Announcement

Collapse
No announcement yet.

MA X-Cell Whiplash 90 E - monteringstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MA X-Cell Whiplash 90 E - monteringstråd

    Under Viking Smackdown som ble avholdt hos AHMFK 26-28. August 2011 var jeg så griseheldig å vinne denne modellen som var sponset som premie fra http://www.hobby24.no/. Alle piloter som registrerte seg på treffet på lørdagen var med i trekningen om denne modellen. Det var kun ett lodd pr deltaker. I tillegg kunne man vinne flere lodd ved deltakelse i diverse konkurranser utover lørdagen, som auto-konkurranser og annen galskap. Selv deltok jeg i en dragrace konkurranse og fikk et lodd ekstra ved å delta der. (For øvrig et veldig artig treff som jeg håper blir gjentatt neste år). Og under middagen lørdag kveld var det et av mine lodd som ble trukket ut. Det var en rimelig overrasket og fornøyd mann som tok i mot premien, til applaus og lett banning fra mine pilot-venner

    Click image for larger version

Name:	Viking_20110828_001.jpg
Views:	1
Size:	142.1 KB
ID:	630082

    Dvs. tok i mot selve Whiplash’en gjorde jeg ikke da. For dette er en helt ny modell fra Miniature Aircraft. Og i skrivende stund er den ennå ikke tilgjengelig der ute. (Selv om jeg vet at den er rett rundt hjørnet nå). Men jeg kunne selv velge hvilken versjon jeg ønsket, og mitt valg falt på elektro flybarless versjonen.

    Click image for larger version

Name:	Whiplash_012.jpg
Views:	2
Size:	94.0 KB
ID:	630083

    Når jeg satt i bilen på vei hjem den kvelden tenkte jeg jo at dette ble en kostbar gave jeg hadde fått der. Det er jo bare kit’et jeg vant. Et kostbart kit riktignok, og en svært flott premie. Men det koster fort vekk 10 lapper å få den i lufta også. Blader, motor, ESC, servoer og gyro koster penger på en 90-size. I tillegg kommer batterier om en ikke har noen passende fra før av. Men den skitne tanken på å selge kit’et slo jeg i hjel i fødselen. Denne skal i lufta, så var det hjem å se hva jeg kunne få ut av hva jeg hadde rundt omkring.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    Oppsett

    Etter en liten runde på hobbyrommet fikk jeg samlet sammen mye av det som trengtes for å få Whiplash’en i lufta. Servoene plukket jeg fra en av mine Vibe 50 helikoptre. Der satt det BLS452 servoer på swash og BLS251 på halen. 452 er noe tregere enn 451 som jeg normalt ville valgt, men de er mye sterkere, og jeg tror ikke hastigheten skal være noe problem. Har vært i kontakt med andre som har benyttet samme type servo på tilsvarende oppsett som f.eks TDR.
    Jeg hadde liggende blader. Helt nye EDGE 693 FBL blader. Hadde og ESC liggende. En ny HobbyWing 120 HV som var tiltenkt et flyprosjekt til vinteren. Av flybarless system bruker jeg V-bar. Med unntak av 3G har jeg aldri prøvd noe annet, men er svært fornøyd med V-bar og vil fortsette med det. Den har og en svært bra governor funksjon som er nødvendig ved bruk av Hobby Wing ESC. Motor ble en Scorpion 4525-520 Limited Edition.

    Click image for larger version

Name:	Whiplash_006.jpg
Views:	1
Size:	77.3 KB
ID:	582702

    Men etter hvert har jeg fått skikkelig tvileren på den HW regulatoren da. Det er nok av episoder å lese om der folk har kremert sine HW regulatorer, og ofte på tross av bruk av korrekte innstillinger. Og på en såkalt oversize 90 maskin, som Whiplash er, med en motor i 10kW klassen, så tenker jeg heller jeg går for noe mer robust.

    Et av problemene er headspeed. Jeg har etter hvert funnet ut at Whiplash kun kan ha 3 forskjellige gearinger med 13T som minste pinjong. Største utveksling jeg får er 9.53:1. I tillegg til 8.86:1 og 8.27:1. Med motoren jeg har valgt gir det en laveste mulig headspeed på ca 2000 rpm. Jeg tviler på at jeg vil være komfortabel med noe særlig mer enn 2000 – 2100 rpm. Det betinger en veldig lav throttle setting, og jeg er usikker på åssen Hobby Wing vil takle det.

    CC Ice 160 HV er en ESC mange går for. Blant annet MA’s sponsede piloter bruker denne. Men denne er ganske tung, og den mangler BEC som vil kreve ekstern BEC eller mottakerbatteri som vil legge til ytterligere vekt.

