Announcement

Collapse
No announcement yet.

Logo 400se - monteringstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Logo 400se - monteringstråd

    22. januar 2008 kom de første ryktene her på forumet om at Mikado skulle slippe en ny modell i 1-meter segmentet. 6. Februar samme år kom det frem her at Logo 400 skulle presenteres på Nürnberg Toy Fair. Snaue 4 år senere klinte jeg til og kjøpte en. Riktignok er det en 400se jeg har kjøpt da, som kom ganske mye senere. Men uansett ikke noen nyhet i markedet akkurat.

    Affa laget en byggeblogg på en Logo 400 V-bar i oktober 2008. Ellers kan jeg ikke se at det er skrevet noen byggetråder på 400se, så da får jeg ta ansvar og poste noen bilder og litt.

    Click image for larger version

Name:	Logo 400se.jpg
Views:	1
Size:	24.3 KB
ID:	630183

    For de som ikke kjenner Logo så er 400’en tilsvarende T-rex 500 i størrelse og kan svinge 420-450 mm blader. 400se som jeg har kjøpt er er Stretched Edition. Denne har litt lengre halebom og tar 473mm blader. Det gir en rotordiameter på 1140mm. Heli har oppgitt en flyvekt på ca. 2 kg.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    Modellen kom i posten i dag. Noen bilder fra oppakkingen.

    Click image for larger version

Name:	IMG_5821.JPG
Views:	1
Size:	86.3 KB
ID:	583508 Click image for larger version

Name:	IMG_5822.JPG
Views:	1
Size:	94.0 KB
ID:	583507

    Jeg kjøpte et combo kit. Ikke komplett utstyrt, men det fulgte med følgende utstyr i kit'et:
    -Mini V-bar
    -Scorpion HK-4015-1070KV
    -EDGE 473 FBL blader
    -EDGE 72 haleblader

    Resten av oppsettet ble som følger:
    -Align DS510M på swash
    -Align DS650 på hale
    -CC Phoenix ICE 100

    Click image for larger version

Name:	IMG_5823.JPG
Views:	1
Size:	117.4 KB
ID:	583509

    Alle deler fint pakket i nummererte poser. (Det fleste heli kommer vel slik om dagen).
    Det finnes en oppgradering til dette heliet. En carbon halemekanikk av samme type som på 600se.
    RCpro hadde denne på lager og den ligger allerede på byggebordet.

    Click image for larger version

Name:	IMG_5826.JPG
Views:	1
Size:	140.8 KB
ID:	583510

    Jeg synes canopyen var utrolig fin. Klarte å ikke å gjengi på bildet hvor fin den egentlig er.

    Click image for larger version

Name:	IMG_5828.JPG
Views:	1
Size:	130.2 KB
ID:	583511 Click image for larger version

Name:	IMG_5827.JPG
Views:	1
Size:	108.7 KB
ID:	583512
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Da har jeg endelig fått gjort litt på denne. Det er ikke stort jeg har gjort, men det har gått veldig greit så langt. Logo klossene smetter rett på plass. Jeg har skrudd sammen rammehalvdelene. Først slipte jeg bort de skarpeste kantene så de ikke kapper ledninger etterpå. Så skulle motoren inn. Og det er ikke mer enn akkurat plass til denne. Men så langt er det egentlig ikke noe å si. Bare å skru sammen rett og slett

      Click image for larger version

Name:	IMG_5833.JPG
Views:	1
Size:	96.9 KB
ID:	583548 Click image for larger version

Name:	IMG_5832.JPG
Views:	1
Size:	97.0 KB
ID:	583547
      Click image for larger version

Name:	IMG_5835.JPG
Views:	1
Size:	86.0 KB
ID:	583549 Click image for larger version

Name:	IMG_5836.JPG
Views:	1
Size:	78.4 KB
ID:	583550
      Click image for larger version

Name:	IMG_5837.JPG
Views:	1
Size:	91.6 KB
ID:	583551 Click image for larger version

Name:	IMG_5839.JPG
Views:	1
Size:	83.0 KB
ID:	583546
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        Da har jeg kommet litt videre igjen. Halen halen har beltedrift. Alle Logo'er har det, med unntak av XXtreme som ser ut som vil komme med en kombinasjon av belte og torque tube. Egentlig skal det være en lukket halekasse på denne, men Mikado har kommet med en carbon upgrade av samme type som på 600se. Jeg liker den halen og kjøpte denne oppgraderingen med en gang. De største praktiske fordelene er at belte er lett å komme til å sjekke spennet, samt at man har noen rollere rett over beltet der det runder haleakslingen som plukker opp eventuell statisk ladning på beltet. Det betinger jo at man jorder systemet da. Det har ikke jeg laget til ennå. Det fulgte ikke med noe ferdig.

