Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tarot 450 Pro V2 FBL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tarot 450 Pro V2 FBL

    Tok tidligere i våres de første helikopterskrittene med en Blade 400 som skulle vise seg å by på en del problemer, så neste skritt på veien ble en klone. Tarot fikk mye skryt på diverse forum, og valget falt på den relativt nye FBL-modellen med XYZ-S gyro. Oomodel har forskjellige kombopakker og jeg valgte denne. De manglet selvfølgelig servoer, men de sendte meg noen alternative i stedet. Bestilte litt ekstra snaks i samme slengen også.

    Etter en uke kom denne i posten :
    Click image for larger version

Name:	DSC_0315.jpg
Views:	1
Size:	103.1 KB
ID:	632087

    Verktøy, bag, heli, servoer, balanserer, gyro, usb-link, litt reservedeler osv.

    Alt pent og pyntlig pakket fra fabrikk, veldig likt Align. En kamerat bestilte Trex 500 samtidig så har litt sammenligningsbilder:
    Click image for larger version

Name:	DSC_0327.jpg
Views:	1
Size:	102.5 KB
ID:	632088Click image for larger version

Name:	DSC_0328.jpg
Views:	1
Size:	90.7 KB
ID:	632089Click image for larger version

Name:	DSC_0331.jpg
Views:	1
Size:	88.8 KB
ID:	632092

    Innhold i diverse esker og poser:
    Click image for larger version

Name:	DSC_0329.jpg
Views:	1
Size:	74.9 KB
ID:	632090Click image for larger version

Name:	DSC_0330.jpg
Views:	1
Size:	87.8 KB
ID:	632091Click image for larger version

Name:	DSC_0333.jpg
Views:	1
Size:	96.7 KB
ID:	632093

    Klar til å begynne:
    Click image for larger version

Name:	DSC_0334.jpg
Views:	1
Size:	102.6 KB
ID:	632094
    Manualen er helt grei, men det hender at det mangler informasjon så greit å ha en Trexmanual tilgjengelig på PC.

    Begynte med å nullstille alle servoene og binde opp Orangesatelitten mot en ny modell på DX6en:
    Click image for larger version

Name:	DSC_0337.jpg
Views:	1
Size:	116.6 KB
ID:	632095
    Første skritt i manualen er hode, swash og linker. Hodet kommer ferdig montert, men her er det utrolig viktig å demontere alt, vaske alle skruer og sette inn med Loctite. Delene er pent maskinert og alt passer 100%. MYE olje på skruene, jeg bruker Biltemas bremserens til å vaske med, og Loctite 243 overalt. Passer også på å smøre feahering shaft og dempere. Pent resultat
    Click image for larger version

Name:	DSC_0338.jpg
Views:	1
Size:	97.1 KB
ID:	632096Click image for larger version

Name:	DSC_0346.jpg
Views:	1
Size:	88.7 KB
ID:	632097

    Neste pose er chassis. Pen karbon, litt skarpe kanter så gikk over med en veldig fin fil. Det var også litt limrester på chassisplatene så vasket dem med bremserens. Både alu og karbon virker skikkelig, imponert faktisk.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0348.jpg
Views:	1
Size:	100.0 KB
ID:	632080

    Denne delen av monteringen går veldig raskt, men må ikke glemme Loctite på alt av skruer og å få ting rett.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0349.jpg
Views:	1
Size:	100.5 KB
ID:	632081Click image for larger version

Name:	DSC_0351.jpg
Views:	1
Size:	95.7 KB
ID:	632082

    Halen neste, alt er satt sammen men må demonteres for å vaskes og Loctites. Alt er stramt og tight og ser bra ut.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0352.jpg
Views:	1
Size:	92.7 KB
ID:	632083Click image for larger version

Name:	DSC_0354.jpg
Views:	1
Size:	75.2 KB
ID:	632084

    Torque tube må balanseres, og lageret skal limes fast med CA. Finn CG med lageret på. Jeg brukte medium CA og en tannpirker for å treffe helt riktig med limet. Det skal kun limes mellom lager og torque tuben så den sitter. Brukte fettet som fulgte med til å smøre lageret og bomen i den ene enden. Så er det bare å skyve tuben inn i bommen og passe på at lageret ikke løsner.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0353.jpg
Views:	1
Size:	88.4 KB
ID:	632085

