Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppsett av Valenta Model Lizard

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppsett av Valenta Model Lizard

    Var uten og tok jomfrutur på min Valentamodel Lizard (VALENTAMODEL) sist helg.
    Har utgaven med V-hale.
    Morsom kjerra, går fortere i stup uten motor enn med….

    Hadde satt den opp mest mulig enkelt for jomfruturen, kun balanseror på, ja, balanserorene.
    Flapsene lot jeg være i fred for balanserorstikka, brukte de kun til luftbrems.
    Tyngdepunktet ble lagt på 68 mm som er det fremste anbefalte.
    Modellen var grei å fly og gjorde ingen ”rare” ting.
    Men, rollene var langt fra rette og rollraten absolutt ikke imponerende.

    Og da kommer vi til det punktet der min erfaring med slike modeller er begrenset.
    Hvordan setter jeg opp en fornuftig funksjon på flapsene hvis de også skal hjelpe til som balanseror?
    Veiledningen til Valenta er definitivt ikke til hjelp for noen som ikke har mye erfaring med seilfly.
    Se vedlagt bilde, det er hele manualen man får med!
    Click image for larger version

Name:	lizard.jpg
Views:	1
Size:	232.2 KB
ID:	630333
    At balanserorene skal gå 12 mm opp og 5 mm ned har jeg forstått.
    Men skal flapsene da gå 3 mm opp og 4 mm ned?
    Jeg har da lært at balanserors bruk skal de gå mer opp enn ned.
    Og hvor mye opp/ned skal alle disse rorene gå når man bruker luftbremsen?

    Er det noen der ute med mer erfaring enn meg som kan gi noen tips?
    Blir også takknemlig for andre tips for oppsett og funksjoner som er nyttig eller morsomme på en slik modell.
    Niels Jensen
    Phoenix rc club

    Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

    Modellflyving er mental hygiene.

  • #2
    Med mindre det står oppgitt mm-mål til flaps manualen, ville jeg tatt utgangspunkt i halve utslaget av balanserorene, og samme forholdstall mellom opp og ned (differensiering).

    For bedre rollrate og generelt mer rorrespons kan du flytte CG bakover. Fremtunge fly er mye mer sedate.

    Hvis du etter disse to tiltakene fremdeles har urette/ikke-lineære roller ville jeg forsøkt å sette rorutslagene på balanseror likere hverandre. (mindre differensiering)
    Feks forholdet 2/3 istedenfor 1/2 slik du har nå. Behold den store opp-vandringen, og øk på nedovandringen.

    Bare sørg for at hengslene og linker tolererer dette. Særlig når du legger til flaps som luftbrems i tillegg.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

    Comment


    • #3
      Originally posted by johanngj View Post
      Med mindre det står oppgitt mm-mål til flaps manualen, ville jeg tatt utgangspunkt i halve utslaget av balanserorene, og samme forholdstall mellom opp og ned (differensiering).
      Det finnes ikke noen annen manual enn det som er på bildet i post 1.
      Q.R er vel tysk for balanseror, hva W.K står for er jeg usikker på.
      Så slik jeg forstår det skal flapsen gå mer ned enn opp, men jeg syns det virker rart.

      Og i hvilket tilfelle, utover balanseror, trenger flapsene å gå oppover?
      Ved luftbremser skal de vel nedover og balanserorene oppover?

      Er det noen hensikt å lage "flightmodes" på en slik modell?
      Niels Jensen
      Phoenix rc club

      Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

      Modellflyving er mental hygiene.

      Comment


      • #4
        W.K er Wölb-klappen = Flaps

        Synes også det var rart at flaps skulle mere ned enn opp ved bruk som balanseror. Du får nesten bare prøve, og se hva som skjer. Men hvis du skal få bremset skikkelig så hadde jeg vel satt opp ca 60 grader flaps ned, litt balanseror opp, og dykkror i luftbrems. Men CG har hvertfall mye å si for responsen. Så akkurat dette med rollrate burde være greit å få fikset.
        Med vennlig hilsen
        Johannes Gjessing GMFK
        || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

        Comment


        • #5
          Her er et triks jeg har lært angående differentsiering...

          Cg bør selvfølgelig være nogenlunde på plass. Start med lite eller ingen differentsiering, kom deg opp i lufta og i "level flight"
          Så "rister" du på balanserorstikka, høyre, venstre, høre venstre..osv. Pass på at du ikke mater inn høyderor samtidig!
          Hvis nesa stikker til værs, så går rorene for mye ned, hvis nesa trekker ned, går de for mye opp.
          Hvis du "rister" for lenge, og flyr av farta, så kommer naturlig vis nesa til å dukke etterhvert, men det holder som regel med et par tre jukk før du ser utslaget.

          Ps..Det samme trikset kan også brukes for å sette opp v-halen så bra som mulig. Men da blir det selvsagt omvendt. Nese opp=for mye opp-ror.
          Last edited by bad scientist; 22-01-12, 12:33. Reason: Ps..
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Godt tips fra "bad scientist" det skal jeg prøve på neste tur.
            Skal også også prøve å flytte CG litt bakover, den var litt ustabil på høyderorstrimmen så det er sikkert noen å gå på her.

            Dessverre velger Valenta å hengsle rorene i overkant, noe som begrenser flapsens mulighet til å gå nedover mer enn ca. 30°.
            I så tilfelle må i alle fall noen modifiseres, og det har jeg ikke spesielt lyst på.
            Uansett så bremser den greit.

            Håper jeg får tid og vær neste lørdag til å teste mer.
            Søndag blir vel tiden brukt i Ekeberghallen.
            Niels Jensen
            Phoenix rc club

            Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

            Modellflyving er mental hygiene.

            Comment


            • #7
              Bruk av flaps vil øke rorautoriteten, men siden mange modeller har veldig liten vandring opp på flaps vil modellen ha en tendens til å rolle raskere men mer ut av akse enn uten bruk av flaps, så dette må kompenseres med økt differensial på balanserorene.

              Hvor mye utslag du skal sette må du nok nesten bare prøve deg litt frem på. Lykke til
              Øystein T.

              EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

              www.artistic3d.net

              Comment

              Working...
              X