        Click image for larger version

Name:	IMG_5840.JPG
Views:	1
Size:	92.8 KB
ID:	583615 Click image for larger version

Name:	IMG_5842.JPG
Views:	1
Size:	92.6 KB
ID:	583616
        Click image for larger version

Name:	IMG_5843.JPG
Views:	1
Size:	78.8 KB
ID:	583617

        Beltet spennes opp direkte i fremsiden av bommen, slik at man kan ta bommen av og på som på en torque tube. Beltet går ikke rundt masta. Bakdelen slik jeg ser det blir litt små drev i begge ender slik at halen blir mer tungdrevet.

        Click image for larger version

Name:	IMG_5844.JPG
Views:	1
Size:	68.4 KB
ID:	583614 Click image for larger version

Name:	IMG_5845.JPG
Views:	1
Size:	83.8 KB
ID:	583618

        Det lille drevet på bildet går direkte i inngrep med hoveddrevet. Dvs at man har ikke drift på halen under autorotasjon. Noe som virker som kan være et problem er å få drevet plant mot hoveddrevet. Det er mye bevegelse i halen (før man har skrudd til) slik at man lett kan få dette på litt skjevt. Har lest om folk som har hatt litt problemer pga det der. Men jeg kjenner ikke til noen triks for å få det 100%. Får bare prøve så godt jeg kan.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          Når jeg skal montere hodet ser jeg at det følger med en ekstra pose med dempere. Demperne som ligger sammen med hode delene består av en tykk o-ring som skal ligge innerst. Så en avstandshylse i plast, og så en mindre o-ring helt ytterst. I denne ekstra posen ligger 4 o-ringer for hver side. Manualen sier ingenting om denne ekstra posen. Men det ser ut til at de 4 ringene er for SE utgaven, og de andre, som blir et langt mykere oppsett, er for standard Logo 400. Men det er plass til kun 3 oringer pr side, så to av ringene er vel reserve da.

          Click image for larger version

Name:	IMG_5846.JPG
Views:	1
Size:	87.0 KB
ID:	583623 Click image for larger version

Name:	IMG_5848.JPG
Views:	1
Size:	64.5 KB
ID:	583620
          Click image for larger version

Name:	IMG_5849.JPG
Views:	1
Size:	55.8 KB
ID:	583621 Click image for larger version

Name:	IMG_5850.JPG
Views:	1
Size:	75.8 KB
ID:	583622
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Så med det er helikopteret mekanisk ferdig, og den artigste delen av bygget er gjort. Da er det bare å hive seg over elektronikk og ledningsføringer osv. og se om det er mulig å få det til å se greit ut uten de store ledningsvasene.

            Click image for larger version

Name:	IMG_5852.JPG
Views:	1
Size:	83.2 KB
ID:	583625 Click image for larger version

Name:	IMG_5854.JPG
Views:	1
Size:	89.4 KB
ID:	583626
            Click image for larger version

Name:	IMG_5855.JPG
Views:	1
Size:	94.8 KB
ID:	583627 Click image for larger version

Name:	IMG_5856.JPG
Views:	1
Size:	93.0 KB
ID:	583624

            Interessen for denne tråden virker ikke å være det helt store, så mulig Logo 400 ikke er like spennende som det var. Men jeg synes den ser svært lovende ut og gleder meg veldig til å teste denne nå
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Jeg synest det er svært underholdende, men har ikke noe å si så følger bare med i kulissene! Dine byggetråder er svært bra og informative og dermed selvforklarende. Med andre ord så blir det fort dyrt å følge med for oss andre

              Comment


              • #8
                Jepp, bring it on! Når byggebloggane er SÅ bra, er kva du faktisk bygger av mindre betydning!
                Runar Sandnes
                Medlem i Gloppen modellflyklubb

                ------
                Constantly fighting gravity

                Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

                Comment


                • #9
                  Takk for hyggelige tilbakemeldinger
                  Nå har jeg ikke rørt denne på noen dager. Jobb og juleforberedelser tar mye av tiden om dagen. Også har jeg avsluttet et 450 prosjekt innimellom. Må være klar til neste inneflyging...

