Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hotliner: RFM propell og spinner informasjon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hotliner: RFM propell og spinner informasjon

    RFM (Modellbau Freudenthaler) har et bredt utvalg av propeller og spinnere til F5x modeller.
    For å spesifisere disse propellene så brukes det en del "koder" som ikke er så lett å finne noe informasjon om.

    Foldepropell blad:
    Alle RFM folde propeller under kategorien “CFK-Klapp-Propeller F5B” og “CFK-Klapp-Propeller für Spezialspinner versetzt” er optimalisert for en spinner med 5º tvist (versetzt), hvor den oppgitte stigningen er for en spinner med 5º tvist.
    Øker man til en spinner med 7º tvist vil stigningen øke med en faktor på ca 1,07-1,08 d.v.s. at et blad med 18" stigning på 5º vil få litt over 19" på en 7º spinner, det samme forholde gjelder hvis man går fra 5º til 0º men da med motsatt fortegn.
    Ulempen med å bruke blad som er optimalisert for 5º på en annen tvist er at blanden kan legge seg litt rart og ikke optimalt når propellen er sammenfoldet.

    RFM opererer også med fargekoder for å definerer karakterstikken på bladene som er inndelt følgende:

    Gold: Thin
    Red: Low pitch at the end ( enkel å start med, men ikke fullt så bra ytelse i fart)
    Green: Samme som Red men uten Pich endringen
    Blue: Thick/Wide

    Click image for larger version

Name:	rfm 8260.jpg
Views:	1
Size:	22.9 KB
ID:	632246
    Smal

    Click image for larger version

Name:	rfm 8250.jpg
Views:	1
Size:	26.1 KB
ID:	632247
    bred


    Spinner:
    For å kunne optimalisere propellen med stor stigning for høy hastighet uten og lage propellbladet for bredt endrer men vinkelen på bladfeste i selve spinneren, dette kalles tvist eller på tysk versetzt.
    RFM spesial spinneren finnes med forskjellige grader av tvist (fra 0 til 7º), og en endring fra f.eks 5º til 7º gir ca 7-8% økning i stigningen på bladet.

    Du kan velge om du skal ha spinneren i sort (karbon mønster) eller hvit ved bestilling. Begge er bygget av samme materiale og det er kun lakken som er forskjellig.

    Click image for larger version

Name:	1-IMGP3110-001.jpg
Views:	1
Size:	42.6 KB
ID:	632248Click image for larger version

Name:	2-IMGP3111-001.jpg
Views:	1
Size:	38.6 KB
ID:	632249


    Tvist må ikke forveksles med Offset, offset brukes for å få spinnerbladene til å ligge tettere og mer optimalt inn mot flykroppen.


    Maks ytelses anbefaling for RFM propeller
    9x6 - 11x8
    1,5KW
    12,5x6,5 - 10x16S 2,5KW
    16x16B - 17x18 (Rot, Grün, blau) 3,5KW
    17x18 gold - 18x19B 5,0KW
    20x13 - 24x12 5,0KW
    Last edited by Quadrocopter; 29-08-12, 21:57. Reason: Info om spinner farge

  • #2
    Hei Frank

    Hvor har du funnet ut at stigningen øker med ca 1,07?
    Jeg har funnet et pitch calculator som gir helt andre resultat, f,eks så sier den at RF 18*19+7 blir ca 26 i pitch
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Originally posted by Olavjoergensen View Post
      Hei Frank

      Hvor har du funnet ut at stigningen øker med ca 1,07?
      Jeg har funnet et pitch calculator som gir helt andre resultat, f,eks så sier den at RF 18*19+7 blir ca 26 i pitch
      R. Freudenthaler hos RFM.
      spurte blant annet om hva endringen blir med en 17x18 når man går fra 5º til 7º å svaret var mellom 19 og 19,5, men har du en annen info så for all del kom med den.
      Last edited by Quadrocopter; 26-07-12, 22:31.

      Comment


      • #4
        Når vi er i RFM modus,hvor får man tak i spinnere som er i carbon,ikke lakket hvite?
        -Jim Johansen-
        Flyklart:
        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
        Under construction:
        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

        Comment


        • #5
          Det som kommer fra Freudenthaler stoler jeg på, jeg har kun benyttet en pitch kalkulator som jeg har funnet et sted.
          Mener jeg linjet til den i forslag til F5B modelltråden!

          Du får rene carbon spinnere fra RFM
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            En liten tilleggs informasjon:

            Du kan velge om du skal ha spinneren i sort (karbon mønster) eller hvit ved bestilling. Begge er bygget av samme materiale og det er kun lakken som er forskjellig.

            Comment


            • #7
              Innlegg #1 er oppdatert med maks ytelses anbefalings tabell for RFM propeller

              Comment

              Working...
              X