Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dårlig rekkevidde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dårlig rekkevidde

    Helu!

    Prøver å komme inn i FPV verden, så kjøpte en relativt billig Foxtech 5.8ghz 200mw, til bruk på min elskede gaui330xs.
    ... og det fungerer dårlig. Dårlig ustabilt signal, og helt borte ca 60m vekk og opp i luften.

    Så fant jeg ut at det finnes noe som heter cloverleaf antenner.. hurra!
    signalet er nå stabilt og fint! Helt til jeg krysser samme 60m radius... da det pluttselig forsvinner.

    Begge antenner peker horisontalt.

    Noen tanker, erfaringer med foxtech?
    Har Tx koblet til samme batteri som quaden bruker, gjennom balanseringspluggen (er det lov?:P). Er det mulig den ikke får nok power?

  • #2
    Bare et par småting du kan være opmerksom på. Antennene virker kun på tvers de verken sender eller motar noe den veien enden peker. Det er ikke lov og bruke mer en 100mw. Med 100mw når du fint en kilometer med riktige antenner som peker riktig og er rett avstent.

    Comment


    • #3
      Ja, skjønner det er en "kjegle" over meg jeg ikke vil få noe signal i. Var Ikke klar over det med 100mw grensen, Kan det få konsekvenser om jeg bruker det videre?

      Denne jeg har.
      404 Not Found]FOXTECH 5.8G 200mw tx/rx with integrated regulator board and mi [58200TXRX] - $69.99 : FOXTECH FPV SYSTEM[/url]

      Leser jo over alt at alle andre får 1-2km, mens jeg knapt får 60m, frustrerende.

      Comment


      • #4
        Originally posted by bardp View Post
        Bare et par småting du kan være opmerksom på. Antennene virker kun på tvers de verken sender eller motar noe den veien enden peker. Det er ikke lov og bruke mer en 100mw. Med 100mw når du fint en kilometer med riktige antenner som peker riktig og er rett avstent.
        Hvis vi kan regne dette som dataoverføring (som vi etter min mening kan), så har du lov til å sende totalt 4W eirp.

        Mitt grunnlag er denne http://www.signalforsterker.no/pdf/clue.pdf !

        Utdrag fra denne siden: "Frekvensbåndene 5725-5795 og 5815-5850 MHz tillates brukt til dataoverføring med maksimal tillatt utstrålt effekt på 4 W e.i.r.p.
        Maksimal gjennomsnittlig e.i.r.p. tetthet skal ikke overskride 200 mW/MHz i noe bånd på 1 MHz. Radioutstyret skal implementere
        Dynamic Frequency Selection (DFS) som angitt i Annex 1 i ITU-R Recommendation M.1652 eller i standarden EN 302.502."

        Dette vil si, at hvis båndbredden på FPV utstyret ditt er på 20MHz (som jeg regner med at det er), har du lov til å kjøre på 200mW (200mW x 20MHz = 4W). Regnestykket kommer av at du maks har lov å kjøre 200mW pr. MHz som nevnt over.


        Dette må jeg gjerne arresteres på hvis jeg tar feil!!?

        ___________________________

        Ramber`n


        Parkzone Stryker F-27
        Sapac Wilga 2000
        Twister CP V2 - død
        Protech Helixx 3D
        Align T-rex 450 sport x2
        Align T-rex 250 se
        TechOne Piaget EPP indoor
        Free Air Blitz indoor


        Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

        Comment


        • #5
          Hvordan får du våre analoge videosendere til å passe inn i DFS dataoverføring?
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Originally posted by sk8guy View Post
            .....Dette vil si, at hvis båndbredden på FPV utstyret ditt er på 20MHz (som jeg regner med at det er), har du lov til å kjøre på 200mW (200mW x 20MHz = 4W). Regnestykket kommer av at du maks har lov å kjøre 200mW pr. MHz som nevnt over......
            FPV videolinkene har ingen form for DFS eller TPC og dermed reduseres maksimal sendestyrke med 3dB (halveres) og man ender opp med 100mW.

            Comment


            • #7
              ohu.

              Men om noen andre får samme problem, så tror jeg at jeg fant ut av det.

              De oppførte kanalene i manualen til Rx og Tx er heelt gale. Har nå kanal 7 på Rx, og en ikke oppført posisjon på Tx. merkelige greier...

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjeff View Post
                Hvordan får du våre analoge videosendere til å passe inn i DFS dataoverføring?
                Takk - da ble jeg visst arrestert!

                Originally posted by Quadrocopter View Post
                FPV videolinkene har ingen form for DFS eller TPC og dermed reduseres maksimal sendestyrke med 3dB (halveres) og man ender opp med 100mW.
                Jeg nevnte kanskje ikke at jeg ikke har noen kjennskap til FPV og teknologien bak, men regnet med at det var vanlig dataoverføring. Når jeg tenker meg om litt mer, skjønner jeg jo at det kan bli trøblete med DFS på et FPV system (hvis man da ikke kjører iDFS da).

                Uansett - da har vi i hvert fall konkludert med at maks sendestyrke er 100mW! Så skal ikke jeg blande trådløse datanettverk inn i denne verdenen igjen
                ___________________________

                Ramber`n


                Parkzone Stryker F-27
                Sapac Wilga 2000
                Twister CP V2 - død
                Protech Helixx 3D
                Align T-rex 450 sport x2
                Align T-rex 250 se
                TechOne Piaget EPP indoor
                Free Air Blitz indoor


                Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

                Comment

                Working...
                X