Announcement

Collapse
No announcement yet.

crashtestdummy, hk450 pro FBL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • crashtestdummy, hk450 pro FBL

    Ikke så veldig spennende prosjekt, men har hatt lyst å prøve en klone, og hadde så mye "penger" tilcode hos
    Hk har jo sluppet Flybarless utgave av proen, ryktes at girene er laget av smørplast, men den ellers er overaskende ok, så blir vel noen align på torquetuben, men skal prøve alt stock først til det krasjer/faller fra hverandre i luften.

    Cyclic blir det analoge Corona 929MG Metal Gear Servo 2.2kg/ 12.5g/ 0.10sec, skulle handlet digitale utgaven, men la til feil i kurven, shit au.
    Hale blir det HD 3688HB Digital Servo 25g/2.8kg/.07sec, stor nok!

    Motor blir noe 3450/3550KV på 40A blueseries heliesc med 13T

    Settes opp med tarot zyx FBL enhet

    Tenkte prøve fly endel av turene med 808 for å få med når/hva/hvor som går, f.eks. på bommen siktet mot halen, og en forover mot cyclics.

    shiten ble sendt i dag, så dugger vel opp 1-4 uker..

  • #2
    Woho! Artig med byggeblogger Faktisk litt artig med 450FBL. Har også troen på Tarot saken. Den får mye skryt på www iallefall. Gleder meg til å se hvilke erfaringer du gjør deg.

    Hva kommer denne på totalt?

    Comment


    • #3
      Skal få summert opp litt deler, men blir latterlig billig, da jeg brukte credits fra buddycodes og ymse kostet den meg "0" sånnsett, fikk buddycode på heli faktisk, så da koster den 55USD for andre som vil kjøpe.

      Sånn totalt med fbl kontroller (kjøpt på rcmarked) tror jeg at jeg bikker litt over 1000, med endel reservedeler + mva

      Blir nok en "grei" runde rød/blå loctite, er vel her de har fått mye kritikk.

      heli 55usd
      motor 15usd
      esc 40A blueseries 16USD
      rotorblader carbon 5-10USD (kjøpte litt ymse)
      tarot zyx på rcmarked 300nok
      orange rx 6usd

      programming card har jeg fra før, samme med batterier
      vurderer også bestille en ekstra motor for å prøve 6s på den, men må se om den går i oppløsning på 3s først.

      vet det er buddycodes på hk sin zyx så den havner på ca 40, ellers koster vel copterx sin v3 også ca 40

      Blir vel 700 byggeblogg også, må bare bli klok på akslinger og lengder... fikk scorpion 4035-560 til den i går, men glemte i farten at den 1) burde hatt long shaft 2) nytt motorfeste.

      Comment


      • #4
        heli kom i stad, så godt i gang, allerede funnet noen momenter som ikke er 100%

        litt negativt
        kom med 5, av 6 skruer for å montere servoer m2x6mm
        følger med 0 skiver for servomontering, hade vært convenient om det fulgte med
        cf'en er ikke 100%, mye skarpe kanter, og ikke alle hull er borret helt 100% riktig
        main gear er wobbely, og muligens feilstøpt, skal prøve skifte ut

        positivt
        bladene var 100% perfekt balansert, hvem skulle tro det på noe som fulgte med i billig kit.
        halen virker bra, følger med låsetapp for kassa og alt.
        3688 servoen passer med "litt" vold
        lagerblokkene var skeive, men bare å løsne opp og rette med aksel


        Bilder kommer, jeg klarte ved feil å bestille analoge, ikke digitale 929 servoer, men men. 9USD totalt på cyclics.... ohh yes.

        monterte vel ca alt, men ble litt undrende på linklengder, så hentet manualen her Trex 450 Manuals - HeliFreak for align 450 pro

        FBL hodet virker også overaskende bra, skal demonter og sjekke alt.

        absolutt alt blir demontert, og loctitet/sjekket.

        Comment


        • #5
          maingear var "off" nesten 1 mm, ikke helt imponerende, hadde handlet med 2stk replacements, fra hobbyking, begge var helt fine, så da ble de skiftet... litt sært.

          Comment


          • #6
            monologen fortsetter

            alt er satt opp nå...

            halen.. for noe forbanna drit? greit det er klone, men det er jo 4-5mm slop

            Klarer snurre rundt egen akse helt vilt fort, men kompansere for egen rotasjon, den veien har jeg knapt noen grader haleutslag, blir spennende å fly, er så mye pitch at den skal klare stalle omtrent.

            Blader, bladene var spoton balanserte.. problemet er bare at høyden på bladinnfestingen er 2mm for tykke ved roten, på det éne bladet.. + bladene er støpt så dårlig at det aldri vil tracke riktig, hadde heldigvis endel andre sett cf liggende.

            Bare få blade tracka, så blir det maiden senere i dag, foreløpig med analoge929/3688, har ds420/ds520 på vei i posten, samt noen andre digitale litt rimelige for å teste hvordan ting funker.

            Halen mistenker jeg at jeg skifter ut hele, muligens med dual arm pitch slider.

            Noen som har erfaring med tarot sin hale?
            Last edited by andersand; 22-06-12, 09:50.

            Comment


            • #7
              maiden unnagjort, stagene på halen, "løsna" og på pro, er det jo det som holder halen, så lime litt.. brum brum.

              stille gyro, gain osv. tok en runde og hovra en halv pakke og testa litt vanlig flyving på resten, so far so good, får ikke gjort piro noe fort p.g.a. manglende utslag i halen, men tarotet + "bra" rask haleservo, gjorde at halen var locked inn, forstå det den som kan


              fikk en tarot dual 450 bag i dag på posten, måtte prøves, dro med begge 450ene ut, lada alle 15 pakkene og jeg var klar!

