Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken frekvens og fpv system?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken frekvens og fpv system?

    Hei!

    Har flydd endel den siste tiden (ST- model Cessna 182) med og uten flottører. Har tenkt på å komme i gang med fpv og er veldig nybegynner innenfor fpv. Lurer på hva jeg skal begynne med, tenker å gå for et enkelt system til en ikke altfor stram pris med en god nok rekkevidde. Kikket på denne i fra HK:HobbyKing R/C Hobby Store : 900MHZ 800mW Tx/Rx & 1/3-inch CCD Camera PAL

    Noen som kan gi en kort innføring i de forskjellige egenskapene til frekvensene osv.? 2.4 er utelukket på grunn av radio på flyet. Og er det noen som har et forslag til en "billig" monitor med Av- inngang, tenker å ikke gå for briller enda


    Mvh Andreas (PedAnd)


    ST- model Cessna 182
    Quadcopter

    HPI- Trophy Truck nitrobil

  • #2
    Hei, du finner mye info her og på andre fora dersom du bruker søkefunksjonen oppe til høyre på siden.

    Kortversjonen er at 900 mhz IKKE ER OK å bruke i Norge, punktum. Ikke gjør det. Du kommer til å få trøbbel med mobilnettet, dessuten flyr du på en frekvens som er strengt forbudt. Ligg også unna 1.3 når du bruker 2.4 rc. Ikke stol på alle som mener at det ikke er noe problem. Du risikerer å få problemer, og kommer før eller siden til å få det dersom du flyr mye nok. Særlig med 800 eller andre sterke sendere (mange kjøper kraftige sendere og får dermed mye kortere rekkevidde fordi rc-signalet blir forstyrret). Konklusjon: 5.8 eller kjøp deg en ny sender, feks en brukt 9C.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Det gjør saken ganske grei da! hvor mange mW er å anbefale for "vanlig" flygning. 5.8GHZ på 200mW hos HK blir vel litt i minste laget?!

      Noen som har noen tips til "fvp- pakker" i noen andre nettbutikker?

      Mvh Andreas
      Mvh Andreas (PedAnd)


      ST- model Cessna 182
      Quadcopter

      HPI- Trophy Truck nitrobil

      Comment


      • #4
        Uenig med det med 1,3Ghz se på disse sidene og RCExplorer.se bruker 1.3ghz til Video og 2,4ghz til kontroll
        1: Can you use a 1.3 GHz video transmitter with 2.4 GHz radio control? | Flite Test
        Originally posted by bjeff View Post
        Hei, du finner mye info her og på andre fora dersom du bruker søkefunksjonen oppe til høyre på siden.

        Kortversjonen er at 900 mhz IKKE ER OK å bruke i Norge, punktum. Ikke gjør det. Du kommer til å få trøbbel med mobilnettet, dessuten flyr du på en frekvens som er strengt forbudt. Ligg også unna 1.3 når du bruker 2.4 rc. Ikke stol på alle som mener at det ikke er noe problem. Du risikerer å få problemer, og kommer før eller siden til å få det dersom du flyr mye nok. Særlig med 800 eller andre sterke sendere (mange kjøper kraftige sendere og får dermed mye kortere rekkevidde fordi rc-signalet blir forstyrret). Konklusjon: 5.8 eller kjøp deg en ny sender, feks en brukt 9C.

        Comment


        • #5
          Folk får gjøre som de vil, men i både teori og praksis er det en dårlig idé. Jeg fløy sikkert 1000 turer med 1.3/2.4 før jeg ga opp, så at det stort sett går greit på kortere avstander (rundt 1 km), er det ingen tvil om. Problemet er når det ikke går greit. Testen du viser til beviser ingenting annet enn at han ikke har opplevd problemer. Det er feks tvilsomt at senderen hans sender kun på 1280 mhz, den sprer sannsynligvis masse støy i naboområdene. Og da blir det mest av akademisk interesse at overharmoniske svingninger fra 1280 mhz havner over 2.4.

          Med et mer avansert multikopter, feks med Mikrokopters siste programvare 88m som har en avansert failsafe, ville jeg følt det litt mer safe å fly med den komboen. På den annen side har jeg ikke brukt titusenvis av kroner på et skikkelig system bare for å spenne bein på meg selv .
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment

          Working...
          X