Announcement

Collapse
No announcement yet.

HeliArtist Airwolf (600 size)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HeliArtist Airwolf (600 size)

    Her blir jeg å legge ut ting etterhvert som prosjektet skrider frem. Kom gjerne med spørsmål eller tips på ting.

    Skalakroppen som er kjøpt inn:
    - HeliArtist Airwolf 600 size:
    Click image for larger version

Name:	600AW01_00.jpg
Views:	1
Size:	37.7 KB
ID:	631627

    Retract systemet:
    - Når det kommer til retract systemet så styres dette av en felles servo til alle tre hjulene. Det er flere som har hatt problemer med at dette svikter ved litt påkjenning. Og leddet på nesehjulet blir alltid synlig under fronten når hjulene er inne. Her må jeg se om jeg får større utslag slik at hele nesehjulet blir skjult inni kroppen. På grunn av disse problemene har jeg kjøpt inn 3 stk Savox SC-1251MG servoer, nesehjulet får en egen for å kunne justere utslaget på nesehjulet alene. Så får jeg se om bakhjulene deler en servo eller om de får en servo hver. Vil ha et kraftig og stødig retract system som jeg slipper å være bekymret for. Jeg liker utseendet på retract systemet, derfor vil jeg ikke bytte det ut (enda ihvertfall).

    Skala look på retract:
    - Futaba MSA-10 er kjøpt inn for å roe ned farten på servoene slik at hjulene går inn og ut i mer saktere og i mer skala look. Denne kan også reversere samt sette endepunkt på opptil 4 servoer, og kobles til 1 utgang på mottaker. Perfekt siden jeg skal ha flere servoer på retract.

    Lys:
    - Har kjøpt start kitet fra DELight, en stor fordel her er at man kobler enheten til pc og kan laste inn dine egne sekvenser på blinking osv. Har ikke satt meg inn i dette enda. Må undersøke litt hvor originalen hadde lys (eventuelt sivil bell 222).

    Kjøling:
    - For å unngå eventuelle problemer med varme har jeg kjøpt 3stk 50mm x 50mm + 10mm vifter som kan kobles inn på opptil 2s lipo. Tanken var å plassere vifte over ESC og muligens batteripakker. Får se på det etterhvert.

    Helikopteret:
    - Det er et Align T-Rex 550 v1 flybarless med Microbeast BeastX. Dette blir strukket til 600 size ved å bytte halebom, torque tube, servo-til-halerotor overføring (vet ikke hva det heter) og 600mm sorte carbon blader.

    Ombygging til 12s:
    - For å få bedre virkningsgrad, lavere temperaturer og lettere belastning blir helikopteret ombygd til 12s. Dette gjøres med Castle Creations ICE2 80HV esc og Align 600MX 510kv motor. Har ikke bestemt meg for hvilke batterier jeg skal bruke enda, men regner med det blir Turnigy/Zippy.

    Headspeed:
    - Etter endel søk på nettet ser jeg at det er flere som anbefaler 1600rpm headspeed, så jeg tenkte å legge meg på det samme. Dette gjøres ved å bruke 15t pinion på motor. Da får jeg 1800rpm ved 100% og 1600rpm ved 88%. Blir å bruke guvernor på esc for å få konstant headspeed.

    Litt to-do list:
    - Pusse ned landingshjulene og få bort den grusomme gull fargen.
    - Montere gitter i luftinntakene på toppen av kroppen.
    - Se om det er mulig å få en større knekk på leddet til nesehjulet slik at fronten kommer litt nærmere bakken. Liker ikke helt looken på bilder, ser ut som om nesen er litt for høy. En annen fordel er at halerotoren kommer litt lenger opp fra bakken. Får se på dette etterhvert når retract er montert.
    - Sote rutene for å hindre innsyn til elektronikken
    - Lete mer etter ADF poden som originalen hadde under kroppen (våpenet) Finner det ingen steder.
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

  • #2
    Herlig junior, da at du startet byggetråden. Det virker som du har tenkt litt mere under planleggingen og selve byggingen enn det jeg har gjort.

    Jeg har ikke tenkt på alt det der med headspeed/motor/12s.vs.6s etc etc...

    Alt virker veldig gjennomtenkt og det liker jeg. Kommer garantert til å følge prosjektet ditt. Legg ut masse bilder.

    Comment


    • #3
      Ser flott ut. Gleder meg til å følge denne tråden!

      Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
      Rolan Skartun

      Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

      Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

      http://www.sognmodellfly.com

      Comment


      • #4
        Hei. Ser spennende ut !! Noe slikt du leter etter? 600 SIZE AIR WOLF ROCKETS SET - RC Aerodyne | Scale R/C Helicopters, Airplanes & Parts Store

        Comment


        • #5
          Ja det er det våpenet jeg leter etter. Scalemodels er bestandig utsolgt.