                  Men kom i gang igjen litt i kveld. Det var servoene som sto for tur. Jeg liker å koble opp alle servoene og kjøre gjennom V-bar oppsettet frem til servo sentrering. Mye lettere å få servo hornene helt hundre når de er ute av heli. Jeg bruker et visittkort, eller lignende kort med 90 grader i hjørnene. Jeg legger kortet inntil servo kassa, også sikter jeg langs kanten på kortet gjennom de små ballink hullene i servohornt. Når jeg ser like mye av kortet i alle hullene er hornet nøyaktig 90 grader.

                  Click image for larger version

Name:	Hobby_20111219_040.JPG
Views:	1
Size:	98.4 KB
ID:	583787

                  Følger man manualen skal man skru inn servoene før man begynner på halen. Men jeg hoppet over dette, og valgte å gjøre det ferdig mekanisk først. Så plukker jeg av halen igjen så er den lettere å håndtere mens jeg jobber med servoene. Det ble litt trangt å få inn elevator servoen, så jeg måtte ut med swash stopperen og øvre mastebukk også for å få inn servoen. De to andre går rett på plass.

                  Click image for larger version

Name:	Hobby_20111219_041.JPG
Views:	1
Size:	88.3 KB
ID:	583788 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111219_042.JPG
Views:	1
Size:	123.9 KB
ID:	583789
                  Click image for larger version

Name:	Hobby_20111219_043.JPG
Views:	2
Size:	83.7 KB
ID:	583790 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111219_044.JPG
Views:	1
Size:	113.4 KB
ID:	583791

                  Ramma er tilpasset 3 forskjellige størresler haleservo. Jeg valgte en DS650, en fullsize servo, da jeg hadde en liggende og slenge. I høyre rammeside er det plass til en veldig liten servo. Jeg målte ikke på det, men tipper DS420 strl eller deromkring. I venstre rammeside passer DS520. På samme side er det skruehull til fullsize servoer, men man må kappe bort litt av festene til den mindre får å få plass. Men det var en enkel affære.

                  Click image for larger version

Name:	Hobby_20111219_045.JPG
Views:	1
Size:	93.3 KB
ID:	583792 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111219_046.JPG
Views:	1
Size:	87.4 KB
ID:	583793

                  Da gjenstår å rette opp swash før jeg kan skru på hodet igjen og fullføre det oppsettet.
                  Men det blir en annen kveld...

                  Click image for larger version

Name:	Hobby_20111219_047.JPG
Views:	1
Size:	78.6 KB
ID:	583794 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111219_048.JPG
Views:	2
Size:	82.1 KB
ID:	583786
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Joda, er nok fler som kikker enn de som legger igjen en kommentar Hvorfor forstyrre rekken med fine bilder med noe sanseløs tekst..
                    Honeybee CP 2

                    Comment


                    • #11
                      Halen har jeg stusset litt på. Som nevnt tidligere kan en bevege halebommen mye opp og ned før en strammer skruene. Og man må få dette drevet i enden av halebommen helt rett inn mot hovedrevet. Ellers vil man få problemer med vibrasjoner, som jeg leser noen har slitt med. Det er trangt der drevene møtes og det virket håpløst å se når det er rett. Men så fant jeg ut at om jeg trekker halen helt tilbake i festene får man såpass klaring mellom hoveddrev og haledrev at man kan se en lysstripe mellom de. Da var det lett å se når den var rett. Det var når jeg presset halebommen oppover, og da var det og lett å vite at den fortsatt er rett når jeg presser den mot hovedrevet (men papirstrimmel i mellom) mens jeg strammer skruene. Så da håper jeg på at jeg har fått til den biten der.