    Alt i halen passet fint sammen og girene mesher perfekt.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0356.jpg
Views:	1
Size:	95.6 KB
ID:	632086

    Det er ca 5,5 timer montering for å komme hit med litt småpauser og pisspreik for min del, og traff ikke på noen problemer i det hele tatt så langt i bygget. Alt er av bra kvalitet og ingenting mangler i kitet. All smiles
    Last edited by RunarSL; 03-07-12, 00:11.
    Vbar Control - Tarot 450 - Goblin 500 - Trex 600N DFC - Goblin 700C - Trex 700N - Logo Xxtreme

  • #2
    ser bra ut! du overgår meg lett på bilder ser jeg, det er en bra ting.

    tarot tingene virker bra, de tingene jeg har selv er jeg også veldig happy med.

    du har med 922 servoene?

    Comment


    • #3
      nice alltid cool med byggetråd
      Goblin 700 : vbar 5,3 pro
      Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

      HD 500 Cell : brain2

      DX9

      Comment


      • #4
        Bygget fortsetter med å montere halen i kroppen og montere elektronikk. Her gjorde jeg noen avvik fra manualen som sier at man skal montere servoene først og så montere motor og sette mesh. Det går ikke siden servoene foran main shaft henger rett over motoren. På utstyret jeg fikk var det hverken montert plugger eller hylser på motor og regulator så det måtte loddes på. Servoene var allerede sentrert med horn på tilnærmet 90 grader. Lengden på horn etter manualen til heilet men de målene er feil. Linker ble bygget etter manual, likte spesielt godt at de lange linkene fra swash til grips var turnbuckles, altså kryssgjenget og justerbare uten å ta av linken.

        Click image for larger version

Name:	DSC_0358.jpg
Views:	1
Size:	96.2 KB
ID:	590601

        Jeg ville gjøre installeringen av all elektronikk så skjult og pen som mulig så flettet sort kabelstrømpe fra elefun og diverse sort krympestrømpe ble brukt på alle signalledninger bortsett fra signalkabelen til regulatoren. Den har en rund magnet flettet på midten for å minske forstyrrelser så den fikk jeg ikke pen med strømpe. Løsningen ble å tusje den sort med sprittusj der den er synlig langs bunnplata rundt motoren. Magneten stripset jeg til gyroplaten inne i chassiet helt ute av syne. Mye av kabelstrekkingen ble dratt opp mellom chassisplatene og boom mounten og så ut under anti rotation bracketen. Kabelstrømpene ble veldig mye enklere å få pene når jeg brukte en lighter til å smelte endene slik at de ikke frynser så vanvittig når man holder på med dem. Krympestrømpe over hver ende for å holde alt på plass. Lot det også være en del "naken" mot gyroen så ikke vibrasjonene overføres. På disse bildene vises v1.0 av kabelstrekkingen. Har gjort det igjen og fått satelitten inn i chassiet nå og kabler bort fra haleservoen. Jeg tok av venstre chassisplate for å strekke kabler og ble j.... ivrig så her er det ikke så mye bilder hehe. Mer resultatet under:

        Click image for larger version

Name:	DSC_0361.jpg
Views:	1
Size:	92.4 KB
ID:	590602Click image for larger version

Name:	DSC_0364.jpg
Views:	1
Size:	99.7 KB
ID:	590603

        Jeg bestilte XYZ-S fordi den kan brukes uten seperat mottaker, kun satelitt. Noen vil nok rynke på nesa av dette, men jeg bruker en Orange satelitt med Tarots overgangskabel. Denne plugges da rett i gyroens rudderinngang. Dette fungerte helt smertefritt med en gang, antakeligvis fordi jeg bindet mottaker og satelitt med riktig modell på TX først, så koblet jeg mottaker og XYZ på tradisjonell måte, så satt jeg satelitten i gyroen og da funket det. Passet også på å sette opp regulatoren opp på vanlig mottaker før jeg koblet den på aileroninngangen på XYZen.

