Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rave ENV FBL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rave ENV FBL

    Click image for larger version

Name:	Rave ute_1500.jpg
Views:	1
Size:	92.2 KB
ID:	631098
    For nøyaktig to år siden, den 12. mars 2010, tok CY Enterprises/NextD bladet fra munnen og lanserte sitt nye og etterlengtede 90/700-size helikopter.

    Den 12. mars 2012 kan jeg stolt heve blikket fra arbeidsbenken, smile og si at min første 700 er ferdig bygget, og står skinnende blank - klar for elektronikk og oppsett.

    At det ble en Rave ENV som ble min første 700 er helt tilfeldig. Jeg har lest om helikopteret, og har hatt det på lista over potensielle modeller, men utviklingen går så fort at jeg ikke hadde regnet med at jeg skulle eie en slik en gang. Jeg tok det nærmest for gitt at innen jeg ble klar for en 700, var Raven gammeldags og kjedelig.

    Så feil kan man ta, og virkeligheten ville det også annerledes: Under en seng på Hadeland hadde dette praktfulle helikopteret samlet støv i to somre, og da en herværende modellkompis tipset meg om skatten under madrassen, gjorde jeg i all høflighet en uhøytidelig henvendelse til eieren.

    Slik gikk det til at jeg noen dager senere ble eier av en stor eske merket Rave ENV og indirekte kunde hos Hobby24 i Tromsø. At helikopteret forhandles i Norge ser jeg på som en stor fordel – deletilgang og service blir med ett en relativt enkel affære.


    Click image for larger version

Name:	Rave eske_1500.jpg
Views:	1
Size:	70.8 KB
ID:	631097

    Helikopteret er den batteridrevne typen, med flybarlesshode. Det skal være mulig å konvertere dette helikopteret fra elektro til nitro på 20 minutter. Og tilbake igjen på nye 20. Men jeg vil ikke fly min med nitro – dette kommer til å forbli en elektromaskin. Jeg kommer altså til å spare 40 minutter. Hurra!

    Jeg burde kanskje også spart kronene og lagt de i den nye Rave Balistic, som er en reinspikka elektromaskin med et litt mer sofistikert batterisystem. Balisticen har også direkteoverføring fra servo til swash, og veier nok litt mindre enn ENVen.Men sånn kunne jeg også fortsatt å lete etter den perfekte modellen, og aldri kommet noen vei.

    Rave ENV er en modell i ypperste kvalitetsklasse, og etter å ha montert kittet, gleder jeg meg til å se om det flyr like godt som det er å skru på. Her følger en aldri så liten byggerapport.

    Click image for larger version

Name:	Rave detalj_1500.jpg
Views:	1
Size:	34.8 KB
ID:	631099
    Last edited by kristianwest; 12-03-12, 18:24.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong


  • #2
    grattis med en fin heli
    Goblin 700 : vbar 5,3 pro
    Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

    HD 500 Cell : brain2

    DX9

    Comment


    • #3
      Grattis, Kristian!
      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

      Comment


      • #4
        Takk for det! Dette blir grisegøy, og det er moro å bygge noe annet enn Align og noe større enn 550.

        Dette er oppsettet jeg planlegger i helikopteret:
        • Hyperion 4035 560KV motor
        • CC Phoenix ICE2 120HV
        • CC BEC pro på 6S
        • 3 X Align DS610 på swash
        • Align DS650 på hale
        • BeastX FBL
        • AR8100 DMSX mottaker
        • 2X6S LiPo batterier


        Click image for larger version

Name:	Rave elektronikk.jpg
Views:	1
Size:	99.6 KB
ID:	586681

        Jeg startet prosjektet med å finne ut hva jeg skulle putte inn av elektronikk. Sånn sett var det takknemlig å bygge et heli som mange har bygget før meg - det finnes flere byggelogger og oppsett å skjele til. Opprinnelig ble dette heliet solgt med en anbefaling om å sette inn "original" NextD-motor. Dette var egentlig gammel type 4035 Scorpion-motor. Da Scorpion strammet inn på rebrand-policyen sin ble NextD-motoren faset ut, og anbefalingen er nå Scorpion HKIII 4035.

