Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny fartsbølle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny fartsbølle

    Heisann, ser ut som jeg ikke klarer og holde igjen lenger :

    Viper eller Excite fra Stratair med Hotliner eller F5D oppsett.
    Excite'n har 3 forskjellige neser som passer til F5D, F5B og DS ;D
    Har sendt forespørsel om begge modeller med oppsett.

    Kommenter gjerne oppsett og meninger om den ene eller andre modellen.

    Excite F5D
    Viper F5D

    Se forslagene til oppsett under modellene. Er litt og velge i. Eller egentlig ikke? Det er Mr. Schnellfaren som gjelder...
    Tanken er og ikke holde igjen her. Det skal trykke godt og adrenalinet skal flyte fritt!
    Har fra før en Voodoo som går veldig bra. Men mye vil ha mer osv..
    Yngve Sekkenes

    http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

  • #2
    Så bra Yngve! Fine modeller du lister opp. Finnes flere alternativer som også ser veldig lovende ut. Sjekk ut F5D Kyrill og Sporadic fra VASA model, s.r.o. - elektrodmychadla / electric ducted funs (Sporadic finner du "under preparation").
    Jeg foretrekker hotlineroppsett og vinge med 4 servoer, og selv om en BAD haleservo bidro til at mitt X-plane ble omgjort til jordspyd sist helg så har den klart seg forbausende bra, og vil være på vingene igjen når trekkfuglene kommer tilbake.
    Jeg vet at Viper og Sporadic kan fås med flaps, så det ville jeg sett nærmere på. Hvis du ikke har hastverk så ville jeg fulgt med på om X-plane vil komme i produksjon igjen...ingenting slår den i ytelse og beauty.
    Et populært oppsett for MINI-hotliner er MEGA 16/35/1, Kontronik KPG 5,2:1 og RFM 16x17 på 4S (de modige kjører med 5S). Et litt mer moderat oppsett er ARC 28-58-1, Kontronik 5,2:1 og samme propell (evt. RASA 15x18 for litt høyere toppfart på bekostning av skyv) på 5S. Jeg har dette i X'en min, og det går veldig bra!
    Heller litt salt i eget sår:
    I hangaren:

    SpeedFire F5B
    X-plane fra www.yuri-models.com
    Hawk F5B
    MiniHawk (2stk)
    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
    UM Stryker Q 180
    FPV Raptor
    EPO Cessna (156cm)

    Comment


    • #3
      Heisann sekkenes. Ettersom jeg for tiden har både Viper og Excite får jeg vel nesten stille opp med et par ord her ;- )
      Først og fremst flyr begge to helt utmerket... punktum! Begge er flydd både med giret oppsett med foldeprop og som værsting F5D oppsett 5S. Sistnevnte går helt klart flere knepp vassere i ren fart, mens foldeprop oppsettet selvfølgelig tar seieren i akselerasjon.
      Kan forøvrig også anbefale Demon som også flyr fantastisk bra. Du finner den hos Stratair. Når det gjelder oppsett er jeg mest tilhenger av NEU, MEGA og Hacker motorer og regulatorer fra Castle Creations, Jeti og YGE. Her finner du brede sortimenter og topp kvalitet. Men det er mye annet som fungerer bra også. Bare å gunne på...... Turn left!

      *Kan nevne at jeg vurderer å tynne ut hangaren litt nå på tampen av året, så send gjerne en PM hvis interesse.
      Hangar:
      Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

      "In thrust I believe"

      Comment


      • #4
        Personlig ville jeg nok gått for Viperen av disse og da med versting F5B oppsettet ,noe i den leia som Stratair selv har angitt som insane oppsett med ca 80m/s stigehatighet, og gjerne ta den enda noen m/s utover dette hvis mulig....
        Stratair sier selv at den takler 16 x 17 RFM (eller tilsvarende GM), så jeg sikler litt på et 6S oppsett og da på en Neu 6,7:1 med KV rundt 4800. Huttetu

        Det eneste som får meg til å tvile på det hele er at det er litt smått desverre for mine halvgamle øyne og trege skalle, så jeg har vel ikke skrinlagt tanken om noe mye større. Bakdelen er selvsagt at større alltid er mye dyrere....

