Announcement

Collapse
No announcement yet.

Heli service

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Heli service

    Jeg synes det skjer så gør-lite på heli fronten her inne for tida i tillegg til at jeg kjeder meg litt om dagen. Og siden jeg har et lite prosjekt jeg pusler med så tenkte jeg kunne dele litt fra det. Det gjelder en Raptor 50 som jeg kjøpte brukt i vinter fra mannen bak "rcgutt" på youtube som legger ut alle disse sinnsvake filmene fra RingebuRC. For de som ikke kjenner til dem så kan jeg anbefale å ta en titt..: rcgutt - YouTube

    Helikopteret kjøpte jeg allerede i februar, og det har ligget i esken det kom i fra Ringebu helt til nå nylig. Det ankom lettere demontert pga frakt, men jeg har et par bilder fra annonsen som viser hvordan det ser ut.

    Click image for larger version

Name:	Hobby_20120216_032.jpg
Views:	1
Size:	56.2 KB
ID:	632257 Click image for larger version

Name:	Hobby_20120216_033.jpg
Views:	1
Size:	68.8 KB
ID:	632256

    Jeg kjøpte denne komplett med alt uten mottaker. Det skulle være kun et problem med den, at startershaft ikke gikk i inngrep slik at den ikke lot seg starte. Så jeg får se om jeg klarer å finne ut av det problemet. Men det første jeg gjør er å plukke det litt mer fra hverandre for å ta en litt skikkelig service der det trengs. Her er noen dårlige mobilbilder jeg tok etter å ha demontert litegrann, (beklager kvaliteten men det er hva jeg har):

    Click image for larger version

Name:	Hobby_20120628_100.jpg
Views:	1
Size:	67.7 KB
ID:	632259 Click image for larger version

Name:	Hobby_20120628_101.jpg
Views:	1
Size:	129.0 KB
ID:	632258
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    Nice Arne , men blir den vbarisert

    enigt med deg , veldigt lite aktivitet her på forum nu for tiden , blir koolt att har noe å lesa her også
    Goblin 700 : vbar 5,3 pro
    Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

    HD 500 Cell : brain2

    DX9

    Comment


    • #3
      En ting jeg fant var servo trayet, eller hva man kaller denne fremre rammedelen som holder servoer og batteri. Det var knekt i nerkant der batteriet skal sitte. Det var forsøkt limt, men hadde i allefall gått opp igjen nå. Selve rammen var det og diverse småting med. Det var gjort en reparasjon ifm. det ene belte pullyen, i tillegg til at det var laget noen store hull i bakkant av rammen. Kanskje det har sittet noe greier der en gang i tiden. Jeg kunne fint ha brukt denne rammen fortsatt, men Raptor rammer er så billige så jeg byttet den ut med det samme jeg er i gang. Det samme med disse belte pullyene. Jeg fant ingenting feil på de, men det er lagere i disse, og siden jeg allikevel har splittet ramma så bytter jeg de. Lagrene til main shaft var veldig dårlige så disse byttet jeg også. Fant to lager i skuffen med riktig dimensjon, reservedeler fra en tidligere JR Vibe tror jeg det var. Jeg tok en sjekk på starter shaft og clutch også. Kunne ikke finne noe feil her. Lagrene virket og bra. Så dette satte jeg bare rett på plass igjen. Tok bare en liten runde på innfestingen til starter huben (eller hva den kalles) så den blir sittende godt og på rett sted. Den nye rammen hadde kun plast gjengestykker, men den gamle hadde metall ved mastelagrene så jeg flyttet disse over.

      Nok et dårlig mobilbilde:
      Click image for larger version

Name:	Hobby_20120723_027.jpg
Views:	1
Size:	62.3 KB
ID:	590825

      Så var det bare å sette rammehalvdelene sammen. Jeg satte forresten inn ny tank også. Det hadde selvsagt holdt å ta ut og bytte klunkslangen, men tanken kostet ikke stort så det ble lettvint å bare bytte hele greia siden den kommer med klunk ferdig montert. Litt renere og penere og se på var den nye tanken og.

      Click image for larger version

Name:	Hobby_20120724_033.JPG
Views:	1
Size:	121.4 KB
ID:	590824
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        Originally posted by ragge1 View Post
        Nice Arne , men blir den vbarisert

        enigt med deg , veldigt lite aktivitet her på forum nu for tiden , blir koolt att har noe å lesa her også
        Takk Nei det blir ingen V-bar her. Det blir så orginalt som mulig, med diverse unntak som jeg kommer til etter hvert. Foreløpig så sitter det Futaba GY401 gyro på denne, så ingenting fancy.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          Denne vogga til elevator satte jeg inn igjen som den bare. Kun litt rengjøring her. Den store Pitch armen med aileron mekanismen ble og satt tilbake som den var. Boltene i de forskjellige vippe mekanismene ble rengjort skikkelig for å fjerne gammelt limsøl osv som kan hindre at mekanismen går løst og ledig. Ikke så mye å si om det her egentlig. Kan supplere med noen bilder heller...

