Announcement

Collapse
No announcement yet.

FPV til Blade MQX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FPV til Blade MQX

    Hei folkens.

    Jeg er ny på dette med FPV.

    Har lyst å teste dette på MQXen, men hva trenger jeg av utstyr?? Hjelp

  • #2
    Husk at det er strenge regler for FPV flyging, så start med å lese dem

    Comment


    • #3
      Originally posted by halsen89 View Post
      Husk at det er strenge regler for FPV flyging, så start med å lese dem
      Ja, han kommer sikkert til å true rikets sikkerhet og almenn luftrafikk med en mQX. Thomas; ring meg dersom du vil ha tips om oppsettet jeg bruker her:
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        Rikets sikkerhet og almenn lufttrafikk er vell ikke det vi trenger å bekymre oss mest for, men han kan være uheldig og fly det rett i tryne på en unge, etc... og da er det ingen forsikring som dekker han! Og vi kan bare vinke forvell til at FPV blir lovlig her i Norge en gang i framtiden....

        + At det er det generelle modellfly miljøet som får ett dårlig rykte vis noe slikt skjer. Og jeg ser ikke bortifra at det kommer til å skje en ulykke med FPV snart, har selv vært vitne til en person som satt baki bila og flydde på storskjerm, i følge målingene så var han 7,2 mil unna...

        Comment


        • #5
          Nå får du rulle inn puppen og slappe av litt. Jeg er meget aktiv både som tradisjonell RC-pilot og som FPV/UAV-pilot, og det uten sammenligning mest farlige jeg ser av flyging er det god, gammeldags tulleflyging på landets flystriper som står for. Folk som ikke gidder å lære seg elementære flyveferdigheter, som blåser i sikkerhet, flyr fly utenfor deres kompetanseområde osv osv. Å være dommer på et skalastevne må feks være noe av det farligste man gjør innen sporten. En mQX oppsatt for FPV veier rundt 80 gram, og JA, jeg har kjørt den rett inn i et tryne (mitt eget), og jeg hadde ikke en skramme. Ikke noe jeg anbefaler, men det er snakk om et nesten ufarlig leketøy.

          Når du snakker om 7,2 mil, så er det altså 72 km, som vil være noe av det lengste noen noensinne har fløyet FPV i verden. HELT sikker på at det ikke var snakk om 7,2 km?
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Originally posted by halsen89 View Post
            Rikets sikkerhet og almenn lufttrafikk er vell ikke det vi trenger å bekymre oss mest for, men han kan være uheldig og fly det rett i tryne på en unge, etc... og da er det ingen forsikring som dekker han! Og vi kan bare vinke forvell til at FPV blir lovlig her i Norge en gang i framtiden....

            + At det er det generelle modellfly miljøet som får ett dårlig rykte vis noe slikt skjer. Og jeg ser ikke bortifra at det kommer til å skje en ulykke med FPV snart, har selv vært vitne til en person som satt baki bila og flydde på storskjerm, i følge målingene så var han 7,2 mil unna...
            Hva er bakgrunn for at du tror at jeg kommer til å kjøre på en unge og få FPV ulovlig i Norge???

            For det første er jeg småbarnsfar til to. Og for det andre tror jeg de fleste seriøse RC piloter tar sikkerheten i første rekke. Uavhengig av om det FPV eller noe annet.

            Comment


            • #7
              Originally posted by bjeff View Post
              Nå får du rulle inn puppen og slappe av litt. Jeg er meget aktiv både som tradisjonell RC-pilot og som FPV/UAV-pilot, og det uten sammenligning mest farlige jeg ser av flyging er det god, gammeldags tulleflyging på landets flystriper som står for. Folk som ikke gidder å lære seg elementære flyveferdigheter, som blåser i sikkerhet, flyr fly utenfor deres kompetanseområde osv osv. Å være dommer på et skalastevne må feks være noe av det farligste man gjør innen sporten. En mQX oppsatt for FPV veier rundt 80 gram, og JA, jeg har kjørt den rett inn i et tryne (mitt eget), og jeg hadde ikke en skramme. Ikke noe jeg anbefaler, men det er snakk om et nesten ufarlig leketøy.