    Kontronik derimot er lette og har en svært bra innebygget BEC. På heli av denne størrelsen ser det ut til at alle benytter 120+ HV utgaven. Bakdelen er at den er svært kostbar, samt at også Kontronik har vært plaget med feil og kremasjoner, og Jive 120 blir ikke tilgjengelig før Kontronik er ferdig med å teste sin oppgraderte versjon. Så min plan er å teste med en 80+ HV. I allefall om jeg får festet den utenfor canopy slik at den får luft over kjøleribbene. Så kan jeg teste litt med Eagle Tree og se hvor mye effekt og strømtrekk det egentlig er snakk om.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Litt om modellen

      MA X-Cell Whiplash 90 er utviklet av Bobby Watts og Chris Lund. Jeg kjenner ikke til bedriftene til Chris Lund, men Bobby Watts er en kjent profil i helimiljøet. Kanskje spesielt i forbindelse med Smack Talk video seriene han gjør sammen med Bert Kammerer. Bobby watts er også team pilot for MA sammen med Mike Fortin.

      De har utviklet tre versjoner av helikopteret. Nitro, elektro og gasser. I tillegg kan alle versjonene fås som FB eller FBL. Det tre versjonene er i utgangspunktet helt like. Hode og hale er fullstendig likt på de tre. Rammene er og designet på samme hvis, men har selvsagt og en del ulikheter.

      En veldig spesiell løsning på Whiplash er autorotasjons lageret. Normalt sitter dette på hoveddrevet, men på Whiplash har de satt det på motoren ifm pinjongen. Dette er for å få en mindre moment belastning på drevet for å unngå lagerhavari. Det er samme prinsipp på alle tre modellene. På de to med forbrenningsmotor sitter enveislageret ifm pinjongens innfesting på clutchen.

      Modellen kommer med et 124 tenners delrin hoveddrev. Det finnes tre pinjong størrelser. Standard utveksling på elektro blir 8.86:1 med 9.53:1 og 8.27:1 som opsjoner. Standard på nitro blir 8.27:1 med 7.75:1 og 7.29:1 som opsjoner. Innfesting av motor og clutch osv i ramma er gjort slik at man må velge et av tre innfestinger avhengig av valgt gearing. Det er ingen mulighet for shimming eller justering av mesh eller lignende. Man bolter fast i angitt hull og mesh, samt opplining av clutch på nitrone, blir automatisk riktig. Noe som skal sørge for en rimelig smertefri montering for de fleste.

      Whiplash skal være ca 10% større enn de fleste andre 90 size heli. Så jeg tipper størrelsen blir mye lik som Rave 90. Under er et par bilder som sammenlikner Whiplash med en T-rex 700.

      Click image for larger version

Name:	Whiplash_003.jpg
Views:	1
Size:	82.9 KB
ID:	582704 Click image for larger version

Name:	Whiplash_004.jpg
Views:	1
Size:	132.5 KB
ID:	582703

      Den er også svært solid bygget, og dette i tillegg til størrelsen gjør den til en relativt tung heli. Etter hva jeg leser snakker vi om bortimot 5,5kg flyklart helikopter på elektro versjonen. Nitro noe lavere. Men dette avhenger jo veldig av utstyr som blir valgt, og tunge regulatorer i tillegg til mottakerbatteri og store drivbatterier drar jo på.

      Så det med vekt er og en av grunnene til at jeg vurderer den lette Kontronik ESC med innebygget BEC for å redusere vekten. For heller å kunne putte på litt større drivbatterier for økt flytid. Det jeg til nå har av 90 elektro maskiner er Logo 600se og Henseleit TDR. Svært lette maskiner som kan fly på lav headspeed og som glatt gir meg 6 minutter flytid selv på så små batterier som 4000 mAh. På den tyngre Whiplash’en med høy headspeed kan det være jeg må opp i 6000 mAh for å få noe flytid å snakke om. Men det skal jeg teste litt på før jeg går å kjøper store batterier til denne.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        Håper den kommer snart…

        Har ventet siden 27. august nå og begynner å bli rimelig klar for å få denne i hus. Men nå ser det ut til at ting begynner å skje. Forrige uke startet MA å sende ut kit til sine ditributører. Det er elektro FBL som er først ut, også kommer de to andre etter.

        Tidligere denne uka lanserte de manualen til elektro versjonen.
        Jeg legger selvsagt ut link: Not found

        Videre sies det at kit’ene blir sendt ut til forhandlere neste uke. Jeg har hørt fra Hobby24 at MA har meldt om at en forsendelse er på vei. Hva som er i den vet vi ikke, men vi håper det er kit som er på vei

        I mellomtiden kan jeg by på Bobby Watts og Chris Lund sine videoer der de presenterer de tre modellene. Her er det bare å lene seg tilbake å sprette nok en fredags pils. Skål!









        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          Wow, dette var grundig levert her Arne!

          Alle de gir-forholdene med pinjong og ping-pong du ramset opp lenger oppi her får meg til å takke gud for at jeg bare har en propell tredd innpå en aksling, og opp i lufta me'n!