        Og jeg sier det igjen, kjøp MED flaps uansett
        Øystein T.

        EF Extra 300 70"
        Speedfire F5B
        Baudis Fosa F3B
        Ascot F3B
        Lynx Carbon
        EF Extra 300, 58" Electric
        T-Rex 700N

        www.artistic3d.net

        Comment


        • #5
          Yngve

          Forrige helg når jeg knuste Surprisen, så var jeg faktisk litt overrasket over at vi klokket rimelig like hastigheter mellom Voodoo og Surprisen (ihvertfall de få leggene kjerra mi hang sammen) Hadde jeg ikke knust så hadde jeg håpet å komme ned fra litt høyde og få full motortid på hele leggen, det fikk jeg jo ikke prøvd.
          Hadde du 4S oppsett på den da, eller var det 3S ?


          Alt i alt da blir det egentlig hengende på om du vil ha eller ikke ha akselrasjonen en stor klapp prop gir deg.
          Øystein T.

          EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

          www.artistic3d.net

          Comment


          • #6
            Selvfølgelig ingen tvil om at en sinna hotliner biter godt fra seg og ingenting slår de på akselerasjon. Det blir uansett to helt forskjellige flystiler. Men det er neppe noen F5B hotliner som henger med i svingene (bokstavlig talt) mot en F5D konkurransemodell satt opp med et drøyt 5-6s oppsett. Vi snakker betydelig høyere prestanda enn Voodoo på et 3-4 s oppsett.... Uten å si ETT vondt ord om den modellen for det er en killer i pylon 400 klassen ;- )
            Hangar:
            Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

            "In thrust I believe"

            Comment


            • #7
              Nå skal det sies at jeg ikke har sett en F5D (størrelse Viper) live med det vasseste av det vasse på F5D fronten, men på generelt grunnlag så vil de fleste si at en F5D (utfra et subjektivt inntrykk, ikke målinger) går mye fortere pga den konstant hylende motoren og at små modeller ser raskere ut enn de egentlig er. Men har vel allikevel ikke noen problemer med å se at en vass F5D drar fra i farta tross alt. Men som Voltz sier, det er helt forskjellige flystiler uansett.

              Hva man går for er smak og behag, men vasse utgaver av begge typer er kanontøffe saker
              Øystein T.

              EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

              www.artistic3d.net

              Comment


              • #8
                110% enig. Utrolig kult uansett med disse aerodynamiske vidunderene. Kan foreløpig ikke se for meg at jeg noengang skal gå helt lei av dette. Må alltid ha med meg en kjerre av denne katogorien enten det er en tur på den lokale stripa eller en langhelg på Hanstholm.... tilfelle vinden stilner. Eller på hangkanten for den saks skyld. Det har du mer erfaring med enn meg etter hva jeg har lest av innleggene dine, OTA. Så forresten senest i sommer noen tyskere som fløy modifiserte Raketenwurms i ren seilutgave. Gikk unna så det holdt!

                Hadde forresten vært kult å møttes en gjeng med elektro-raketter neste sesong (eller i vinter for den del..) Ser at noen av dere har vært inne på dette tidlgere.
                Hangar:
                Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

                "In thrust I believe"

                Comment


                • #9
                  En faktor som hver og en må vurdere som i høyeste grad er et budsjett spørsmål, og det er størrelse/effekt på det man ønsker. En "fullsize" F5B med 6-7KW i snuta er en solid killer på alle de andre når det kommer til brutal power. Man får pels av en svær prop som river avgårde.......men det koster
                  Øystein T.

                  EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

                  www.artistic3d.net

                  Comment


                  • #10
                    Totalt Off Topic selvfølgelig... Men bare et kjapt spm, OTA. Ser du er i besittelse av en Lynx Carbon. Har fundert på denne noen ganger, men det er jo en kostbar 2 meter selv i basic utgave. Fornøyd med modellen?
                    Hangar:
                    Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

                    "In thrust I believe"

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by voltz View Post
                      110% enig. Utrolig kult uansett med disse aerodynamiske vidunderene. Kan foreløpig ikke se for meg at jeg noengang skal gå helt lei av dette. Må alltid ha med meg en kjerre av denne katogorien enten det er en tur på den lokale stripa eller en langhelg på Hanstholm.... tilfelle vinden stilner. Eller på hangkanten for den saks skyld. Det har du mer erfaring med enn meg etter hva jeg har lest av innleggene dine, OTA. Så forresten senest i sommer noen tyskere som fløy modifiserte Raketenwurms i ren seilutgave. Gikk unna så det holdt!