          Click image for larger version

Name:	Hobby_20120724_034.JPG
Views:	1
Size:	139.7 KB
ID:	590839 Click image for larger version

Name:	Hobby_20120724_037.JPG
Views:	1
Size:	165.0 KB
ID:	590838
          Click image for larger version

Name:	Hobby_20120724_035.JPG
Views:	1
Size:	178.4 KB
ID:	590840 Click image for larger version

Name:	Hobby_20120724_036.JPG
Views:	1
Size:	166.7 KB
ID:	590841
          Last edited by arhennie; 29-07-12, 13:00.
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Tanken var å få denne noenlunde lik mitt aller første helikopter som også var en Raptor 50. Opprinnelig hadde den orginalt 50 V2 plasthode, men jeg byttet det ganske fort til et Kasamahode. Den saken her har ikke Kasama hode, men et alu hode av for meg ukjent merke. Å bruke penger på o bygge om til orginal plast ser jeg ikke noe poeng i, så jeg bruker dette her. Men om noen har et Kasama hode til Raptor for salg så si fra. Jeg kan være interessert.

            Jeg så ingen feil i hodet med unntak av diverse miksearmer som lugget litt. Det kom nok av søl med locktite i tillegg til at noen skruer var dratt litt for hardt til. Jeg skrudde fra hverandre og brukte en butanbrenner til å løsne hylser som var limt fast til boltene. Nå går alt løst og ledig i hodet.

            Jeg ville og flytte på kulene til miksearmene da disse sto innerst som er for stabilt oppsett. Ytre hull er for 3D oppsett. Men kulelinken knakk når jeg løsnet den. Dette er ikke en vanlig raptor kule da de har gjenger for å skru i plast. Mulig Raptor SE har maskingjenger. Men jeg erstattet disse med M3x6 kuler fra Miniature Aircraft som var lett å få tak i her hjemme.

            Jeg tok og en runde og justerte lengder til alle linker i henhold til manual, så har jeg det som utgangspunkt når jeg skal sette opp hodet senere. Eneste som gjenstår er å bytte samtlige av plastlinkene for mange av disse satt veldig dårlig på kulene. Skal og bytte samtlige servohorn da aileron servohornet knakk rett av når jeg skulle sette på en link. De har nok blitt litt sprø med tiden.

            PS!
            Som sagt. Om noen har et Kasama hode til Raptor for salg så send meg gjerne en PM.

            Click image for larger version

Name:	Hobby_20120725_038.JPG
Views:	1
Size:	154.8 KB
ID:	590847 Click image for larger version

Name:	Hobby_20120725_039.JPG
Views:	1
Size:	125.0 KB
ID:	590848
            Click image for larger version

Name:	Hobby_20120725_040.JPG
Views:	1
Size:	180.7 KB
ID:	590846
            Last edited by arhennie; 29-07-12, 16:10.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Jeg tok opp motoren for å sjekke status på den. Det var ingen rust å se noe sted, men baklageret lugget litt så det byttes ut. I tillegg hadde stempelet noen stygge riper. Har nok hatt en liten varmskjæring. Så stempel og stempelring byttes også. Sylinderforingen så strøken ut, og frontlageret får og bli med videre.

              Click image for larger version

Name:	Hobby_20120726_041.JPG
Views:	1
Size:	175.4 KB
ID:	590850

              Etter en runde i stekovnen for å bytte baklager var det bare å sette sammen igjen. Clutchen ble og byttet forresten. Ikke fordi jeg fant noe som helst feil med den gamle, men jeg hadde en ny Quick UK clutch liggende i skuffen så jeg setter på den istedet. Den skal vel ta på litt høyere turtall mener jeg å huske, og det er vel derfor jeg kjøpte denne i sin tid siden Raptor clutchen tar litt for tidlig.

              Click image for larger version

Name:	Hobby_20120728_042.JPG
Views:	1
Size:	139.7 KB
ID:	590851 Click image for larger version

Name:	Hobby_20120728_043.JPG
Views:	1
Size:	141.8 KB
ID:	590852

              Så var det bare å skru den inn og sette på skids'ene så begynner det snart å likne på et helikopter

              Click image for larger version

Name:	Hobby_20120728_044.JPG
Views:	1
Size:	176.9 KB
ID:	590849
              Last edited by arhennie; 29-07-12, 16:04.
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Fin tråd, Arne

                Hvordan motor/forgasser er det? Ser den har bare en nål å skru på? Tar den både high og mid range?

                Du skulle forresten dumpet headertanken til fordel for en MOAS magnet.. Spesielt nå som copteret blir så strøkent
                Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                Comment


                • #9
                  Takk for det
                  Det er en god gammeldags OS 50 SX-H. Den tar kun topp og idle nål ja.
                  Tanken var å gjøre den mest mulig lik den første jeg hadde. Jeg hadde samme slags motor og gyro som er valgt her nå. Skulle hatt Align potte, men kjøpte en som likner for å spare noen kroner. Servoer osv blir ikke likt som før, og denne får nok governor. Men header tank må jeg ha
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Her har det skjedd veldig lite i det siste, men slenger ut noen bilder av det lille jeg har gjort for å holde et minimum av liv i tråden. Så det jeg har gjort er å bytte samtlige ballinker. De gamle var bare såvidt de satt fast på kulene så det kunne fort endt galt. Samt at jeg har satt inn servoene.