          Ellers, grattis med fin maskin - se å få noen til å filme maiden da, alltid gøy å se! Og lykke til videre!
          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

          Comment


          • #6
            He-he, er litt utålmodig kanskje så da ble det litt prematur start på byggetråden med dertil mye tekst. Men da kan jeg skrive mindre etterpå da, og heller basere på å poste bilder istedet

            Det med valg av pinjong har man på alle elektro heli da. Det gjør at man blir mer fleksibel på valg av motor. Avhengig av motor kv kan man velge en pinjong for å oppnå ønsket headspeed. Saken med Whiplash er at det er begrenset til kun tre forskjellige.
            Derimot på nitro kan det ofte være problem at man ikke kan endre gearing. Det kan være at forskjellige nitro motorer har forskjellig turtall der det er mest effekt og moment, så Whiplashen blir et av de heliene der man kan tilpasse dette til valgt motor.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Venter fortsatt i spenning på denne her. Har lest om noen som har fått trackingnumre på sine borte i Unaiten så det ser ut til å gå fremover. Legger ut noen ventebilder...
              Attached Files
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                ANNOUNCEMENT: Whiplash Electric FBL Kits Shipping | RC Heli Resource
                Compass Atom 550 FBL - ds510m - bls 251 - mini v-bar
                XG8
                Snart:

                Compass 7hv v2 - MKS HBL 950 - HBL 980 -
                V-bar
                Compass Warp 360 - MKS DS95 - DS95i - Beast X - Yge 40A

                Comment


                • #9
                  huff a meg, ser ut som fattige studenter får klare seg med trex700 så lenge

                  gleder meg til byggelogg, dette blir førjuls-snacks!
                  dx7

                  Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                  Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                  Løten MFK
                  Stay Frosty

                  Comment


                  • #10
                    Det er ikke bare studenter som må klare seg med noe annet, skal jeg si deg. Hvis jeg forstår det riktig er det 900 fjelldollar for kun kittet?? Og så kommer motor, esc, batterier, servoer, fbl-enhet, blader +++
                    Det er mye moro å få på bruktmarkedet om dagen - jeg holder meg der så lenge, jeg

                    Det blir moro å se denne, Arne - jeg er spent på størrelsen! Tror denne er grande.
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

                    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                    — Neil Armstrong

                    Comment


                    • #11
                      Jeg synes prisen på denne er veldig bra jeg. Hobby24 tar 6995,- for både nitro og elektro versjonen i FBL utgave. Tror ingen har noe å hente på utelands shopping på denne her.
                      Whiplash 90 Elektro Flybarless Kit - Hobby24.no - Alt innen r/c utstyr
                      Whiplash 90 Nitro Flybarless Kit - Hobby24.no - Alt innen r/c utstyr

                      Ca 7 lapper er ca samme pris som Rave ENV. Den kostet vel og 7 lapper, men er nedsatt ca 10% nå ser det ut til
                      Curtis Youngblood - Hobby24.no - Alt innen r/c utstyr

                      En TT Raptor 90SE koster 8750,- og der er det kun med potte. (Det er mer ann jeg ga for TDRen min det).
                      RAPTOR 90SE BYGGESETT M/POTTE, UTEN BLADER OG MOTOR | RCPro.no

                      Nye Raptor G4 vet jeg ikke hva vil koste. Men Tower Hobbies forlanger $1000 for nitro FBL og elektro FB, og $950 for elektro FBL.
                      TowerHobbies.com | Search Results

                      En T-rex 700 blir billigere ja. Særlig når man får kombo pakker med billig elektronikk. Men setter man opp en av disse dyrere maskinene med billig Align elektronikk, og samtidig regner med all bling og oppgraderinger fra KDE osv som mange føler de behøver på en T-rex, da er ikke forskjellen så veldig stor lengre.

                      Man kommer vel rimelig ut av det ved å gå for 7HV og muligens Outrage også. Men som sagt, Whiplash synes jeg ble overraskende billig.


                      PS!
                      Jeg kjøpte en brukt T-rex 700 for dengang rasende billige 10.000,- vinteren 2009. Da kostet komboen hos elefun ca 25.000,-
                      Last edited by arhennie; 08-11-11, 21:42.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        Det er heldigvis blitt billigere!

                        Og hva som er dyrt eller ei er vel mest et spørsmål om hva man har i lommeboka...
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #13
                          Da er den endelig i hus. Endelig, nesten 4 måneder etter jeg vant den. Er glad nå

                          Click image for larger version

Name:	Hobby_20111223_092.JPG
Views:	1
Size:	113.9 KB
ID:	583916 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111223_094.JPG
Views:	1
Size:	128.2 KB
ID:	583917
                          Click image for larger version

Name:	Hobby_20111223_095.JPG
Views:	1
Size:	110.5 KB
ID:	583918 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111223_096.JPG
Views:	1
Size:	98.2 KB
ID:	583915
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Grattis! Ny artikkel til MI!
                            Honeybee CP 2

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by lacappuchino View Post
                              Grattis! Ny artikkel til MI!
                              Ja, må nesten bli det etter hvert
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X