        Etter å ha sjekket litt rundt fant jeg imidlertid ut at Hyperion sine motorer også er Scorpion-motorer. Med lav Euro-kurs og en veldig godt pris i utgangspunktet kjøpte jeg hyperionen fra Freakware i Tyskland. I ettertid har jeg funnet ut at Hyperion-motoren er nøyaktig den samme som NextD-motoren, og ikke den nyeste versjon 3. Forskjellene skal være minimale, men den nye versjonen skal være mer solid bygget og den skal være mer effektiv. Jeg hadde muligens valgt den nye Scorpion-motoren om jeg hadde funnet ut dette før, men når det er sagt tror jeg Hyperionen vil ta maskinen både opp og ned med glans.

        Jeg fikk hjelp til å tenke rundt KV / pinjong / headspeed / esc, og endte til slutt opp med 560KV på motoren og 12T pinjong. På dette heliet vil jeg ifølge MrMels hodefartskalkulator kunne kjøre 1962 rpm før CC-escen klager over for lite spillerom. Det høres ut som en god plan. Planen er å skru på governoren i escen. Det blir spennende i seg selv, jeg har aldri flydd med governor enablet, langt mindre satt det opp.
        Det fine med dette oppsettet er at jeg kan bytte til 13T pinjong om jeg har lyst til å øke headspeeden ytterligere. Det blir kanskje aldri aktuelt, men det er fint å ha muligheten.

        Å gi mottaker/servoer/FBL-enhet strøm fra en BEC er et helt bevisst valg. Jeg hadde en T-Rex 600EFL for en stund siden som fikk elektronikkstrøm fra et eksternt 2S LiPo-batteri. Jeg ser fordelen ved å beholde styring over helikopteret ved et eventuelt energiutfall. Men ulempene med å måtte lade det eksterne batteriet for hver tredje tur oppveier fordelene. Det er alltid mulig å glemme å lade, og da er hundre og ett ute. Dessuten er det noe herk i seg selv å måtte ha ett batteri ekstra å lade. Det er mulig jeg velger feil her, i så fall ber jeg dere erfarne helipiloter om å stanse meg i forsøket, men inntil vektige argumenter legges på bordet blir denne Raven satt opp med BEC og elektronikkstrøm fra ett av hovedbatteriene.

        Valg av ESC var igrunn også enkelt nok. Jeg kunne puttet på en Hobbywing, men governoren i denne går for å være dårlig. I så fall måtte jeg paret den med en V-Bar og brukt governoren i denne, men jeg har mer lyst til å fly med BeastX. Jeg har også sett på Scorpion sine ESCer, men til tross for gode skussmål, føler jeg etter å ha lest manualen at CC sin er enklere å ha med å gjøre. Det eneste jeg lurer på er om 120HV er nok, men alle utregninger viser at det skal gå bra.

        Servo-valget trenger jeg vel neppe å kommentere. Selv om Align DS-servoene muligens er et gråkonservativt og kjedelig valg, framstår de for meg som sikre.

        FBL-valget er basert på egen erfaring. Jeg har til nå flydd med 3GX, V-Bar og BeastX. Av disse er det BeastX jeg har fått til 100 prosent. V-Bar har jeg riktig nok ikke gitt et skikkelig forsøk, men ettersom jeg er veldig fornøyd med Microbeast ser jeg ingen grunn til å bytte. Jeg har tross alt mest lyst til å fly, ikke like lyst til å forske.
        Last edited by kristianwest; 12-03-12, 19:35.
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #5
          Originally posted by kristianwest View Post
          Så feil kan man ta, og virkeligheten ville det også annerledes: Under en seng på Hadeland hadde dette praktfulle helikopteret samlet støv i to somre, og da en herværende modellkompis tipset meg om skatten under madrassen, gjorde jeg i all høflighet en uhøytidelig henvendelse til eieren.
          Riktig så lenge har den ikke ligget da. Den er fra mai 2011.
          Men jaggu godt å se du har kommet i gang. Jeg begynte å tro den skulle bli liggende en sommer til jeg nå...

          Neida, det var en Bjonskauing som under Pitchbrothers Smackdown 2011 i et forsøk på å gjøre sånn...

          Click image for larger version

Name:	Pitchbrothers2011_20110507_078.JPG
Views:	1
Size:	201.8 KB
ID:	586685

          ...var uheldig å gjøre sånn.

