Announcement

Collapse
No announcement yet.

Big Ceres R.I.P

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Big Ceres R.I.P

    Idag sa det heftig KABOOM rett i bakken idet jeg dro motor i en lowpass etter å ha flatet ut fra et stup fra 300m+++.
    Vanskelig å etablere eksakt hva som skjedde siden dette gikk i superfart, men tror vel høyderoret sviktet (mekansisk) og den dro rett ned
    Sørgelige greier, kommer til å savne den fine og velflygende modellen som det var.

    Uansett, det er bare å finne passende søppelsekk til hele skitenClick image for larger version

Name:	Big Ceres KABOOOOOM 014.jpg
Views:	1
Size:	233.1 KB
ID:	632678Click image for larger version

Name:	Big Ceres KABOOOOOM 011.jpg
Views:	1
Size:	177.5 KB
ID:	632677Click image for larger version

Name:	Big Ceres KABOOOOOM 004.jpg
Views:	3
Size:	286.3 KB
ID:	632679Click image for larger version

Name:	Big Ceres KABOOOOOM 015.jpg
Views:	1
Size:	161.0 KB
ID:	632680Click image for larger version

Name:	Big Ceres KABOOOOOM 019.jpg
Views:	2
Size:	228.2 KB
ID:	632681Click image for larger version

Name:	Big Ceres KABOOOOOM 008.jpg
Views:	1
Size:	215.0 KB
ID:	632682
    Øystein T.

    EF Extra 300 70"
    Speedfire F5B
    Baudis Fosa F3B
    Ascot F3B
    Lynx Carbon
    EF Extra 300, 58" Electric
    T-Rex 700N

    www.artistic3d.net

  • #2
    Hmmm, har akkurat lagt fra meg MI etter å ha lest blandt annet artikkelen din på denne (det er din artikkel eller?) Så tar jeg en tur innom her og møtes av denne tråden. Sørgelig sammentreff...
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      kondolerer !

      Comment


      • #4
        Originally posted by arhennie View Post
        Hmmm, har akkurat lagt fra meg MI etter å ha lest blandt annet artikkelen din på denne (det er din artikkel eller?) Så tar jeg en tur innom her og møtes av denne tråden. Sørgelig sammentreff...
        Jepp, min artikkel. Sørgelig å gruse den fine kjerra, men når det er sagt så vet man det er en viss risiko når man flyr endel og drar strikken til tålegrensene for maskinen.

        Måtte hente spade for å grave den frem, det er mye krefter i en sånn smell.

        Når jeg kommer meg opp av "mentalkjelleren" så får jeg tenke ut et annet seilfy prosjekt. Bare må ha et E seilfly i stallen.
        Last edited by OTA; 07-10-12, 19:33.
        Øystein T.

        EF Extra 300 70"
        Speedfire F5B
        Baudis Fosa F3B
        Ascot F3B
        Lynx Carbon
        EF Extra 300, 58" Electric
        T-Rex 700N

        www.artistic3d.net

        Comment


        • #5
          Click image for larger version

Name:	Big Ceres KABOOOOOM 004.jpg
Views:	3
Size:	286.3 KB
ID:	593618

          Dette bildet viser flyet slik det sto i bakken når jeg kom bort til det, det er praktisk talt begravd.
          Øystein T.

          EF Extra 300 70"
          Speedfire F5B
          Baudis Fosa F3B
          Ascot F3B
          Lynx Carbon
          EF Extra 300, 58" Electric
          T-Rex 700N

          www.artistic3d.net

          Comment


          • #6
            Big Ceres R.I.P

            Au, au!
            Du har mine sympatier...
            I hangaren:

            SpeedFire F5B
            X-plane fra www.yuri-models.com
            Hawk F5B
            MiniHawk (2stk)
            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
            UM Stryker Q 180
            FPV Raptor
            EPO Cessna (156cm)

            Comment


            • #7
              Utrolig kjipt, Øystein. Kondolanser sendes herved fra Larvik også. Antar du har lagt ned blomster ved havaristedet...
              Har vært utfor totalhavari med F5B modeller selv og det er et trist syn :- (
              Hangar:
              Diverse F5B og F5D modeller + et par turbinkjerrer & et knippe hangseilere.

