Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lyst på warbird men...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lyst på warbird men...

    Har lenge hatt lyst på en ordentlig warbird. Etter å ha lest mye av det som er skrevet her etter at warbirdgjengen ble skikkelig aktiv her inne har lysten meldt seg enda mer. Spesielt etter at jeg leste "definisjonen" av en warbird "hard core", samt sett div postede videoer av spitfire, white cliffs of Dover osv i en annen tråd her meldte lysten seg for en kriger igjen. Det er bare det at jeg er ikke (og blir vel aldri) kjempegod til å fly. Warbirds har jeg forstått kan være ganske nådeløst mot piloten. Når i tillegg stripa er litt utfordrende blir det til at jeg legger det på is gang på gang. Så til saken:

    Dersom jeg en gang likevel skulle falle for fristelsen, hvilke modeller vil det da være lurt å satse på ut ifra ovennevnte? Tenker spesielt på landingsøyeblikket. Stabilitet under innflyging og helst unngå å tryne når flyet har fått skikkelig kontakt med underlaget. Er vel kun aktuelt med enmotors. Vsp omkring 180-200cm.
    Regner med warbirdgutta her har tonnevis med erfaringer både på godt og vondt? Alle tips er verdifulle
    Stein
    Stein Johnsen
    http://www.blåmåsan.com

  • #2
    av de warbirdene jeg har hatt så er den som har vært enklest å fly seagul sin sea fury, den er da dog litt mindre. litt under 170cm i vingespenn. også har jeg hatt en cmp focke wulf som var helt nydelig å fly. den er vel 180cm.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Hei Blåmås. Jeg kan ikke unngå å anbefale H9 sin 60 size P47.Jeg hadde jomfrutur med min sådan nr.2 fredag 13,forrige uke.Når det gikk bra,så må det være en bra modell.(Litt spøk).Jeg har hatt mye moro med nr.1.Den er letthåndterlig på bakken og like lett i lufta.Den er ikke full av fine detaljer som kanoner,droptanker,osv.Derfor tåler den litt røffe landinger,i det hele tatt et robust fly.Jeg tror alle H9 60 sizemodellene er bra fly.Jeg hadde en gang en H9 spitfire,den ble kort livet,fordi jeg lot den ta av før den hadde styringsfart(pilotfeil).Den hadde forøvrig flaps,for å få ned landings farten.Rakk ikke å prøve det,fordi det ble totalhavari på den første take off.Jeg har derimot prøvd KYOSHO sin 90 size spit,den var en drøm å fly.Den har også flaps.Den havarerte under landing,da det kom en crosswind og slengte den over ende ca 30 cm over bakken.Da hadde jeg for lite fart til å ta den igjen.En annen i klubben overtok restene og reparerte den,han ble veldig imponert over hvilken fryd den var å fly.Jeg hadde den med meg på MÆRE da jeg var der.Jeg fikk mange tilbakemeldinger der om at den fløy pent,noe jeg var helt enig i.Dette er 2 modeller som ikke er så alt for dyre og i tillegg gir mye flytid(trening).Det ligger en slik spit nr.2 her.Den er ferdig montert,mangler bare å bestemme meg for motor som skal brukes,sevoer og alt ellers er ferdig.Den kan selges som den ligger,hvis det er intressant.MVH Ragnar.

      Comment


      • #4
        Go for it.......

        Hei Stein, det er ikke langt å komme seg en tur til Udduvoll ifra Frosta, du skulle tatt deg en tur ei helg.
        Vel, "warbirds" er ikke så ille som enkelte vil ha det til, her er det snakk om å velge riktig til å begynne med.
        Her er det flere postulat; Et større fly (større skala) flyr som regel bedre enn et mindre. Når det gjelder jagere som Spit, Mustang, Fw og 109....++, -tror jeg en passe skala er 1/7-1/5.
        Disse flyene er som regel taildraggere samtidig som at hovedlegger ligger nært C/G, dette gjør at modellen lett kan ta en "noseover" både på take off og landing, her gjelder bare å balansere modellen med høyderor.
        Noen er lettere å handtere enn andre, for å ta de værste først så er dette Messersmith 109, Spitfire, Hurricane,.... litt lettere er Mustang, Fw190 (Fw 190 kan vel være litt tricky...) -Det som kan være ett godt alternativ og komme igang med er en P47 Thunderbolt bredt understell god margin til C/G, solid bygd, P47` tror jeg er designet for "Bellylanding".
        Når det gjelder P47 som første "Warbird" er det vel mange som kan komme med betrakninger både på størrelse og fabrikat. Noe av det bedre jeg vet av må vel være TopFlite sine 60 size (1/7 skala) og Giant (tilnærmet 1/5,5 skala).
        Top Flite P-47D Thunderbolt Almost Ready-to-Fly and RTC Giant Scale Sport Model
        John Arne Sagøy
        Scale Warbirds of Norway
        Trønderbataljonen
        www.scalewarbird.org
        No guts, no glory

