Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger motortips til 2.45m modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger motortips til 2.45m modell

    Hei.
    Satt å bladde på RC Groups for en stund siden, og fant en fin modell, og nå har jeg bestilt en.
    Modeller (og motoroppsett!) av denne kaliberen skremmer meg litt, så håpet å kanskje hente noen tips på hva som kan funke her.

    Modellen heter Energic, er designet av en Jan Stonavsky og jeg synes den så ganske flott ut.
    Litt info om modellen her: ENERGIC - 2.45m Hotliner - RC Groups

    Motoroppsett til noe slik blir langt utenfor hva jeg har erfaring med. Fikk tilsendt en kopi av instruksjonsmanualen og der står det ett par oppsett som jeg regner med kan tas utgangspunkt i.

    Av batteri ser jeg for meg å bruke 6S 2200mAh (to 3S pakker i serie) siden det vil gjøre logistikken i forhold til mine andre modeller veldig grei.

    Forslagene i manualen ser slik ut:
    Recommended motors set’s: Motor’s from 250 to 350g
    NEU 1409/1.5D/6.7 + RFM 15x13 + 3 (?) or 4 (150A, 2,2kW) Li-Po 2800 55C
    KIRA 500 FAI F5F 4S + RFM 15x13S + 3 Li-Po 2800 55C (120A)
    KIRA 500 FAI F5F 4S + RFM 15x13S + 4 Li-Po 2800 55C (180A)
    KIRA 600-30 + 6.7:1 + RFM 17x13 + 6 Li-Po 2200 55C (200A, 4kW)
    MEGA 22/40/2 + RFM 14x10 + 3 Li-Po 2800 55C (120A)
    KIRA 500-58 + 6.7:1 + RFM 14x10 + 3 Li-Po 2800 55C (180A)
    Slik det står der så vil jo en Kontronik KIRA 600-30 med gir og batteriene mine "funke", men jeg blir jo litt bekymret når det er snakk om 200A fra en 2200mAh pakke.
    Hvilken ESC bruker man med ett slikt oppsett? Vil en CC ICE Lite 100A holde, eller er det fare for at den magiske blå røyken slipper ut med sånne belastninger?

    Så! Noen tips?
    -
    Jan-Ove Sandnes

    Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...

  • #2
    Fantastisk modell du har valgt! Har fryktelig lyst på likedan, men årets budsettsprekk er allerede vanskelig å holde skjult for familiens finansminister.
    Hva med det velprøvde oppsettet NEU1512/1.5D/6,7 , CC ICE200lite på 6S?
    I hangaren:

    SpeedFire F5B
    X-plane fra www.yuri-models.com
    Hawk F5B
    MiniHawk (2stk)
    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
    UM Stryker Q 180
    FPV Raptor
    EPO Cessna (156cm)

    Comment


    • #3
      Hei.
      Ja, modellen ser flott ut. Blir min første modell av denne typen både med tanke på størrelse og krefter så jeg er litt spent!

      Det du skriver om å bruke NEU1512/1.5D/6.7 er det samme som Jan Stonavsky skriver:
      You can use 1512-1,5D-6,7:1 (3300rpm/V) motor but it will take more Amps (ca. +10%) as the Kira 600-30. Or 1512-1Y-6,7:1 with less Amps (ca. -8%). All with 17x13” RFM or GM prop.
      Men jeg lurer på om det kanskje kan bli for mye Möllers Tran for en som meg som ikke har prøvd noe i nærheten så kraftig?
      Samtidig så er det kanskje kjedelig å sitte etterpå og ønske man hadde valgt hakket tøffere oppsett...

      Hvilke krav stilles til batteriene i ett slikt oppsett? Er det realistiskt å tro at man skal kunne fly med "normale" kinabatterier, eller er det bare å bestille det råeste fra TP i samme slengen?
      -
      Jan-Ove Sandnes

      Modeller:
      Align Trex 600E Pro (Vbar)
      Align Trex 450 Pro (Vbar)
      MPX Funjet
      MPX Dogfighter
      Hotliner i bestilling...