          Click image for larger version

Name:	Pitchbrothers2011_20110507_053.jpg
Views:	1
Size:	64.4 KB
ID:	586684

          Hvorpå han var heldig å få en sånn...
          (Det var FastLad som kåret Ørjans Raptor til dagens kræsj).

          Click image for larger version

Name:	Pitchbrothers2011_20110507_030.jpg
Views:	1
Size:	39.0 KB
ID:	586683

          Men han hadde aldri sett en Rave før (til tross for at den Norske delegasjonen hadde med seg mange) så vi måtte finne en og studere

          Click image for larger version

Name:	Pitchbrothers2011_20110508_092.jpg
Views:	1
Size:	142.7 KB
ID:	586682

          Er sikker på du blir fornøyd Kristian. Si fra så filmer vi maiden.
          Så tar jeg med hjelm og kamera, så må du selv huske Up&Go
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Hehe! Jeg skal ta med en rull Glava. Så kan du og jeg sitte på den med hver vår hjelm. Jeg flyr og du filmer.

            Bare vent til jeg vrenger heliet rundt og tar den ned til 20 cm over bakken inverted. Da tipper jeg at jeg vi får bruk for glava'n

            Det tok litt tid før jeg kom så langt, ja. Men det er en stund siden jeg begynte å bygge. Har tatt meg god tid - hadde mer lyst til å gjøre ting riktig. Har et par helikoptere å gå på før jeg blir så rutinert at jeg gjør det på lillefinger'n.

            Men det er jo nå moroa starter - å få på plass elektronikken! Vet ikke om jeg gleder meg eller gruer meg til det.... :s
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment


            • #7
              Det er moro å skru på såpass store maskiner. Fingrene og verktøyet får plass over alt. Alt i alt gir Raven et veldig solid inntrykk: Delene er av veldig god kvalitet, og alt passer i hverandre. Alle deler var også godt merket, i numererte poser.

              Click image for larger version

Name:	Rave deleposer_1500.jpg
Views:	1
Size:	83.0 KB
ID:	586696

              Det som derimot ikke var like moro, i alle fall i starten, var manualen. Den er tykkere enn felleskatalogen. Etter å ha bladd igjennom fant jeg imidlertidut av konseptet: Alle mulige konfiger er med i denne ene boka. Elektro, nitro, versjon med flybar og FBL. Det er mye man ikke trenger å bry seg om, med andre ord. Den første delen er lik for alle oppsett, men så må man bla seg fram og tilbake mellom de ulike seksjonene for å finne instruksjonene til sin modell. For min del altså elektro og FBL.

              Click image for larger version

Name:	Rave manual_1500.jpg
Views:	1
Size:	102.3 KB
ID:	586697

              Det er en liten jobb i seg selv å passe på at man ikke hopper over noen skritt mens man blar seg fram og tilbake - men etter noen sider med skruing ble jeg såpass kjent med konseptet at det gikk greit.
              Når det er sagt er manualen veldig god, med detaljerte fargebilder og forklarende tekst. Det lønner seg å lese teksten!

              Kroppen kommer i tre deler: Rammesidene, frontparti og brønner/tray til mottaker, gyro etc. Det var veldig rett fram å skru det hele sammen og hadde jeg vært et par hakk mer erfaren hadde jeg nok gjort dette i løpet av et par timer. Men ettersom jeg både er uerfaren og ukjent med manual/helikopter tok jeg meg god tid.

              Click image for larger version

Name:	Rave ramme_1500.jpg
Views:	1
Size:	98.3 KB
ID:	586698 Click image for larger version

Name:	Rave skrutrekker_1500.jpg
Views:	1
Size:	83.7 KB
ID:	586699

              Flere av delene kommer ferdig montert, men ingen ting er skrudd skikkelig sammen eller blitt locktitet. Altså er det nødvendig å skru alt fra hverandre og montere det skikkelig før det kan settes inn i heliet. Hoveddrevet er et eksempel på dette.

              Click image for larger version

Name:	Rave hoveddrev_1500.jpg
Views:	1
Size:	117.4 KB
ID:	586700

              Man kan selv velge om man vil montere batteriene høyt eller lav i ramma. Jeg valgte den lave utgaven, der ett batteri henger under elektronikk-kassa i front og det andre legges på en karbon-plate lenger bak. Jeg er ikke i stand til å finne ut av hva som er best - men det var enklest å gjøre det slik jeg gjorde. Topp-montert løsning krevde et par modifiseringer.

