Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilfly om vinteren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilfly om vinteren?

    Jeg har brukt lang tid. Men nå begynner min SIG Riser 100, å se ut som et fly. Har litt trekking, og lodding igjen, før jeg kan begynne å trimme flyet.
    Nå er Golfbanen stengt, så jeg har en fantastisk plass å fly rett i nabolaget. Jeg er jo selvsagt sugen på å teste flyet, som er bygget som en ren glider. Og må skytes opp med høystart. Nå har jeg lest at strikken ikke tåler kulde, men jeg husker da tydelig at vi skjøt opp seilfly med strikk om vinteren da jeg var guttunge. Funderer litt på å frakte strikken i en oppvarmet boks. Rett og slett en ammunisjons-kasse, med en liten håndvarmer inni. Vil det fungere? Eller blir strikken ubrukelig med en gang jeg tar den ut av boksen?
    Det andre problemet er å få festet strikken i bakken, der trenger jeg noen kreative løsninger.
    Jeg husker at en av gutta holdt i den ene enden i gamle dager, det bør vel gå bra. For sjansen for å få flyet i trynet er vel liten. Det er vel kanskje mulig å finne noen faste punkter på golfbanen også.
    Litt dumt å bli ferdig med flyet utenom sesongen, men er sugen på å teste det uansett.
    Modellen har et vingespenn på 2,54m. Og er RES (Rudder, elevator, spoiler) med tre servoer. Spoilerne trekkes opp med tråd av en servo. Jeg har et 1300 MAh LIPO med voltregulator i nesen. Så det skulle vel holde til noen turer.
    Sysler også med planer om å konstruere, skaffe meg en motor-pod til å sette oppe på vingen også. Så hvis det er noen som har en slik liggende, og ikke bruker den. Kjøper jeg gjerne, hvis den kan brukes.
    Attached Files
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Strikken blir slappere om vintern når det er kaldt, men vi har skutt opp easyglider på isen utenfor sandvika om vintern før vi funker fint det. lipoene blir og slappe i kulda, husk å sjekk spenningen ofte. Se om ikke du finner en stolpe eller no å feste strikken i så går det nok bra, men pass på at flyet er riktig trimmet før du slipper det på strikken første gangen.
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

    Comment


    • #3
      for 3 - 4 år siden så fløy vi easyglider midt på vinteren. Strikket fungerte tipp topp.

      Comment


      • #4
        Jeg ga etter. Og satte motor i Riser. Det gikk skikkelig bra. Hadde en flott maiden, før jeg opererte kneet. Nå er jeg grounded, og fly-sugen. Men jeg har fremdeles fly som skytes opp. Og jeg venter med spenning på UMX Seilfly. Med Up-Start!
        Last edited by ArneH; 02-02-12, 17:24.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          De andre kan du da vel bare taue opp med Riseren om du har montert en skikkelig motor i den.

          Comment


          • #6
            ja jeg og gleder meg til umx ask-21 men det blir en stund til den dukker opp tenker jeg
            Leif Bjørgo
            Cirrus-RCFK

            Comment

            Working...
            X