Announcement

Collapse
No announcement yet.

T rex 700e 3g! Noen spørsmål før maiden.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • T rex 700e 3g! Noen spørsmål før maiden.

    Vet ikke om det er rette kategori, men jeg prøver her,

    Jeg har bygd meg en trex 700E 3g å den er snart klar for maiden, men det mangler noen små ting som har pådratt seg noen spørmål. Mottaker batteri, hvilket anbefales? Funker et slik? 6,0V 1400mAh - RCS mottakerbatteri flat - elefun.no - Radiostyrt hobby og hvor lenge kan man man fly med et slik? Må det lades for hver tur?

    Også stemmer det at det skal være en "step down" volt regulator på rudder servoen? evt, anbefalinger?


    PS: Skal legge ut noen bilder av maskina

  • #2
    jeg personlig syns 1400mah er i minste laget. holder vel til 2-4 turer variabelt med flystil.
    vil nok anbefale 2-3000 mah 6,0 volt eller 2s lippo med regulator.
    ang stepdown til rudder servo så spørs det om servoen tåler 6 volt eller ikke. tåler servoen 6 volt, og du bruker 6 volt nimh, så trenger du ikke det.
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

    Comment


    • #3
      Originally posted by audifrik View Post
      jeg personlig syns 1400mah er i minste laget. holder vel til 2-4 turer variabelt med flystil.
      vil nok anbefale 2-3000 mah 6,0 volt eller 2s lippo med regulator.
      ang stepdown til rudder servo så spørs det om servoen tåler 6 volt eller ikke. tåler servoen 6 volt, og du bruker 6 volt nimh, så trenger du ikke det.
      Takk for svar! Da prøver jeg dette 6,0V 3300mAh - Bronto RX Pack - Ni-Mh - elefun.no - Radiostyrt hobby 3300 mha. Det er en algin DS650 servo ettersom hva jeg forstår tåler den opptil 6v Så da glemmer jeg den volt regulatoren

      Comment


      • #4
        Jeg har 700N, og bruker Align 2in1-saken (lipo sd)
        Har nå en 2S3600 LiPo-pakke etter at jeg gikk ned for en stund siden
        pga. VELDIG lite strøm på pakka...
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          med det batteriet så har du hvertfall nok strøm.
          fly 2-4 turer og lad opp batteriet og se hvor mye du trekker i snitt pr flight, så ser du hvor mye strøm du bruker pr tur.
          ellers kan du kjøpe denne og sette på, så ser du ca mye du har igjen:
          Voltspy 4,8V og 6V - elefun.no - Radiostyrt hobby
          denne gir deg en indikasjon på når det begynner og bli lite strøm på batteri.
          align 2 i 1 reg med 2s lippo regulerer ned til ca 6 volt, og gir deg en glødefunksjon samtidig, og viser også hvor mye strøm som er igjen på batteriet med en indikator.
          Lower, Lower, oops.
          Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

          Comment


          • #6
            Nedenfor ser du bilder av mitt opplegg.
            Jeg har opplevd det samme som Xilian, kræsj pga batteri.
            Jeg har nå laget meg en løsning som er fast påmontert og som lades mens det er montert i helikopteret.
            På den måten sikrer jeg meg at det ikke blir gjort feil ved batteri bytte (som feks å glemme å strapse fast batteriet)


            Løsning er er å parallellkoble to stk Align 2S1900mAh batterier (HBS19001T).
            Anbefales, nå kan jeg trygt fly 5 kanskje 6 tanker (avhengig av flystil).

            NiMh er ikke så lurt.
            NiMh har høy selvutlading, spesielt når det bli varmt.
            Bruk LiPo og Align sin 2in1 step down. Funker smertefritt.


            Click image for larger version

Name:	CanonEOS 40D_2011_12_30_101_5169.jpg
Views:	1
Size:	136.3 KB
ID:	587531

            Click image for larger version

Name:	CanonEOS 40D_2011_12_30_101_5170.jpg
Views:	1
Size:	141.7 KB
ID:	587532

            Click image for larger version

Name:	CanonEOS 40D_2011_12_30_101_5171.jpg
Views:	1
Size:	132.3 KB
ID:	587533
            TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
            Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
            GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
            Realflight G45 simulator
            Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

            Comment


            • #7
              Hei,

              Takk for svar!

              Flyr du FPV med helikopteret? Hvilket oppsett bruker du til streamingen? (hvis jeg tyder bilde rett)

              Jeg driver med foto/film fra luften foreløpig med multirotor, men 700 skal fly med kameraoppsett og der skal jeg ha live stream. Hvis du vil hadde det hvert fint om du kunne delt dine erfaringer der.(fpv med så stort heli)

              Comment


              • #8
                Hei,
                Se egen PM ...
                Generelt: Jeg eksperimenterer med FPV og bruker min Trex700N maskin til dette. Jeg har også en Trex250 men den blir for liten.
                Eksperimentene for øyeblikket inneholder at andre "sitter på" mens jeg flyr på vanlig måte.

                Det du vil oppdage er at det finnes endel utvalg av FPV elektronikk.
                Problemet (eller fordelen) er at det er produsert billig og dermed av moderat kvalitet. Alt er produsert i Kina. Den største utfordringen med dette er at dokumentasjonen er svært(!) dårlig, support/service mangler totalt og man blir dermed nødt til å lese databladene på de viktigste IC-kretsene for å forstå hvordan det er laget og ment å fungere. Men, det er billig.
                Som du ser av bildene har jeg bygget utstyret inn i plastikk bokser, jeg har laget egen kraft forskyning (PS) (som ikke synes på bildene men bygget inn i boksen). PS er linejær (mao ingen støy) og jeg bruker et 4S LiPo batteri som gir ca. 1 time med kontinuerlig video (og lyd) overføring.
                Du finner alt som trengs av støtte-elektronikk og mekatronikk her:
                ShieldSquare Captcha

                Jeg har valgt 5.8GHz som bære-frekvens for video. Overføringen er CVBS video (mao analog) for å redusere latency i linken.

                Du får en 500mW 5G8 Tx til noen hundrelapper. Hvordan er det mulig... Kineserene har i korte trekk bare hivd en kraftig RF-PA uten nevneverdig (og fordyrende) filtrering av det som sendes ut. Dvs at du sender på din valgte frekvens, men du sender også ut på en rekke andre frevenser i tillegg.
                Derfor, med billig utstyr fra Kina er det eneste fornuftige valget 5G8 slik at vi er tilstrekkelig langt unna i frekvens på 2G4 som vi bruker for RC kontroll.
                TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                Realflight G45 simulator
                Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                Comment

                Working...
                X