              Når du snakker om 7,2 mil, så er det altså 72 km, som vil være noe av det lengste noen noensinne har fløyet FPV i verden. HELT sikker på at det ikke var snakk om 7,2 km?
              Enig. Det tror jeg de fleste er.

              Comment


              • #8
                Han påstod hardnakket at det var 7.2 MIL, jeg har ikke noe mere å slå i bordet med enn hva piloten sa til meg...

                Greit nok at en liten maskin gjør liten skade, men vi har vell alle vært der, startet med en liten billig maskin, for å kjøpe større å større, fly lengre å lengre...
                Jeg personlig har ikke noe imot FPV, jeg vurderer det stadigvekk og kjøpe inn utstyr, men jeg prøver å vente så lenge som mulig til vi får ett regelverk på det... Jeg ønsker ikke å være den idioten som styrter og forårsaker en ulykke.. Uansett om det er personskade eller brann..

                Men folk som flyger FPV og gjør det i trygge omgivelser har jeg ingenting imot! Men etter å ha sett endel filmer, etc av folk som flyver over biler, folk, etc.. med bare noen meters klaring så må jeg si at jeg blir litt skeptisk...

                Tenk først- fly etterpå

                Comment


                • #9
                  Det er ikke lov i kjøre for fort med bil heller. Heller ikke lov å smugle en røyk pakke ekstra over grensa.

                  Det er noe med å ha sunn fornuft. Som jeg igjen tror de fleste seriøse RC flygere har!

                  Men tilbake til det jeg spurte om, er det noen som kan hjelpe meg med oppsett på FPV på en MQX.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har den 5.8 ghz fatshark pakken fra hobbyking. Har ikke mqx, men en tilsvarende micro quad fra hk og med cloverleaf antenne flyr det og oppleves meget bra.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Morten Brun View Post
                      Jeg har den 5.8 ghz fatshark pakken fra hobbyking. Har ikke mqx, men en tilsvarende micro quad fra hk og med cloverleaf antenne flyr det og oppleves meget bra.
                      Flott... Er det denne du har?
                      Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking


                      ---
                      I am here: http://tapatalk.com/map.php?frtk4l

                      Comment


                      • #12
                        Akkurat den ja. Fungerer bare sånn passe med de antennene som følger med, så få noen til å lage cloverleaf antenner til deg.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Morten Brun View Post
                          Akkurat den ja. Fungerer bare sånn passe med de antennene som følger med, så få noen til å lage cloverleaf antenner til deg.
                          Funker sånn passe? Er det noe som funker bra? betaler gjerne noe mer for å få noe som funker skikkelig.

                          Hva er cloverleaf antenner og hva gjør de?

                          Comment


                          • #14
                            Skal du fly fpv med en mqx må du nok ha lettere utstyr enn det som følger med Fatshark brillene. Det har forresten blitt linket til utstyr i noen andre mqx tråder her på forumet, bla denne (MFN) ModellflyNytt.no

                            Comment


                            • #15
                              mQX er ikke overmotorisert, og vil knapt løfte seg med Mortens sender. Med utstyret jeg har, veier mQX 84 gram, og da hovrer den på rundt 50% som er i grenseland. Jeg har lagt ut info om oppsettet mitt i en tråd om Blade mSR her på forumet og en blogg på fpv.no, det er omtrent det samme utstyret. Det er forøvrig ikke noe poeng i å bruke cloverleaf på denne (og jeg har hvertfall ikke klart å lage en lett nok antenne), men jeg har diversity på bakken med bla en cloverleaf. Dersom folk har mer detaljerte spørsmål, så ring meg. Nr mitt står i signaturen.
                              Last edited by bjeff; 17-06-12, 22:40.
                              Anders Eiebakke
                              90078513

                              Comment

                              Working...
                              X