        Comment


        • #5
          P47 er vel en av de snilleste Warbirdene som er å få. Esm sin flyr som en drøm og TF sin "giant" scale er i særklasse. H9 har relansert sin store P47 som er verdt å se på.
          Balsa

          Comment


          • #6
            Originally posted by spitfire View Post
            Hei Stein, det er ikke langt å komme seg en tur til Udduvoll ifra Frosta, du skulle tatt deg en tur ei helg.
            Vel, "warbirds" er ikke så ille som enkelte vil ha det til, her er det snakk om å velge riktig til å begynne med.
            Her er det flere postulat; Et større fly (større skala) flyr som regel bedre enn et mindre. Når det gjelder jagere som Spit, Mustang, Fw og 109....++, -tror jeg en passe skala er 1/7-1/5.
            Disse flyene er som regel taildraggere samtidig som at hovedlegger ligger nært C/G, dette gjør at modellen lett kan ta en "noseover" både på take off og landing, her gjelder bare å balansere modellen med høyderor.
            Noen er lettere å handtere enn andre, for å ta de værste først så er dette Messersmith 109, Spitfire, Hurricane,.... litt lettere er Mustang, Fw190 (Fw 190 kan vel være litt tricky...) -Det som kan være ett godt alternativ og komme igang med er en P47 Thunderbolt bredt understell god margin til C/G, solid bygd, P47` tror jeg er designet for "Bellylanding".
            Når det gjelder P47 som første "Warbird" er det vel mange som kan komme med betrakninger både på størrelse og fabrikat. Noe av det bedre jeg vet av må vel være TopFlite sine 60 size (1/7 skala) og Giant (tilnærmet 1/5,5 skala).
            Top Flite P-47D Thunderbolt Almost Ready-to-Fly and RTC Giant Scale Sport Model
            Mye fornuftig lesing her. Takk takk. (Ja til dere andre som har svart også). P-47 ser jeg har fått skryt rundt omkring. Affa her på forumet har vel også testet en om jeg ikke husker feil.
            Noen som har kjennskap til H9 sin Hellcat? Ikke en som det kryr av rundt omkring, men som ser veldig bra ut syns jeg.
            Større modell flyr bedre. Ja, men også enda surere når (ikke hvis) det går galt....
            Blir uansett ikke med det første dette her. Første post blir å lappe sammen understellet på en Tucano som ikke tålte en tøff landing på siden av stripa på sin andre flytur. En uvane jeg har å fly for sakte tror jeg slik at jeg ikke greier å ta meg igjen hvis innflygingen blir for dårlig helt mot slutten.
            Tur til Udduvoll står på programmet før eller siden. Men den berømte tidsklemma har vi vel alle hørt om. Små unger osv.... Hadde spikret tur til warbird weekend i fjor, men avlyste grunnet værmelding. Prøver igjen i år. Men først blir det Ørlandet. Litt større skala da, men det dukker kanskje opp en Spit der også etter sigende. Det hadde i såfall vært verd turen alene.

            Edit: Husker nå at den reportasjen til Affa som jeg siktet til var en P-40..
            Last edited by Blåmås; 22-04-12, 12:09.
            Stein Johnsen
            http://www.blåmåsan.com

            Comment


            • #7
              Jeg hadde en CMPro hellcat for noen år siden, og den var også utrolig snill å fly.
              Balsa

