Announcement

Collapse
No announcement yet.

[video] FPV formasjonsflyving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • [video] FPV formasjonsflyving

    Video fjernet.....
    Last edited by RemiWM; 07-07-12, 12:57.

  • #2
    Fin video og jeg synes det er stilig med fpv formasjonsflyging. Men jeg blir litt betenkt når jeg ser hvilket område du flyr i. Dette ser jo ut til å være rett ved Hokksund flyplass, og mye av flygingen din foregår i område/høyde for vanlig trafikkmønster ved landing. I tillegg er det jo en privat flystripe i området som du antagelig var rett i nærheten av/over flere ganger.

    Ikke noe trivelig å sitte oppe i en flymaskin å vite at det kan være ubemannede fly i samme luftrom.

    Ønsker ikke å virke surmaget, eller være noe fpv-politi som det har vært tendenser til her inne tidligere, men siden jeg følte meg litt direkte berørt i dette tilfellet så tenkte jeg det kunne være greit med en "heads up" i tilfelle du ikke har reflektert over problemstillingen.

    Comment


    • #3
      Hei du.
      Takk for at du synes filmen er fin.
      Jeg skjønner problemstillingen. Jeg må svare ærlig på at jeg ikke er kjent i området med tanke på annen luftfart. Derimot er han jeg fløy sammen med veldig bekjent med området og flyrutiner/flyplasser, og jeg fulgte hans anbefalinger når vi fløy. Om det var rundt Hokksund eller ikke, ønsker jeg ikke å svare på.
      Jeg fjerner videoen asap, så slipper vi denne diskusjonen.

      Comment


      • #4
        Ble litt nysjerrig på om det er noen flyplasser rundt der vi fløy, så sjekket med flere kart nå. Og nei, det er ingen flyplasser i nærheten. Men jeg skjønner problemstillingen om det hadde vært en flyplass i nærheten. Da hadde vi heller ikke flydd der. Jeg stoler 100% på han jeg fløy sammen med. Han er en erfaren FPV-pilot, og har flydd der vi fløy i flere år.

        Comment


        • #5
          Kan vi få videoen tilbake da?
          Ørjan Pettersen
          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

          Comment


          • #6
            Originally posted by RemiWM View Post
            ...det er ingen flyplasser i nærheten. Men jeg skjønner problemstillingen om det hadde vært en flyplass i nærheten. Da hadde vi heller ikke flydd der. Jeg stoler 100% på han jeg fløy sammen med. Han er en erfaren FPV-pilot, og har flydd der vi fløy i flere år.
            Jeg ønsket på ingen måte å "ta deg" for å ha flydd en plass du ikke burde, så ingen grunn til å gå i forsvarsposisjon og prøve å bortforklare hvor du fløy. Det eneste jeg ville var å gjøre deg oppmerksom, med håp om at du kanskje ikke flyr i samme område senere.

            At dette er i området rundt Hokksund så jeg med en gang på terrenget, og gps-koordinatene i toppen av videoen din bekreftet også det. Og i Hokksund ER det definitivt både en konsesjonshavende flyplass + minst én privat gresstripe. Landingsmønsteret på hokksund flyplass foregår sydsiden av plassen (ikke langt unna der du fløy på videoen), i ca. 300m som høydemåleren i videoen viste til tider. I tillegg er det mye seilflyaktivitet som ofte foregår på åsryggene nord og sør av plassen.

            Kjentmannen din ville jeg vært skeptisk til å stole på dersom han ikke er klar over det jeg skriver over. Jeg tolker det du skriver som at dere ikke ser noen grunn til å ta det jeg skriver ad notam og det er hvertfall ikke beroligende. Får bare krysse fingrene og håpe at dere ikke forårsaker en ulykke en dag.

            Comment


            • #7
              Mener å ha lest et sted at modellflyvning ikke skal foregå nærmere enn 4km i luftlinje fra en aktiv sivil flyplass.
              Er flyplassen militær er det 8km.
              Stig-Arne Isaksen

              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

              Comment


              • #8
                Originally posted by P-51D_OLD_CROW View Post
                Mener å ha lest et sted at modellflyvning ikke skal foregå nærmere enn 4km i luftlinje fra en aktiv sivil flyplass.
                Er flyplassen militær er det 8km.
                Hva er en "aktiv sivil flyplass", flere RC klubber deler striper med full size.

                Comment


                • #9
                  Jeg vil tro det betyr flyplasser med regulær rutetrafikk.
                  Det gis dispensasjon til å fly modellfly sammen med fullsize f.eks Rakkestad, men der gjøres det trygt med kontakt via flyradio.
                  Stig-Arne Isaksen

                  Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                  Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                  Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                  Comment

                  Working...
                  X