Announcement

Collapse
No announcement yet.

FPV Regler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FPV Regler

    Er en relativt fersk FPV flyger, men har forsøkt å sette meg inn i regelverket som gjelder. Jeg har også lest mange av diskusjonene rundt dette på diverse forum. Så da lufter jeg litt av mine egne tanker i denne tråden

    Er jo ikke til å komme unna at mange flyr ulovlig og da helst i form at for sterke radiosendere og ulovlige frekvenser.
    For selve flygningen finnes det ikke noe "FPV regelverk" Men en foreløpig anbefaling fra NLF om å følge amerikanske regler inntil vi får eget regelverk.
    Litt informasjon fra NLF her: Informasjon om gjeldende regler for FPV | Norges Luftsportforbund

    Det finnes også flere eksempler på nesten ulykker:
    FUNNET OKTO
    Fjernstyrt helikopter tok fyr på hustak i Oslo - VG Nett

    Problemet er at på frekvensene vi bruker så er det ofte ikke noe indikasjon på at vi har dårlig signal før signalet ikke er det lenger. Og da flyr gjerne flyene til de går tomme for strøm en plass. Og noen av farkostene kan veie opptil et par kilo.
    Vil tro at en okto med kamerarigg og det hele som faller fra 100-200 meter er lite gøy å få i hodet. Og vet av erfaring at et løpsk helikopter med full spinn på rotor er heller noe du ikke vil få i trynet. Og av forumene på nett så er det flere som mister fly/multirotor og heli..
    Det er også greit å vite at det foreløpig ikke finnes forsikringer som dekker ulykker med FPV.

    Jeg vil mene at vi bør følge regelverkene vi har så langt som mulig. Ja vet de er strenge, men er også lov å bruke sunn fornuft.
    I verste fall blir det mye negativ oppmerksomhet rundt det, og kan da bli ulovlig.

    Selv "presser" jeg grensene av og til, men jeg gjør det på plasser hvor jeg har 99.9% full kontroll på omgivelsene. Har en plass som er relativt avside, hvor enten batteriene er tomme lenge før farkosten når folk/hus, eller jeg treffer et fjell

    Vi skal ha det gøy, men vi bør tenke litt på hvor og hvordan vi gjør det.
    Per Olav

    P-51 Mustang| Reichard Sirius | ESM Lavochkin LA7
    http://www.modellflynytt.no/showthre...over-Evje-2014
Working...
X