              Comment


              • #8
                Hei igjen. Hellcaten har også et bredt undestell,men en liten ulempe i mine øyne,den detaljen at understellet vrir seg 90 grader mellom opp og ned stilling.Det samme har CORSAIR og P40.På H9 sine 60 sizere hender det noen ganger at de ikke kommer helt i lås,da står hjulene litt utover under landing.Resultatet blir da som regel noseover.Man må bare være ekstra nøye med at mekanismen arbeider lett,så er sikkert det problemet borte.Man kan også bytte ut med luftanlegg,mot en ekstra kostnad.Eller det kommer så mye fint fra Kina nå som er elektrisk,som sikkert er helt greit og til en lav pris.Som 1.warbird ville jeg gått for 60 size med orginalt retrac,da det fungerer greit du får mye flytid med dem.Jeg kan oså legge til at jeg hadde Top flight GS P47 i fjor,den var en fryd å fly,men en feilkoblet balanserorservo gjorde at jeg ikke fikk til å lande,jeg måtte bare få den bort fra folk og la den gå i bakken på en sikker plass.Det var min egen feil, da jeg var for rask til å sjekke at alt var rett før take off.Jeg hadde koblet den ene balanserorservoen feil vei.Det blir mere å passe på med de større modellene,luftlekkasjer o.l.Jeg har en ny sånn liggende,jeg må bare bestemme meg for fargeskjema på den.Jeg ville i første omgang satset på 60 size,da de er enkle både transportere og greie å fly.40 sizere blir ofte litt uroligere i vind.Jeg har hatt noen dem også deriblant en Kyosho zero,som jeg fløy mye med når jeg ble vant med den.MVH Ragnar

                Comment


                • #9
                  Heisann, jeg har en H9 hellcat med saito 115 og den flyr helt fantastisk. En sikker vinner rett ut av esken. Kjøp en slik sterk JR retract servo til understellet så funker det alldeles utmerket.

                  Velkommen til warbird livet, det er herlig. Dra flyet med deg til warbird weekend, det er alltid super stas

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by oistein View Post
                    Heisann, jeg har en H9 hellcat med saito 115 og den flyr helt fantastisk. En sikker vinner rett ut av esken. Kjøp en slik sterk JR retract servo til understellet så funker det alldeles utmerket.

                    Velkommen til warbird livet, det er herlig. Dra flyet med deg til warbird weekend, det er alltid super stas
                    Nå.... Nå lider jeg av kronisk prestasjonsangst og beslutningsvegring....
                    Dessuten er jeg ikke tilsluttet noen "seriøs" klubb og er således ikke forsikret osv. Da har jeg vel ikke noe å gjøre på Udduvoll, eller andre striper heller for densaks skyld, å gjøre med fly. Men jeg er ganske god til å være tilskuer da!
                    Stein Johnsen
                    http://www.blåmåsan.com

                    Comment


                    • #11
                      hvis du ikke har noen nlf klubb i nærheten så kan jeg annbefale ørnen modellflyklubb. der betaler du bare det som forbundet skal ha og er genialt for oss som ikke har en lokal klubb som er tilsluttet

                      ellers så har jeg sett noen av phoenix sine warbirds i lufta og de virker veldig bra og er forholdsvis rimelige også
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har hatt cmpro sin store zero,meget snill i landingen.
                        Black horse sin corsair er også veldig snill! men alt avhenger jo av riktig tyngdepunkt
                        Lars Petter Nesse

                        Votec 322 40% 3W170cs
                        Extra 330 40% 3W212cs

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by tyor View Post
                          hvis du ikke har noen nlf klubb i nærheten så kan jeg annbefale ørnen modellflyklubb. der betaler du bare det som forbundet skal ha og er genialt for oss som ikke har en lokal klubb som er tilsluttet

                          ellers så har jeg sett noen av phoenix sine warbirds i lufta og de virker veldig bra og er forholdsvis rimelige også
                          Kikket på hjemmesidene deres men fant ingenting om medlemsskap. Det er jo et glimrende tips, men er det virkelig slik at man kan melde seg inn uansett hvor man bor bare for å få medlemsskap i nlf? Vil helst ikke opptre som en snylter hos en klubb som egentlig ikke hadde planlagt slike medlemsskap....
                          Stein Johnsen
                          http://www.blåmåsan.com

                          Comment


                          • #14
                            Vet dem har medlemmer over hele landet, jeg har vært medlem der i flere år nå. for å melde deg inn må du gå via nlf sine sider. tror det var ca 600kr i året nå
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by tyor View Post
                              Vet dem har medlemmer over hele landet, jeg har vært medlem der i flere år nå. for å melde deg inn må du gå via nlf sine sider. tror det var ca 600kr i året nå
                              Er det fritt frem for å melde seg inn uten å først prate med klubben???
                              Stein Johnsen
                              http://www.blåmåsan.com

                              Comment

                              Working...
                              X