        Så langt så vel Fornøyd med resultat og kvalitet på deler osv. Herfra og ut ble det myyye rot, mer om det i neste post
        Vbar Control - Tarot 450 - Goblin 500 - Trex 600N DFC - Goblin 700C - Trex 700N - Logo Xxtreme

        Comment


        • #5
          Drar seg til nå

          Nå gjenstår egentlig bare mekanisk og softwareoppsett før maiden men det var lettere sagt enn gjort skulle det vise seg! Første nedturen kom når jeg hadde montert bladene og oppdager noe løst på hodet. Den ene mixing armen hang løst og jeg trodde jeg hadde glemt å skru den inn i det hele tatt, men den skruen var faktisk knekt. Mixing armene er festet med 2x8mm skruer som går gjennom til andre siden av hodet slik at dette klemmes fast på main shaften i tillegg til jesusbolten i toppen.

          Sjekk bildet:
          Click image for larger version

Name:	Tarot FBL.jpg
Views:	1
Size:	26.0 KB
ID:	590616

          Det som antakeligvis skjedde var at jeg strammet den ene skruen for hardt og dette førte til at den på andre siden rett og slett knakk rett over gjengene. Og gjengene satt da selvfølgelig fast i hullet på andre siden slik at hodet i prinsippet er ubrukelig.

          Nytt hode fra Align montert et par dager etter:

          Click image for larger version

Name:	DSC_0367.jpg
Views:	1
Size:	69.7 KB
ID:	590617

          Kvaliteten på skruene skulle vise seg å være årsaken til andre småproblemer også. Alle skruene har 1.5mm hode i følge manualen, men alle de selvtappende skruene som skal i plasdelene har mye rommere hex. Hadde heldigvis tommeverktøy liggende og 1/16 passet perfekt. Pass også på lengden, for jeg fikk noen som var for lange.

          Så, med alt det mekaniske på plass satte jeg igang med softwarebiten. I esken til gyroen lå det bare dobbeltsidig tape, strips og en USBdongel i tillegg til gyroen. Ingen manual altså! Denne tråden på Helifreak ga en del svar, blandt annet link til Tarots programvare, firmwareoppdateringer osv. Har etterhvert begynt å bruke programvaren til John_NZ som er litt mer selvforklarende.

          Problemet som gjorde at jeg nesten ikke kom meg i seng den natta var helt min egen feil egentlig USBdongelen som følger med gyroen må installeres med driveren som ligger i mappen til programvaren fra Tarot. Jeg fant ikke ut av dette på et par timer, så ikke gjør samme feil som meg! Når du installerer driveren vil den fortelle deg hvilken COMport dongelen bruker. Husk det nummeret! Du må velge riktig COMport når du starter programvaren og skal koble opp gyroen. Også kjekt å ha en USB forlengelseskabel for stumpen på dongelen er ganske kort.

          Programvare side for side:
          Click image for larger version

Name:	Skjermbilde1.PNG
Views:	1
Size:	177.9 KB
ID:	590618Click image for larger version

Name:	Skjermbilde2.PNG
Views:	1
Size:	165.2 KB
ID:	590619Click image for larger version

Name:	Skjermbilde3.PNG
Views:	1
Size:	196.0 KB
ID:	590620Click image for larger version

Name:	Skjermbilde4.PNG
Views:	1
Size:	212.1 KB
ID:	590621Click image for larger version

Name:	Skjermbilde5.PNG
Views:	1
Size:	131.7 KB
ID:	590622Click image for larger version

Name:	Skjermbilde6.PNG
Views:	1
Size:	131.4 KB
ID:	590623Click image for larger version

Name:	Skjermbilde7.PNG
Views:	1
Size:	141.7 KB
ID:	590624Click image for larger version

Name:	Skjermbilde8.PNG
Views:	1
Size:	155.3 KB
ID:	590625Click image for larger version

Name:	Skjermbilde9.PNG
Views:	1
Size:	94.3 KB
ID:	590626Click image for larger version

Name:	Skjermbilde11.PNG
Views:	1
Size:	87.1 KB
ID:	590627Click image for larger version

Name:	Skjermbilde12.PNG
Views:	1
Size:	186.0 KB
ID:	590628Click image for larger version

Name:	Skjermbilde13.PNG
Views:	1
Size:	160.6 KB
ID:	590629Click image for larger version

Name:	Skjermbilde14.PNG
Views:	1
Size:	171.8 KB
ID:	590630Click image for larger version

Name:	Skjermbilde15.PNG
Views:	1
Size:	237.8 KB
ID:	590631Click image for larger version

Name:	Skjermbilde17.PNG
Views:	1
Size:	90.5 KB
ID:	590632

          Ganske selvforkarende og greit. Jeg satte opp hodet mekanisk etter at jeg trimmet servoene til 90 grader i trinn 10 "Servo trim". Rette av swash, og sette 0 pitch på midtstikke.