                      Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_051.JPG
Views:	1
Size:	142.4 KB
ID:	583828 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_049.JPG
Views:	1
Size:	71.9 KB
ID:	583829
                      Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_050.JPG
Views:	1
Size:	64.2 KB
ID:	583830
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        Før jeg satte fast ESC måtte jeg sjekke så jeg kom rett ut på cg. Mikado har lagt opp til at ESC legges på tvers foran motoren, rett over batteriet. Altså ganske langt frem. Jeg vet ikke åssen det er på vanlig Logo 400, men på denne se utgaven må man jo kompensere for den lengre halebommen. I tillegg har jeg en fullsize haleservo som og legger til litt vekt bak masta.

                        Men jeg har kjøpt en ESC som blir for stor til å ha på tvers. Og det ble mye prøving frem og tilbake før jeg klarte å stable alt slik at jeg fikk vekten tilstrekkelig fram. Den er fortsatt litegranne haletung men det får bli som det er. Litt tyngre batterier hadde gjort susen.

                        Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_052.JPG
Views:	1
Size:	111.0 KB
ID:	583832 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_053.JPG
Views:	1
Size:	117.5 KB
ID:	583833
                        Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_054.JPG
Views:	1
Size:	109.5 KB
ID:	583834 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_055.JPG
Views:	1
Size:	107.3 KB
ID:	583831
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #13
                          V-bar sensoren skal ligge på en liten hylle bak masten, rett over hale innfestingen. Denne består av to plast hyller som er en del av hver av de to støpte rammesidene. Men de møtes ikke, slik at det er åpning mellom de på ca 10-15mm. Det er meningen man skal lime sensoren rett over denne åpningen, men jeg syntes den virket så lite stiv og stabil. Det dumme her er at om halebommen må ut så må sensoren av. Man må nemlig bende ut de to rammesidene for å få ut halen.

                          Det finnes heler ingen andre steder å sette sensoren. Hadde jeg benyttet en full size V-bar kunne jeg satt hoved enheten oppe på hylla og festet sensoren nederst i ramma rett bak ESC. Men det er mini V-bar jeg har til denne, og den blir for stor å sette der nede. Den vil komme i konflikt med haleservoen.

                          Løsningen ble å kappe til en plate av tykt plexiglass som jeg tapet fast til hylla. Den får et bedre anlegg enn v-baren ville gjort. Også fester jeg v-baren oppå plata igjen. Det løser ikke problemet som kommer den dagen halen skal av, men jeg tror den vil sitte bedre og påvirkes mindre av eventuelle vibrasjoner. Det gjenstår å se.

                          Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_057.JPG
Views:	1
Size:	146.8 KB
ID:	583837 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_058.JPG
Views:	1
Size:	107.9 KB
ID:	583836
                          Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_059.JPG
Views:	1
Size:	134.5 KB
ID:	583835 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_060.JPG
Views:	1
Size:	143.8 KB
ID:	583838

                          Jeg synes det ble litt trangt med disse ledningene. Får jeg noe problemer vil jeg snu v-baren så ledningene peker bakover.
                          Det ble slett ikke noe lekkert lednings opplegg her. Men jeg blir lett utålmodig på dette stadiet i monteringen. Dessuten ventes et nytt prosjekt i postkassa i morgen som jeg har ventet veldig lenge på. Og da må denne være klar...
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Da begynner det å bli sånn noenlunde ferdig. Det står kun igjen de siste v-bar innstillingene. Så om jeg ikke råker på noen problemer der, som at jeg bommer på parameter vinduene, så er det ikke mye jobb igjen. Ser fram til å teste denne nå ja

                            Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_061.JPG
Views:	1
Size:	85.5 KB
ID:	583840 Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_063.JPG
Views:	1
Size:	90.9 KB
ID:	583841
                            Click image for larger version

Name:	Hobby_20111221_064.JPG
Views:	1
Size:	95.2 KB
ID:	583839
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              Da tar vi maiden på jordet ditt på lørdag da, Arne?

                              Hvilken ESC har Mikado sett for seg / foreslått at man bruker til dette kitet? Og hvor mye større er CC-escen du har montert i forhold til det fabrikken anbefaler? Syns det er rart at det er så lite slingringsmonn og få monteringsmuligheter som det høres ut som.
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

                              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                              — Neil Armstrong

                              Comment

                              Working...
                              X