              Click image for larger version

Name:	Rave batteriplate_1500.jpg
Views:	1
Size:	57.0 KB
ID:	586701

              Ramma ble gjort ferdig uten store problemer - bortsett fra ett: Da jeg skulle montere motoren oppdaget jeg at avstanden mellom boltehullene i motoren er 25 mm, mot 30 mm avstand mellom hullene i monteringskassa. Etter litt googling fant jeg ut at monteringskassa er ment for de nyeste standardene, mens min motor matcher de gamle målene. Monteringskassa finnes altså i to utgaver, en 25 mm og en 30 mm. Jeg ringte Hobby24, og de hadde heldigvis en av de gamle utgavene liggende. Jeg venter fremdeles på post fra Tromsø.

              Click image for larger version

Name:	Rave motorbukk_1500.jpg
Views:	1
Size:	70.3 KB
ID:	586702

              Bortsett fra at jeg dermed ikke fikk montert motoren, kom hele kroppen i stand ganske enkelt på tre kvelder.

              Click image for larger version

Name:	Rave servo_1500.jpg
Views:	1
Size:	57.0 KB
ID:	586703

              Jeg satte også inn servoene før jeg ga meg. Jeg er spent på hvordan det er fly et heli der swash står på bellcrancks og ikke på direkte linker til servoene. Det er mulig jeg ikke vil merke noe som helst?

              Click image for larger version

Name:	Rave kropp_1500.jpg
Views:	1
Size:	99.8 KB
ID:	586704
              Last edited by kristianwest; 13-03-12, 21:44.
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #8
                Originally posted by kristianwest View Post
                ...Jeg er spent på hvordan det er fly et heli der swash står på bellcrancks og ikke på direkte linker til servoene. Det er mulig jeg ikke vil merke noe som helst?
                Det krever en del mer trening, men tror ikke du skal jobbe så lenge før du mestrer det og
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Jeg aner jo ikke, så meg kan du lure til å tro hva som helst Den som lever får se! Ikke veldig lenge til maiden nå....
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #10
                    Raven er bortimot klar for maiden. Men det har ikke vært helt uten møye:

                    Motoren ga meg litt hodebry. Jeg var vel inne på det lenger opp, men Hyperion-motoren er identisk med den "gamle" NextD-motoren som var original til heliet. Men Scorpion, som laget både NextD og Hyperionen jeg kjøpte, gjorde endringer slik at avstanden mellom boltehullene nå er 30 mm og ikke 25. Om ikke det var nok er gjengene i ny motor M4, mot M3 i den gamle. Rave-kittene er dermed også endret slik at det følger med motorbrakett og bolter tilpasset ny motor. Det tok meg nesten to uker å få fatt i en gammel motorbrakett - boltene var litt enklere å oppdrive.

                    Med motorproblemer ute av verden trodde jeg at jeg Raven skulle få fly denne helga. Men hadde jeg finlest på HeliFreak, RunRyder og andre fora litt tidligere etter problemer med Rave og BeastX ville jeg fort funnet ut kombinasjonen ville by på flere utfordringer.
                    Om Raven settes opp etter manualen, slik jeg har gjort, blir det nemlig for store utslag til swash for BeastXen. Dermed blir geometrien feil og det berømte blå lyset på "J" i setup kommer aldri.
                    Løsningen er å bruke kortere servohorn, eller på Raven å flytte kontrollkulene ett hakk inn på bellcrancene. Det er også nødvendig å bytte ut kontrollkulene på swash som går til bladholderne - originalt bygger disse 10mm, men for å få BeastXen til å lyse blått må man bytte ut disse med 4mm kontrollkuler. Jeg prøvde med 6mm, men det holdt akkurat ikke. Etter å ha lett med lys og lykte i Norge etter riktige kuler, bestilte jeg fra QuickUK. Dermed tar det vel enda en uke før jeg får fuglen i lufta. Jeg kunne sikkert flydd med det med 0,4 grader feil, men jeg har mer lyst til å gjøre det skikkelig før take off.

                    Trøsten er at nå kan det umulig være særlig mer som kan stå i veien - og sommeren blir lang og pen!

                    Her er noen bilder så langt.