          Trinn 12, "Collective Pitch" setter opp nettopp dette, og jeg satt opp 12 grader.

          Etter å ha kjørt gjennom alle sidene valgte jeg "Mild 3D" på førstesiden.

          Så....maiden! Kompisen som monterte sin Trex 500 tvers over spisestuebordet hadde maiden samtidig:

          Click image for larger version

Name:	DSC_0374.jpg
Views:	1
Size:	225.0 KB
ID:	590633Click image for larger version

Name:	DSC_0376.jpg
Views:	1
Size:	248.0 KB
ID:	590634Click image for larger version

Name:	DSC_0377.jpg
Views:	1
Size:	244.7 KB
ID:	590635

          Men......min maiden ble ikke helt som planlagt. Mer neste gang!
          Vbar Control - Tarot 450 - Goblin 500 - Trex 600N DFC - Goblin 700C - Trex 700N - Logo Xxtreme

          Comment


          • #6
            Veldig fin byggetråd dette her
            Jeg venter på fortsettelsen...
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Fin blogg er nybegynner selv og leser og lærer

              Comment


              • #8
                Ser ut som de har hentet noen ideer fra Mikado når de har laget softwaren
                Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                Comment


                • #9
                  Dette ser jo faktiskt bra ut ja, Lurer meg på hvordan den FBL uniten er i bruk jeg

                  Comment


                  • #10
                    Jeg må si at jeg er veldig happy med min tarot zyx hittils!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by andersand View Post
                      Jeg må si at jeg er veldig happy med min tarot zyx hittils!
                      Har du sammenlignet den med noen andre FBL unit'er ? F.eks Vbar (som programmet så ut som en veldig nær kopi av) eller slikt ?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by KjetilT View Post
                        Har du sammenlignet den med noen andre FBL unit'er ? F.eks Vbar (som programmet så ut som en veldig nær kopi av) eller slikt ?
                        Aldri flydd v-bar desverre, kan få en venn som har flydd mye til å ta den en tur og høre hans dom, men er neppe i nærheten overhodet, selv om SW for progging er ganske lik

                        Comment


                        • #13
                          Hadde vert bra med litt sammenligning for Vbar og BeastX ja, og evnt hvilken "dom" han ville gitt den (nybegynner/sport, eller evnt mild 3D mulighet)

                          Comment


                          • #14
                            Min erfaring med beastx er stort sett at den fungerer knallbra. Det BeastX mangler er muligheten for governor. Hadde den hatt det ville jeg nok ikke sett meg om etter andre enheter. V-bar funker knallbra, er lettere å sette opp en beastx og flyr generelt mer "på skinner" etter min mening men nå har jeg bare prøvd den på en 700 så det er vell kanskje ikke helt sammenlignbart. Så er det veldig hendig å kunne justere gain, roll og flip rate etc på en app til mobilen via bluetooth eller på radioen. Veldig greit å få et tall på ting da har man noe håndfast å forholde seg til kontra BeastX som bruker analoge potmeter etc for å justere dette. Beastx er mindre og man slipper den ekstra satelitten/gyro-enheten som vbar har. Ergo mindre kabling. På v-bar er s-bus evt satelitt mottager et must. Iallefall opplevde og opplever jeg at det er kronglete å få til v-bar oppsett uten s-bus. Eksempel på dette er at jeg ikke har mulighet å justere tail gain via radioen pga mangel på innganger på vbaren siden jeg bruker governor. Når det er sagt er det sjelden det er behov for å justere så å dra frem telefonen går nok helt greit. Det aller største minuset med v-bar er definitivt prisen. Den er veldig dyr. Nå kommer det mange andre FBL enheter bl.a MSH Brain som jeg har veldig stor tro på. Skal visst være like billig som beastx og byr på de fleste av mulighetene vbar har.

                            Verdt å nevne at dersom man ikke er så veldig stø eller ikke liker å sitte å leke seg foran laptopen så vil nok beastx oppleve som enklere å sette opp for enkelte. Dette var min sære mening om saken!