                      Hadde forresten vært kult å møttes en gjeng med elektro-raketter neste sesong (eller i vinter for den del..) Ser at noen av dere har vært inne på dette tidlgere.
                      Surprisen var et must i bagasjen til Hanstholm. Det flyr som gull på henget, men da med litt vind når man har i batteriet. Man kan sikkert trikse litt med å ta det ut og jobbe med vanlig ballast, men det har jeg ikke orket å styre med. Jeg bruker bare litt motor hvis kanten skulle være litt lunefull. Det er dessuten behagelig å fly når man kan fly "level" (eller under kanten) med seg selv kontra å få stiv nakke på et vanlig jorde.

                      Ja, vi bør møtes til en "need for speed" samling slik som diskutert i den andre tråden. Jeg må bare få meg noe nytt først
                      Øystein T.

                      EF Extra 300 70"
                      Speedfire F5B
                      Baudis Fosa F3B
                      Ascot F3B
                      Lynx Carbon
                      EF Extra 300, 58" Electric
                      T-Rex 700N

                      www.artistic3d.net

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by voltz View Post
                        Totalt Off Topic selvfølgelig... Men bare et kjapt spm, OTA. Ser du er i besittelse av en Lynx Carbon. Har fundert på denne noen ganger, men det er jo en kostbar 2 meter selv i basic utgave. Fornøyd med modellen?
                        Ja, Lynxen flyr meget bra i alt fra nesten stille til full spiker på henget. Og i Carbon utgave så er den stiv og fin, så den duger (for den som tør, jeg gjør ikke) også til DS om ønskelig. Lynxen er vel ikke så veldig dyr da ? Alt er selvsagt relativt
                        Kanskje vi skulle diskutert et Viper / Lynx bytte(handel)?
                        Last edited by OTA; 18-11-11, 22:25.
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • #13
                          Liker utviklingen her
                          I hangaren:

                          SpeedFire F5B
                          X-plane fra www.yuri-models.com
                          Hawk F5B
                          MiniHawk (2stk)
                          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                          UM Stryker Q 180
                          FPV Raptor
                          EPO Cessna (156cm)

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by OTA View Post
                            Yngve

                            Forrige helg når jeg knuste Surprisen, så var jeg faktisk litt overrasket over at vi klokket rimelig like hastigheter mellom Voodoo og Surprisen (ihvertfall de få leggene kjerra mi hang sammen) Hadde jeg ikke knust så hadde jeg håpet å komme ned fra litt høyde og få full motortid på hele leggen, det fikk jeg jo ikke prøvd.
                            Hadde du 4S oppsett på den da, eller var det 3S ?


                            Alt i alt da blir det egentlig hengende på om du vil ha eller ikke ha akselrasjonen en stor klapp prop gir deg.
                            Hei, jeg var også litt overrasket over resultatene etter klokking. Voodooen lå på en konstant på ca 1,5-1,7 sekunder på leggen mens Surprisen lå på 1,6-1,8. Og det var med 3S i Voodooen
                            Yngve Sekkenes

                            http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                            Comment


                            • #15
                              Har ikke fått noe svar av Stratair enda så da må jeg nok vente til over helgen. Uansett så har jeg ikke bestemt meg for om det blir B eller D...
                              Det ene øyblikket er jeg overbevist om at det er D som gjelder men så kommer jeg på B-tanker i det neste. Forskjellen er jo ganske klar men likevel så frister begge deler.

                              Har kikket litt på Avionik også. Mye resent der ute gitt..
                              SoaringUSA > Page not found
                              Yngve Sekkenes

                              http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                              Comment

                              Working...
                              X