      Comment


      • #4
        Begynner du å trekke 200amp og oppover så er du avhengig av gode batterier for at de skal ha litt levetid.
        Angående oppsett så velger du deg ett oppsett som i utgangspunktet er beregnet for 5 eller 6 s og så kjører du det på 1 celle mindre i starten. 5 s oppsett på 4s eller 6s på 5s. Du vil bli overrasket over hvor raskt du ønsker mer power
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Jeg har forresten den Kira FAI F5F 4s motoren i en Backfire F5F som er 2,4 meter.
          kjører TP 4s 3300 mah og RF 17*18 med spinner på 7 grader, Jazz FAI 18 esc, trekker 360 amp i flukt HOT HOT HOT
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Støtter et 1512/1.5D valg. Du kan holde effekten (og farten) nede ved propellvalg. Når jeg prøvde min S14 første gang brukte jeg RFM 15 x 15 for deretter å gå 16 x 16, 16 x 17 og så til slutt 18 x 21.
            Selv om disse flyene er raske så kan du fint holde farten minnelig med korte burst på gassen og blø av litt fart med aktiv sving teknikk. Energicen er også stor nok til at den fremdeles er synlig selv om du skulle bruke litt luftrom.

            Fin fin modell, du kommer til å kose deg med denne

            På batterisiden kan du sikkert kjøre noe halvjalla, men batterier i 2200 størrelse er ikke veldig robuste og jeg ville nok valgt noen med brukbar C rating. TP 65C er etter min mening noe av det beste du kan slå klørne i så du har kanskje igjen for investeringen.....
            Øystein T.

            EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

            www.artistic3d.net

            Comment


            • #7
              Originally posted by OTA View Post
              På batterisiden kan du sikkert kjøre noe halvjalla, men batterier i 2200 størrelse er ikke veldig robuste og jeg ville nok valgt noen med brukbar C rating. TP 65C er etter min mening noe av det beste du kan slå klørne i så du har kanskje igjen for investeringen.....
              Var noe slik jeg var redd for ja. Fordelen med å holde meg på 2200mAh er at batteriene jeg kjøper da også kan brukes i blant annet en passe hot Funjet eller Trex 450en.
              Sånnsett, jeg har jo 6S/3300mAh pakker som går to og to i en Trex 600E Pro. Har ikke sett Energicen på annet enn bilder enda så usikker på om det vil passe inn i kroppen da. Tanker?

              Angående å bruke enn celle eller to mindre så er tanken god, men bryter med ideen om å ha kun to forskjellige typer LiPo i flåten (3S/2200 og 6S/3300).
              Derimot så hadde jeg ikke tenkt på at det går ann å kjøre en snillere propell i begynnelsen for å holde strømtrekk nede og forhindre at maskinen ender opp i bane rundt jorda.

              Men NEU1512/1.5D/6.7 sammen med en ICE Lite 200A ESC skulle være grei skuring?
              -
              Jan-Ove Sandnes

              Modeller:
              Align Trex 600E Pro (Vbar)
              Align Trex 450 Pro (Vbar)
              MPX Funjet
              MPX Dogfighter
              Hotliner i bestilling...

              Comment


              • #8
                Du kan vurdere å kjøre et 8S eller 10S oppsett med NEU1512/2.5D/6.7 og HV regulator, og seriekoble 2200mAh batterier....
                I hangaren:

                SpeedFire F5B
                X-plane fra www.yuri-models.com
                Hawk F5B
                MiniHawk (2stk)
                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                UM Stryker Q 180
                FPV Raptor
                EPO Cessna (156cm)

                Comment


                • #9
                  Hm, samme effekt men lavere strømtrekk?
                  Det blir mange batteripakker å holde styr på om man skal ha to-tre sett da.
                  Kan man gå ned på størrelsen på regulatoren noe nevneverdig med å kjøre 3 x 3S 2200mAh pakker?

                  Hvor kjøper dere motorer fra NEU? Ser at Esprit har 1512/1D og 1512/2D, men ikke 1.5D.

                  Hvordan er Hacker som alternativ til motorene nevnt i tråden?
                  -
                  Jan-Ove Sandnes

                  Modeller:
                  Align Trex 600E Pro (Vbar)
                  Align Trex 450 Pro (Vbar)
                  MPX Funjet
                  MPX Dogfighter
                  Hotliner i bestilling...

                  Comment


                  • #10
                    Soaringusa.com for eksempel

                    Hacker er helt klart et alternativ. B50L. De er litt mindre enn NEU1512, men du kan spesialbestille B50 med lengde på 67mm, da får du f.eks en som tilsvarer 1512/1.5D med 3400kv. Andre viklinger er også mulig.
                    Last edited by Arcteryxxx; 26-07-12, 21:29.
                    I hangaren:

                    SpeedFire F5B
                    X-plane fra www.yuri-models.com
                    Hawk F5B
                    MiniHawk (2stk)
                    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                    UM Stryker Q 180
                    FPV Raptor
                    EPO Cessna (156cm)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Explorer View Post
                      Hm, samme effekt men lavere strømtrekk?
                      Det blir mange batteripakker å holde styr på om man skal ha to-tre sett da.
                      Kan man gå ned på størrelsen på regulatoren noe nevneverdig med å kjøre 3 x 3S 2200mAh pakker?