                            Forøvrig en fin byggeblogg du har. Lykke til med fortsettelsen

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Trulsen
                              Min erfaring med beastx er stort sett at den fungerer knallbra. Det BeastX mangler er muligheten for governor. Hadde den hatt det ville jeg nok ikke sett meg om etter andre enheter.
                              Men BeastX fungerer utmerkt med governor i CC-escer. Selv om fbl-gov har noen fordeler som tidlig signalbehandling, er gov i esc ingen dårlig løsning. Vbar har vel heller ingen god historie sammen med Castle, selv om det muligens er i ferd med å bedre seg.

                              BeastX mangler derimot mulighet for å kunne flys uten mottakker, men med satelitt. Det vil si - man kan fly den med én satelitt, men da begrenser størrelsen på heliet seg til 450. For å fly BeastX på større helier må man bruke mottaker.


                              Originally posted by Trulsen
                              V-bar funker knallbra, er lettere å sette opp en beastx og flyr generelt mer "på skinner" etter min mening men nå har jeg bare prøvd den på en 700 så det er vell kanskje ikke helt sammenlignbart.
                              At vbar er lettere å sette opp enn BeastX? Det er jeg helt uenig i. Det er stikk motsatt. Vbar flyr veldig bra, men er ikke satt opp på en-to-tre. BeastX flyr også veldig bra, men er mye enklere å sette opp.

                              Originally posted by Trulsen

                              Så er det veldig hendig å kunne justere gain, roll og flip rate etc på en app til mobilen via bluetooth eller på radioen. Veldig greit å få et tall på ting da har man noe håndfast å forholde seg til kontra BeastX som bruker analoge potmeter etc for å justere dette.
                              Helt uenig igjen. Ok - du får digitale tall på vbaren som gjør at du kan helt nøyaktig kan velge 79 eller 82. Men det faktum at du må ha med mobiltelefon eller PC er turnoff for meg. Det er mye enklere fikse det med en liten skrutrekker og en liten knapp på BeastXn. På vbar må du forresten også sette opp enn bluetooth-enhet for å få maks ut av systemet. Denne koster en god del kronasjer om du kjøper den originale. Og det er ikke helt rett fram å mekke en selv om du kjøper DIY-bluetooth fra ebay.

                              Originally posted by Trulsen
                              Beastx er mindre og man slipper den ekstra satelitten/gyro-enheten som vbar har. Ergo mindre kabling.
                              At vbar har ekstern sensor er i mine øyne en fordel. Da unngår man at kabelsalaten fra servoer og evt mottaker lager "falske" vibrasjoner. Dessuten har vbar en mini-utgave som er på størrelse med f eks BeastX. Da får man vbar i "lommeformat", om man vil.

                              Originally posted by Trulsen
                              På v-bar er s-bus evt satelitt mottager et must. Iallefall opplevde og opplever jeg at det er kronglete å få til v-bar oppsett uten s-bus. Eksempel på dette er at jeg ikke har mulighet å justere tail gain via radioen pga mangel på innganger på vbaren siden jeg bruker governor. Når det er sagt er det sjelden det er behov for å justere så å dra frem telefonen går nok helt greit. Det aller største minuset med v-bar er definitivt prisen. Den er veldig dyr. Nå kommer det mange andre FBL enheter bl.a MSH Brain som jeg har veldig stor tro på. Skal visst være like billig som beastx og byr på de fleste av mulighetene vbar har.

                              Verdt å nevne at dersom man ikke er så veldig stø eller ikke liker å sitte å leke seg foran laptopen så vil nok beastx oppleve som enklere å sette opp for enkelte. Dette var min sære mening om saken!

                              Forøvrig en fin byggeblogg du har. Lykke til med fortsettelsen
                              Konklusjonen min er at BeastX og vbar begge flyr veldig bra. BeastX er dessidert den enkleste å forholde seg til, men mangler satelitt-støtte. Governor får du imidlertid med CC-esc.

                              Ps. Det finnes flere fbl-systemer. Ta en titt på f eks ThunderTiger GT5 - den er ikke helt borte.


                              Støtter byggeblogg-hyllesten! Det er for lite heli-stuff her, men dette bidro i god retning
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

                              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                              — Neil Armstrong

                              Comment

                              Working...
                              X