                    Click image for larger version

Name:	_MG_8035.jpg
Views:	1
Size:	89.2 KB
ID:	586993 Click image for larger version

Name:	_MG_8042.jpg
Views:	1
Size:	60.0 KB
ID:	586994
                    Click image for larger version

Name:	_MG_8050.jpg
Views:	1
Size:	59.6 KB
ID:	586995 Click image for larger version

Name:	_MG_8052.jpg
Views:	1
Size:	68.0 KB
ID:	586996
                    Click image for larger version

Name:	_MG_8059.jpg
Views:	1
Size:	135.8 KB
ID:	586997 Click image for larger version

Name:	_MG_8072.jpg
Views:	1
Size:	70.8 KB
ID:	586998
                    Click image for larger version

Name:	_MG_8092.jpg
Views:	1
Size:	30.5 KB
ID:	586999 Click image for larger version

Name:	_MG_8103.jpg
Views:	1
Size:	103.0 KB
ID:	587000
                    Click image for larger version

Name:	_MG_8108.jpg
Views:	1
Size:	90.6 KB
ID:	587001 Click image for larger version

Name:	_MG_8151_1503x1002.jpg
Views:	1
Size:	68.3 KB
ID:	587002
                    Click image for larger version

Name:	_MG_8152_1503x1002.jpg
Views:	1
Size:	38.6 KB
ID:	587003 Click image for larger version

Name:	_MG_8164_1503x1002.jpg
Views:	1
Size:	72.1 KB
ID:	587004
                    Click image for larger version

Name:	_MG_8169_1503x1002.jpg
Views:	1
Size:	100.8 KB
ID:	587005 Click image for larger version

Name:	_MG_8172_1503x1002.jpg
Views:	1
Size:	55.2 KB
ID:	587006
                    Click image for larger version

Name:	_MG_8181.jpg
Views:	1
Size:	64.0 KB
ID:	587007 Click image for larger version

Name:	_MG_8183.jpg
Views:	1
Size:	23.6 KB
ID:	587008
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

                    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                    — Neil Armstrong

                    Comment


                    • #11
                      Kult med noe bilder av en doning jeg bare har sett i lufta =) Blir knallbra det her Kristian!
                      Honeybee CP 2

                      Comment


                      • #12
                        Har flydd min med og uten det berømte blå lyset og merket ingen forskjell, sikkert pga av at det var så lite som skulle til....så etter min mening er det ingen grunn til å vente...ut å nyte det flotte været...snart blir det "sommer" med regn og vind...
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by flypilot View Post
                          Har flydd min med og uten det berømte blå lyset og merket ingen forskjell, sikkert pga av at det var så lite som skulle til....så etter min mening er det ingen grunn til å vente...ut å nyte det flotte været...snart blir det "sommer" med regn og vind...
                          Har vært (veldig) inne på tanken... Har sett andre som har flydd fint med originalt oppsett og BeastX også, men jeg har driti på draget før ved å ta snarveier og vurderte det dit hen at jeg heller ville være feig og vente. Jeg satser på MYE sol og lite vind i sommer
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment


                          • #14
                            Da gjør du hvertfall ikke noe feil. Jeg får blått lys på 6,1 eller 6,2 grader eller noe, så jeg flyr med rødt på setup-punkt J. Skal nå i vår fikse så jeg får blått på 6 grader, og se selv om jeg merker forskjell.

                            Den flyr bra på rød, men nå er det faktisk mulig å få det bedre i følge BeastX, så da skal det prøves =)
                            Honeybee CP 2

                            Comment


                            • #15
                              Jeg bruker en sånn digital gradeskive til å måle med, og på den får jeg blått på 6,3-6,4 grader. Men samtidig er det jo sånn at den digitale boksen er utrolig hårfin, å få kalibrert den 100% riktig tror jeg er et sjansespill. Ergo KAN jeg teoretisk sett være temmelig nær 6 grader. Men teoretisk sett kan jeg jo ha 6,6 grader også. Jeg tror nok det hadde gått fint å fly med - men blandingen av relativt uerfaren og klok av skade fikk meg til å gjøre holdt inntil videre.

                              Jeg har i alle fall bestilt nye 4mm kontrollkuler, som jeg regner med å få i midten av uka - og så er det ut å fly!
                              Last edited by kristianwest; 25-03-12, 16:36.
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

                              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                              — Neil Armstrong

                              Comment

                              Working...
                              X