              Fløy med endel venner, drar den opp i idle up 2, dvs 95% throttle, tester, alt virker greit, gir "mye" pitch opp og halen bare stikker, halekontrollen er HELT borte, klarer få den ned'ish mens den flakser litt all over, forstår lite av hva som skjer, lander hard.

              blader, main shaft, hale, torque tube går, motoraksel knekker, pinion borte, trossalt ganske lite skade mtp på at det gikk inn på ganske mye turtall, ene festet for blade grippet fikk også smell.

              analyse:
              det er en gjengesak som går igjennom halelager, denne hadde DELT SEG?! i lufta, dvs servoen var ikke lenger koblet til rotorbladene, så de gikk da til ene ytterposisjonen og ble der.


              Bestilte ny hale i går, så kommer seg vel.

              de analoge 929 servoene fungerte overaskende bra på cyclic forøvrig.

              bilder kommer, alle liker krasjbilder!!

              Comment


              • #8
                En tråd med så mye tekst og så lite bilder! Ut med de Forøvrig tror jeg du blir misfornøyd med denne når du har 700, 6HV, mcpx, 500 osv osv.. Håper dog du får den til å virke

                Comment


                • #9
                  bilder
                  Attached Files
                  Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                  Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                  HD 500 Cell : brain2

                  DX9

                  Comment


                  • #10
                    her ser dere hovedsyndern
                    Click image for larger version

Name:	682623.jpg
Views:	1
Size:	91.2 KB
ID:	589990
                    en litt trist ramme
                    Click image for larger version

Name:	238083.jpg
Views:	1
Size:	74.8 KB
ID:	589991
                    Click image for larger version

Name:	791714.jpg
Views:	1
Size:	79.4 KB
ID:	589992

                    litt imponerende, dette er bolten som fester hodet, aldri klart ta den før
                    Click image for larger version

Name:	974204.jpg
Views:	1
Size:	47.0 KB
ID:	589993

                    Comment


                    • #11
                      Fikk nye DS420/520 servoer i dag, det burde bli en "stepup" på servofronten

                      Men tenkte ta noen turer til med analoge 929 cyclics for å se hvor mye forskjell jeg merker, også bestilt noen "mellomklasse" digitale servoer.

                      har deleordre hos hawk-rc.net og .com (de sjappene er umulig å skille), rc711, hobbyking, hobby-wing og ymse ebay sjapper nå, så spennende å se hva som ramler inn i postkassa fremover. blir mye align, og noe tarot

                      Hva synes dere forøvrig om løs collar på main shaft? har bare ekstra aksler med det, og jeg synes det er litt klinete opplegg, selv om man jo da får absolutt minimalt med slakk

                      Comment


                      • #12
                        Flydd andre helis, så denne har blitt litt forsømt, hadde en 2218, shaft knakk jo på crash, har bestilt full 6s setup til den, men siden en venn hadde en gratis feilbestilt 2215 helimotor bruker jeg den inntil 6s setupen kommer

                        Eneste HK igjen nå er vel girkasse for torquetube, ramme og lagerbukker, ble litt alignifisering, men skal sies at halen er nye pro halen fra tarot, virker å fungere utmerket, har mye mye mere pitch begge veier nå, kontra hva jeg har hatt før, tittet også på dual slidern fra align, men fant ingen som hadde in stock, så da ble det slik.

                        3 fas ut av esc, kan det støye/påvirke servoer, når de monteres så nærme? jeg har en 40-60A 2-6S esc, som jo er relativt stor/lang, men akkuratt går i ramma i fronten, men må da monteres slik

                        Click image for larger version

Name:	786975.jpg
Views:	1
Size:	146.3 KB
ID:	590901

                        strippe ned
                        Click image for larger version

Name:	801005.jpg
Views:	1
Size:	135.0 KB
ID:	590899

                        Ser dere noe feil... på shaften her?
                        Click image for larger version

Name:	146027.jpg
Views:	1
Size:	94.0 KB
ID:	590900

                        Comment


                        • #13
                          min også knakk men etter många många fligning og krashing
                          men detta er en fin motorn
                          Attached Files
                          Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                          Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                          HD 500 Cell : brain2

                          DX9

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by ragge1 View Post
                            min også knakk men etter många många fligning og krashing
                            men detta er en fin motorn
                            Ser ut som du har brukt den til å drive en gravemaskin

                            Jeg fant aldri igjen pinion min, desverre får man ikke nye shaft på disse, heldigvis gjør man det på nye 6s motoren, er så kjedelig å kjøpe nye motorer hele tiden bare fordi shaften knekker.

                            Comment


                            • #15
                              ZOiiiiIIINKK BOOM

                              lyden av halerotor som sier takk for seg, og går i vegge, av noe usikker grunn.

                              Hadde montert sammen med alt med nye servoer og deler, resetup på zyxen, nulla alt og testet halen og choppern for vibrasjoner uten hovedrotor, når halen plutselig bestemte seg for å dele seg/falle av? pro halene låses jo med den lille pinnen, i siste tilfellet en plastpinne, denne knakk av og halen vred seg, tok nedi, og sendte litt deler veggimellom, leder fortsatt etter ett haleblad

                              Fant delen som har blitt "kuttet" av, og gjort at halerotoren kunne snurre fritt på akselen, litt merkelig hele greia, Bestiller nye align dual slidern... må titte, har kanskje nok deler i delekassen for å lage en hale.

                              Comment

                              Working...
                              X