                      Hvor kjøper dere motorer fra NEU? Ser at Esprit har 1512/1D og 1512/2D, men ikke 1.5D.

                      Hvordan er Hacker som alternativ til motorene nevnt i tråden?

                      Jeg veille ikke gått ned i størrelse på regulator til denne bruken, og hvertfall ikke på 6s.
                      Jeg skal i gang med et oppsett nå og skal bruke YGE 200 Hv på et 8s oppsett.
                      Det er ikke ukjent at regulatorer brenner opp til denne bruken, så det er myyye tryggere å ha en god overdimensjonert regulator enn en man vet er i grenseland
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #12
                        Hvis du ikke har rimelig sikker info om hva kroppen takler av lipo størrelse og balanse med de aktuelle, så ville jeg ventet med endelig bestemmelse av oppsett til du sitter med modellen på hobbyrommet. Veldig kjedelig med investering som viser seg å ikke passe.
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by OTA View Post
                          Hvis du ikke har rimelig sikker info om hva kroppen takler av lipo størrelse og balanse med de aktuelle, så ville jeg ventet med endelig bestemmelse av oppsett til du sitter med modellen på hobbyrommet. Veldig kjedelig med investering som viser seg å ikke passe.
                          Det kan jeg skrive under på, har akkurat brent meg på det p.g.a en misforstått e-mail
                          Vær obs på at mange batteri mål på nettet ofte er 1-2 mm for "lite"
                          Mange oppgir mål uten å tenke på eventuelle printkort og ledninger i ene enden, de kjente merkene også.
                          Det påstår hvertfall mine 2 skyvelærer
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by OTA View Post
                            Hvis du ikke har rimelig sikker info om hva kroppen takler av lipo størrelse og balanse med de aktuelle, så ville jeg ventet med endelig bestemmelse av oppsett til du sitter med modellen på hobbyrommet. Veldig kjedelig med investering som viser seg å ikke passe.
                            Det er nok sikkert lurt. Enda noen uker til modellen er klar.
                            Oppsettet med 1512/1.5D/6.7 ble jo anbefalt som ett alternativ til KIRA 600-30 fra han som lager flyet så akkurat den biten tror jeg jo burde gå greit. Når erfaringene med denne motoren også er bra (som jeg tolker det utfra denne tråden) så tror jeg den biten er grei.
                            HV-oppsett overlater jeg til dem som vet litt mer av hva dem holder på med, tror oppsettet med 6S og den motoren blir mer enn hot nok for meg.

                            Ett helt annet spørsmål relatert til denne modellen: Jeg har en Hitec Aurora 9 radio som jeg skal bruke, men jeg er usikker på valg av mottaker når det skal i en maskin som inneholder så mye karbonfiber.
                            Valget står mellom Optima 7 og Optima 9, som ifølge Hitec begge er full-range mottakere. Antallet kanaler betyr ingenting, og telemetri-mulighetene er de samme med begge mottakerene.
                            Forskjellen er at Optima 9 har to antenner som da kan stikkes ut på hver sin side av kroppen, Optima 7 har kun en antenne som da sikkert må stå på toppen av kroppen.
                            Noen som har erfaring med bruk av disse mottakerene i slike fly, evt hva som er å anbefale?
                            -
                            Jan-Ove Sandnes

                            Modeller:
                            Align Trex 600E Pro (Vbar)
                            Align Trex 450 Pro (Vbar)
                            MPX Funjet
                            MPX Dogfighter
                            Hotliner i bestilling...

                            Comment


                            • #15
                              RC Groups - View Single Post - ENERGIC - 2.45m Hotliner

                              og

                              RC Groups - View Single Post - ENERGIC - 2.45m Hotliner
                              I hangaren:

                              SpeedFire F5B
                              X-plane fra www.yuri-models.com
                              Hawk F5B
                              MiniHawk (2stk)
                              3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                              UM Stryker Q 180
                              FPV Raptor
                              EPO Cessna (156cm)

                              Comment

                              Working...
                              X