                    Det satt Futaba S9252 på pitch og cyclic. Jeg beholdt de to på cyclic men synes disse blir pinglete på pitch så satte inn en Align DS610 her. På throttle satt en Spektrum servo. De har vel ikke noe på et heli å gjøre, og spesielt ikke nitro heli, så satte den S9252 servoen som ble tilovers her istedet. På halen satt en Align DS620. Den hadde vært fin på throttle egentlig, men har foreløpig fått jobb som styreservo i en driftebil. Så har jeg sattt inn en DS650 på halen, også en jeg hadde liggende.

                    Gyroen er og limt på plass. Jeg hadde en Align 750 gyro liggende, men valgte å bruke en Futaba GY401 som fulgte heliet. Det var en slik gyro jeg hadde på min første Raptor.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_6747.JPG
Views:	1
Size:	182.8 KB
ID:	590949 Click image for larger version

Name:	IMG_6748.JPG
Views:	1
Size:	224.3 KB
ID:	590950
                    Click image for larger version

Name:	IMG_6746.JPG
Views:	1
Size:	184.8 KB
ID:	590948 Click image for larger version

Name:	IMG_6749.JPG
Views:	1
Size:	180.3 KB
ID:	590947
                    Last edited by arhennie; 10-08-12, 06:47.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Blir nice arhennie.. God gammel retro maskin.. Vekker gode gamle minner..
                      Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
                      Viking-Smackdown.com

                      Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
                      PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

                      Jerofuel
                      Lynx Heli Innovations

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jan-t View Post
                        Blir nice arhennie.. God gammel retro maskin.. Vekker gode gamle minner..
                        Takk Jan-Thomas

                        Ringerike MFK har jo pleid å arrangere vintage heli treff de siste årene. Tenkte det kunne være morro å komme med denne samt N9'en min dit da. Men det har ikke vært noe slikt treff i år så kan se ut som den muligheten er borte
                        Nå vet jeg ikke om Raptor 50 og Synergy N9 passerer som Vintage, (vet ikke hva definisjonen er på det), men de er i allefall ute av produksjon disse helikopterne.
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by arhennie View Post
                          Nå vet jeg ikke om Raptor 50 og Synergy N9 passerer som Vintage, (vet ikke hva definisjonen er på det), men de er i allefall ute av produksjon disse helikopterne.
                          Bør vel kanskje bli litt eldre først, men uansett er det kult at du tar så godt vare på de.. Jeg angrer allerede på at jeg solgte de første heliene mine
                          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                          Comment


                          • #14
                            Vi satte krav på at den aktuelle modellen var gått ut av produksjon
                            for å delta på treffet.
                            Om det blir noe i år er jeg ikke sikker på
                            OAF
                            Caliber 30FT MiniTitan
                            Div Fly
                            Radio Hitec Aurora 9
                            www.ringerikemfk.com
                            http://modelsport.no/

                            Comment


                            • #15
                              Nå har jeg fått gjort litt til igjen. Halemekanismen virket ok så jeg har bare rengjort og kjent at alt går ledig og fint. Så var det bare å smette halebommen på plass.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_6768.JPG
Views:	1
Size:	192.6 KB
ID:	591120

                              Deretter har jeg koblet opp fuel slangene. Ikke mye å skrive om...

                              Click image for larger version

Name:	IMG_6764.JPG
Views:	1
Size:	165.6 KB
ID:	591121

                              Når jeg fikk denne modellen var gyro ledningene stramme som fiolinstrenger. (se bilde i post #1). Det kan ikke ha vært gunstig å fly med. Jeg tror jeg fikk det ganske ok nå.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_6759.JPG
Views:	1
Size:	184.9 KB
ID:	591123

                              Resten av ledningene er det ikke like farlig med. Her er det mest om å gjøre å forsøke og ikke komme i konflikt med bevegelige deler og at de ikke blir liggende å slå mot skarpe kanter etc. Spesielt aileron servoen som sitter festet i pitch armen slik at hele servoen beveges opp og ned og det må tenkes på når en legger opp ledningen. Jeg tror jeg fikk et ganske ok resultat. Hadde jo gjort seg med sånn flettestrømpe men uff, det blir for mye pes.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_6761.JPG
Views:	1
Size:	223.4 KB
ID:	591125 Click image for larger version

Name:	IMG_6762.JPG
Views:	1
Size:	244.7 KB
ID:	591126
                              Click image for larger version

Name:	IMG_6763.jpg
Views:	1
Size:	66.7 KB
ID:	591124

                              Da gjenstår vel stort sett bare potte og canopy samt oppsett av hode. Oppsett av halen er foreløpig ferdig, og oppsett av throttle er helt klar.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_6766.JPG
Views:	1
Size:	288.7 KB
ID:	591127 Click image for larger version

Name:	IMG_6765.JPG
Views:	1
Size:	259.4 KB
ID:	591129
                              Click image for larger version

Name:	IMG_6757.jpg
Views:	1
Size:	255.5 KB
ID:	591128
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X