Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radian Pro (DX7 oppsett)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radian Pro (DX7 oppsett)

    Har siden August 2011 hatt en Radian Pro, som et ekstra fly på dager man kun "vil" sveve litt rundt i det blå, i motsettning til acro verden der jeg hører hjemme.

    Flyet er kjøpt som BNF versjon som jeg benytter mot min DX7, har kun benyttet "ut av esken" oppsettet med servoer koblet til den medfølgende AR600 motakeren, og fikk da flaps på "gear" knappen på senderen. Pga spesielt utfordrignene med at flyet tilsvarende Radian 1 modellen trekker mye opp når man gir fult motor påtrekk samt litt ustabil med full flaps, la jeg inn noen % mix mot elevasjons roret.

    Har stortsett vert lykkelig i luften, men savner avangsert muligheter for å få justerbar flaps osv..

    Men ved litt lesing, finner man flere steder et dokument, liknende dette fra produsentens hjemme side.
    http://www.horizonhobby.com/pdf/Radi..._DX7_setup.pdf

    Men når jeg programmerer min DX7 etter denne manualen får jeg et fifi resutat, ved bruk av flaps og knappene for crow osv, får jeg en utilsiktet justering av "balanserorene" der ene vingen får ned og andre vingen opp når. Dette vil jo i praksis gi at flyet legger seg over mot siden ?

    Så også noen youtube videoer man får opp med søk på samme issue "radian pro dx7", men her var det noen som også påpeker at det ligger noen feil i brukanvisningen rundt oppsett av mixer#3. Da verdiene her er oppgitt "feil vei".

    Ettersom jeg ikke er en mester i "mix-analyze", slettet jeg alle programmerte mix i oppsettet for denne modellen og flyr det nå kun i "DX5 modus".

    * Ved DX7 og avangsert oppsett av mix osv, skal man koble ut "y-kablene" i flyet og benytte flere kanaler ?
    * Andre som har noen erfaringer eller dokumentasjon om et bra oppsett på denne modellen ?
    Attached Files
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Originally posted by AudunJ View Post
    Har siden August 2011 hatt en Radian Pro, som et ekstra fly på dager man kun "vil" sveve litt rundt i det blå, i motsettning til acro verden der jeg hører hjemme.

    Flyet er kjøpt som BNF versjon som jeg benytter mot min DX7, har kun benyttet "ut av esken" oppsettet med servoer koblet til den medfølgende AR600 motakeren, og fikk da flaps på "gear" knappen på senderen. Pga spesielt utfordrignene med at flyet tilsvarende Radian 1 modellen trekker mye opp når man gir fult motor påtrekk samt litt ustabil med full flaps, la jeg inn noen % mix mot elevasjons roret.

    Har stortsett vert lykkelig i luften, men savner avangsert muligheter for å få justerbar flaps osv..

    Men ved litt lesing, finner man flere steder et dokument, liknende dette fra produsentens hjemme side.
    http://www.horizonhobby.com/pdf/Radi..._DX7_setup.pdf

    Men når jeg programmerer min DX7 etter denne manualen får jeg et fifi resutat, ved bruk av flaps og knappene for crow osv, får jeg en utilsiktet justering av "balanserorene" der ene vingen får ned og andre vingen opp når. Dette vil jo i praksis gi at flyet legger seg over mot siden ?

    Så også noen youtube videoer man får opp med søk på samme issue "radian pro dx7", men her var det noen som også påpeker at det ligger noen feil i brukanvisningen rundt oppsett av mixer#3. Da verdiene her er oppgitt "feil vei".

    Ettersom jeg ikke er en mester i "mix-analyze", slettet jeg alle programmerte mix i oppsettet for denne modellen og flyr det nå kun i "DX5 modus".

    * Ved DX7 og avangsert oppsett av mix osv, skal man koble ut "y-kablene" i flyet og benytte flere kanaler ?
    * Andre som har noen erfaringer eller dokumentasjon om et bra oppsett på denne modellen ?
    Du kan jo se om du finner noen løsninger her:
    Parkzone Radian Pro Owners Thread - RC Groups

    Bla litt nedover på post #1 (hittil 521 poster) så er det en filmsnutt om oppsett på DX7.

    Arne E
    Last edited by helistupid; 27-01-12, 20:18.

    Comment


    • #3
      Bruker du y-kabel på balanserorene? I så fall har du problemet der, balanserorene må plugges til hver sin kanal for å brukes som flaperons.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Kyrre View Post
        Bruker du y-kabel på balanserorene? I så fall har du problemet der, balanserorene må plugges til hver sin kanal for å brukes som flaperons.
        Takk Kyrre, ja som BNF kom denne med Y-kabel, noe jeg hadde helt glemt da jeg satt og programmerte DX7 utfra de "videoene" som temaet som finnes. Skal ved anledning koble vekk Y-kabeln, men litt usikker ettersom flyet også benyttes en del av 6åringen via DX5 (trainer kabel) så da er det kanskje litt problematisk å benytte flere kanaler?

        Men over til litt forklaringer: Ser via videoene at man med camber,reflex og crow osv får forskjellige små utslag på flaps og ail-ror men kan noen forklare meg hva man egentlig skal oppnå med disse funksjonene og når de skal brukes.

        Fram til nå har jeg kun lagt inn litt mix mellom flaps (on/off) mot høyreror 20% dykk, så jeg fikk stabilt fly ved landing når jeg slo på flaps. Lengre har jeg ikke kommet men erfarer at flaps er et must for å redusere for å redusere meter stripe under landing..

        Så hva benytter egentlig disse funksjonene og når bruker man hva?
        camber=?
        reflex=?
        crow=?
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment


        • #5
          Originally posted by AudunJ View Post
          .....
          Så hva benytter egentlig disse funksjonene og når bruker man hva?
          camber=?
          reflex=?
          crow=?
          Camber:
          Ved å senke flaps og balanseror ned noen millimeter endrer du hele vingeprofilen slik at vingen genererer mer løft.
          Brukes i seilflysammenheng når du f.eks ligger i en boble å ønsker å få maksimalt løft med lav fly hastighet.
          Dette programmereres med en mix i radioen å legges som regel på en bryter.

          Reflex:
          Igjen en endring av vingeprofil som brukes for å øke hastigheten på vingen.
          Vanligvis betyr dette at du lar både flaps og balanseror gå noen millimeter opp fra null posisjonen.
          Brukes i seilflysammenheng når du f.eks vil fly raskt mellom to bobler eller vekk fra synk.
          Dette programmereres med en mix i radioen å legges som regel på en bryter.

          Crow / Butterfly:
          Brukes for å redusere løfte på vingen ved landing - modellen må ha både flaps og balanseror.
          I radioen lages det en mix som gjør at flaps og balanseror går hver sin vei, har du flaps som går ned så skal balanserorene gå oppover.
          Mange legger dette på "throttle" stikka slik at man kan varierer utslagene på disse rorene og tilpasse "bremse effekten" etter behov.

          Click image for larger version

Name:	gpma1047a-2.jpg
Views:	1
Size:	11.6 KB
ID:	587067
          Last edited by Quadrocopter; 25-03-12, 09:58. Reason: qwerty

          Comment

          Working...
          X