Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gammel Amigo 2 gjenoppdaget.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammel Amigo 2 gjenoppdaget.

    Er i gang med en opprydding på loftet. Finner igjen mange modellfly fra midten av 1970-tallet og nyere.

    Seilfly var det broderen som prøvde seg på, men det ble med denne ene så vidt jeg kan huske - ellers bare motoriserte fjernstyrte ting til lands, til vanns og i lufta.

    Click image for larger version

Name:	2meter_side.jpg
Views:	1
Size:	216.8 KB
ID:	631467

    Det ene vingeparet er 201 cm og det andre 175 cm. Det er mulig at disse var til to forskjellige oppgaver/konkurranser.

    Det finnes også en motorpod med BabyBee glødepluggmotor, men den kommer jeg ikke til å bruke i første omgang.

    Det hadde vært gøy å se om det flyr enda; med dagens lette radioutstyr må kanskje servoer og batteri flyttes helt frem i nesa?
    Last edited by Biplan; 15-05-12, 11:51. Reason: bilde
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

  • #2
    Bra funn på et gammelt loft Min gode venn Google fant fram data fra en gammel Graupner katalog:
    - 2-4 kanaler
    - flyvekt uten RC 550 g
    - flyvekt med RC opptil 1000 g

    Dette refererer vel til "gamle Graupnerkanaler", hvor èn "moderne kanal" tilsvarer to "gamle" (kanal 1 = sideror høyre; kanal 2= sideror venstre, etc). Mao. radio oppsett for to kanaler på stivt 400 gram
    Knut

    Diverse fly; de fleste med propell...

    Comment


    • #3
      Dette var mitt første fly med RC. Kjøpte det brukt med Grundig Variophon anlegg. Mitt var vel 2m, slik som beskrevet her:
      GRAUPNER
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Originally posted by Tipstall View Post
        - flyvekt uten RC 550 g
        Den bærer preg av en del reparasjoner og veier nå 694 gram med 2 meters vinger, uten radio og strikk som skal holde vinge og stab på plass.

        Radioutstyret som jeg har tenkt å bruke veier 80 gram med eneklt batteri eller 102 gram med dobbel batteripakke for ekstra sikkerhet og lang flytid haha!
        Last edited by Biplan; 15-05-12, 23:33.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #5
          Joda, vekten går som regel noe over fabrikktallene, men likevel: 694 + 102 + strikk & diverse smårusk ~ drøyt 800 gram. Fremdeles langt unna murstein-kategorien.
          Knut

          Diverse fly; de fleste med propell...

          Comment


          • #6
            Amigo er nå relansert som ARF. Får fremdeles kjøpt den som sett. Skikkelig klassiker! Du må si fra hvis du har funnet en klassisk seiler du vil kvitte deg med. Har en svakhet for disse.

            Click image for larger version

Name:	graupner-amigo-iv-arf-9546.png
Views:	1
Size:	7.6 KB
ID:	588414

            Amigo ARF
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Takk for bilde og link!

              Click image for larger version

Name:	seiteamigo.jpg
Views:	1
Size:	28.5 KB
ID:	588418

              Ser at ARF modellen i forrige innlgg har litt mer moderne utseende på sideroret.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #8
                Må legge inn vekt (større batteri) i nesa så da tipper den nok over 800 gram. Alternativt kan jeg kanskje lage pilform på vingen?

                Noen som husker hvor tyngdepunktet skal være på Amigo 2? Jeg tror 33% av korden fra forkant, det blir litt foran midtlista.

                Edit: google fant monteringsanvisningen til Amigo 4, så jeg går ut fra at det er likt som på den. Tyngdepunktet skal ligge 11 cm bak forkantlista. Når korden bare er 20 cm blir jo det på 55%! Kan det stemme?
                Last edited by Biplan; 16-05-12, 19:23.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #9
                  Er det denne siden du har hentet bilde fra? Graupner Amigo II Her står det en del om Graupner sine klassikere.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ArneH View Post
                    Er det denne siden du har hentet bilde fra? Graupner Amigo II
                    Takker for den linken også!

                    Jeg hentet bilde fra linken til flarssen i innlegg #3.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #11
                      Snaut 900 gram blir ikke så værst likevel. Amigo 4 er oppgit til 1110 gram:
                      "All-up weight according to fittings, min. approx. 1110 g"
                      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                      Comment


                      • #12
                        Edit: google fant monteringsanvisningen til Amigo 4, så jeg går ut fra at det er likt som på den. Tyngdepunktet skal ligge 11 cm bak
                        forkantlista. Når korden bare er 20 cm blir jo det på 55%! Kan det stemme?


                        Hei.

                        Kan stemme det. Bygde en Graupner Dandy på slutten av 70tallet. Mener å huske at tp var langt bak på den også og at det var fordi
                        bakvingen hadde en "løftende" clark y lignende profil.

                        Comment


                        • #13
                          Ups, så nå at du hadde en egen tråd på tp svaret lå der..

                          Comment


                          • #14
                            Noen som bor i nærheten av Sandvika, som har sett opp i taket på Peppes? Det henger det en Filou, som likner fælt på en min Far bygde rundt 1970. Nydelig bygget, og trukket med silke. Vi satte inn en kanal Webra Picco. Med klikkeservo, som tikket som en klokke, og tikket mer over til den ene siden, når du vred på bryteren på senderen. Byttet den fort ut med en proporsjonal Graupner servo. Skjøt den opp med strikk eller løp den i gang med line. Virkelig et bra fly, som fløy utmerket med en kanal på sideroret. Hvis det er den som henger i taket, innsauset av fett, er det en trist skjebne for et flott fly. som min mor ga til et loppemarked. Skulle gjerne hatt den nå, men med to kanaler.
                            Attached Files
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #15
                              Takker, JanE,

                              grunnen til at jeg postet spørsmål under en annen overskrift var at jeg plutselig oppdaget at det sto "vintage" der og for om mulig å trekke inn flere eksperter.

                              Click image for larger version

Name:	Jothax.JPG
Views:	1
Size:	157.4 KB
ID:	588505

                              Nå er det blitt så varmt i været at jeg kan sette opp gjennomtrekk og reparere papirbetrekningen med dope (celluloselakk). Gjør det noe om den er så gammel at boksen har rustet innvendig?

                              Må tynne den, men dagens tynner-navn sier ikke noe om hvilken type lakk det er til. Fant "Tynner for fortynning av farger og rengjøring av pensler og verktøy" på Biltema, får lage en liten prøve og se om de kan blandes.
                              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                              Comment

                              Working...
                              X