, 23:05.
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #15
                              Hei igjen,
                              for å være helt ærlig med deg... som bad scientist sier også.... skal du ha en topp modell ferdig bygd som kan "alt" så koster det mye penger. Art Hobby er rimelige modeller fordi en del av byggingen er gjor av slutt bruker.
                              Der er ikke vanskelig arbeid som skal gjøres, og det er ikke dyre materialer som skal til, men det tar litt tid.
                              En typisk Art Hobby modell i 1.5 meter størrelsen har følgende bygge trinn:
                              1.Lim inn 2 klosser i vingerota til skruene og lim sammen vingen.
                              2. glass over skjøten med glassfiber remse som følger med.
                              3. lim bommen til kroppen
                              4. lim høyde og sideror til bommen
                              5. puss vingetipper til riktig form
                              6. lakker, eller trekk vingene
                              7. skjær ut servobrønner i vingene
                              8. kapp ut ror
                              9. monter servoer i kropp og vinge.
                              10. monter pushrods og rorhorn
                              11. innstaler batteri og mottaker i kroppen
                              12. evt monter krok
                              13. vei ut modellen
                              14. fly

                              Du lærer en del av å bygge en modell. Du bør prøve det, og heller tenke att å bygge modellen er en del av hobbyen istedet for å synes det er dyrt å kjøpe en modell som er helt ferdig. Modellbygging er håndverk og det er ikke rart det tar tid.
                              Kan godt bygge en modell for deg om du vil det, men da skal jeg ha 1500,- kr for arbeidet, og frakt kommer i tillegg.

                              Leif
                              Leif Bjørgo
                              Cirrus-RCFK

                              Comment

                              Working...
                              X