          Skal prøve å ta endel bilder under byggingen og dokumentere litt.
          ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

          Comment


          • #6
            Begynt med landingshjulene:
            Click image for larger version

Name:	P6230022.jpg
Views:	1
Size:	88.3 KB
ID:	589982

            Laget 2st nye fester til de ekstra retract servoene:
            Click image for larger version

Name:	P6230026.jpg
Views:	1
Size:	121.9 KB
ID:	589983

            Tenker å plassere retractservoene slik:
            Click image for larger version

Name:	P6230027.jpg
Views:	1
Size:	111.6 KB
ID:	589984

            Heldigvis var landingshulene alu farget, og ikke gull:
            Click image for larger version

Name:	P6230028.jpg
Views:	1
Size:	81.9 KB
ID:	589985

            Tingene satt løst på for å se helheten:
            Click image for larger version

Name:	P6230029.jpg
Views:	1
Size:	71.3 KB
ID:	589986
            Click image for larger version

Name:	P6230030.jpg
Views:	1
Size:	81.5 KB
ID:	589987
            ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

            Comment


            • #7
              Dette ser veldig bra ut.

              Funker det fint med 3 Servoer slik du har plassert de. Hvis det så har jeg lyst å gjøre det samme på min.
              Hvilke Servoer bruker du til retract?

              Helt merkelig hvor like kroppene til heliartist og aerostars er. For meg er dem helt identiske. Eneste jeg ser er fargen. Men det kan være bilde som bedrar. Den ser litt "gråere" ut der den er lakkert svart. Eller tar jeg feil.
              Ellers er de helt like. Til og med servohuset som fulgte med er like.

              Hvordan lagde du de andre servohusene?
              Hvordan har du tenkt å styre de tre servoene?

              Ser veldig bra ut. Gleder meg til fortsettelsen.

              Prosjektet mitt har stoppet helt opp dessverre.
              Last edited by thomas.kjolstad; 24-06-12, 00:52.

              Comment


              • #8
                Har ikke limt servohusene fast i kroppen enda, må planlegge litt mer idag. Hvis de blir stående slik må husene lakkeres sort for å skjules mer.

                Jeg bruker 3stk Savox SC-1251MG (samme som deg)

                Kroppene er helt like slik jeg kan se det. Og du har rett angående fargen, Heliartist sin er mørk grå.

                Servohusene ble laget av avskjær fra vindusforinger Min far hadde liggende i garasjen så det var bare å kutte de opp å lime dem ihop, og lime inn ei plate i bunnen for ekstra stivhet. Så var det bare å pusse kantene for utseendet sin del.
                Et bilde som ble tatt under byggingen:
                Click image for larger version

Name:	IMG_0602.jpg
Views:	1
Size:	83.5 KB
ID:	589989

                Servoene skal styres av Futaba MSA 10, denne kan styre opptil 4 servoer, roe ned hastigheten, justere endepunktene på hver servo, og reversere servoene etter ønske. Har ikke fått testet den enda, men den virker perfekt til formålet siden jeg kun skal bruke 1 inngang på mottakeren.
                ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                Comment


                • #9
                  Måtte sjekke ut hvordan det ville bli med rotorblader på kroppen
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0603.jpg
Views:	1
Size:	90.3 KB
ID:	590090
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0604.jpg
Views:	1
Size:	77.6 KB
ID:	590091

                  Forlenget til 600 halebom og torque tube:
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0614.jpg
Views:	1
Size:	103.9 KB
ID:	590092

                  Demontert elektronikken, blir litt flytting på komponentene:
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0616.jpg
Views:	1
Size:	111.1 KB
ID:	590093

                  Ny plassering på BeastX enheten, må se hvordan det blir å komme til baki her når heliet er montert i kroppen:
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0617.jpg
Views:	1
Size:	101.2 KB
ID:	590094

                  Ny motor vs gammel motor:
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0619.jpg
Views:	1
Size:	102.4 KB
ID:	590095

                  Ny motor montert, 600MX 510 kv 12s, med Rhino 15t pinion:
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0620.jpg
Views:	1
Size:	108.5 KB
ID:	590096

                  Var ikke helt fornøyd med retract når servoene er strømløs, det sviktet veldig lett og hjulene la seg inn. Derfor begynte jeg å lage et stativ som heliet kan ligge i når jeg bygger videre. Stativet kommer til å bli brukt under oppbevaring av heliet når alt er ferdig for å være sikker på at ikke et hjul plutselig svikter, og under transport i bil. Litt arbeid igjen + maling av stativet:
                  Click image for larger version

Name:	IMG_0618.jpg
Views:	1
Size:	82.2 KB
ID:	590097
                  ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                  Comment

                  Working...
                  X