              "In thrust I believe"

              Comment


              • #8
                Takker for kondolansene folkens. Jeg kommer til å savne denne modellen, den var veldig fin og fløy meget bra.
                Dog har jeg brukt litt tid på å gjøre en slags ulykkesgranskning av hendelsen selv om Dette er ikke av det letteste på type "hotliner" hvor alt er knust på tidels sekunder, men jeg har noen tanker her også.

                Big Ceres har en klassisk X-hale hvorav hele horisontal stabilisator utgjør høyderor. Ganske klassisk løsning egentlig man ser på mange fly. Dog er jeg ganske usikker på hvor godt dette egner seg når hastighetene begynner å bli ganske høye. Da tenker jeg på at det er en typisk vingeservo som står på roret og rorflaten den skal kontrollere er STOR. Servoen vil også ha ugunstlig utveksling på staget grunnet plassmangel, og servohornet er svært lite. Den får svært liten moment arm, men skal altså kontrollere et ror som er like stort som hele vingeflaten på en liten Pylon racer (feks en Voodoo).
                Summen av en (relativt)svak servo på et stort ror, høy hastighet og tildels endret pitchmoment på flyet idet motoren dras igang i høy hastighet har overbelastet roret. Denne "piske"/snap effekten kan evnt ha revet av roret, eller at servoen ikke har klart å holde posisjon og flyet har da gjort et uventet dykk.

                Hendelsen skyldes etter min mening ikke at flyet har noe designmessige svakheter, da det aldri var tiltenkt de krefter og hastigheter jeg hadde satt det opp for.

                Det hadde vært svært lærerikt om det siste sekundet av modellens levetid hadde vært fanget av et high speed kamera hvor man kunne spilt i sakte film. Jeg tror man hadde blitt sjokkert av vridninger og momenter man hadde sett i hele flyet.

                Jeg har jo også tidvis flydd hardt, da tenker jeg motorpådrag i allerede høye hastigheter, motorpådrag når modellen allerede har store belastninger i sving etc. Dette er jo selv for rene F5B modeller regnet som risiko sport.........


                Men, hva blir min neste modell tro !? Jeg kan ikke klare meg uten en E seiler, og har etterhvert fått sans for bra med krefter kombinert med gode flyegenskaper. Etter Big Ceres synes en vanlig F5B noe liten, og jeg har vel ikke helt lyst på en "undermotorisert" F5J

                En Stratair Hurricane ville nok passet meg ypperlig ser jeg Ikke noen billig kjerre, men som kombi med E kropp og F3B/F kropp har man mye fly i en pakke.

                Skal vel allikevel ligge litt lavt i terrenget en liten periode nå, min bedre halvdel skjønner jo at det ikke var noe pappfly til tusenlappen jeg grusa, så jeg er underlagt litt selvjustis en periode
                Øystein T.

                EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

                www.artistic3d.net

                Comment


                • #9
                  Kondolerer... Bestandig trasig når slike ting skjer....
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                  Comment


                  • #10
                    Hei Jim

                    Ja, det er alltid kjipt med knus. Nå hadde heldigvis modellen et betydelig antall turer og timer i lufta før det fatale skjedde, så jeg føler den hadde hatt et brukbart liv. Nå er DS 3288 servoene demontert fra vingene og skal over i et eller annet når tiden kommer, ellers røk absolutt alt annet i søpla.
                    Øystein T.

                    EF Extra 300 70"
                    Speedfire F5B
                    Baudis Fosa F3B
                    Ascot F3B
                    Lynx Carbon
                    EF Extra 300, 58" Electric
                    T-Rex 700N

                    www.artistic3d.net

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by OTA View Post
                      ............Servoen vil også ha ugunstlig utveksling på staget grunnet plassmangel, og servohornet er svært lite. Den får svært liten moment arm, men skal altså kontrollere et ror som er like stort som hele vingeflaten på en liten Pylon racer (feks en Voodoo).
                      Hei synd med flyet.

                      Mulig jeg missforstår, men kort servoarm vill da gi mye krefter ut på roret. Samt liten mekanisk slakk fra servo.

                      Jeg tror ikke pitch endringer kan gi høyderors servoen så store problemer hvis du hadfe en robust servo det.

                      Tretthetsbrudd i katbonpinnen mellom høyderorsflatene kan kansje være en årsak. Vi opplever det nå og da på f3j modellene, men de blir nå banka i torva i mange av landingene.
                      **********************
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK


                      Nan Xplorer FullCarbon X tail
                      Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001
                      DG 500/22 Elan under opppussing
                      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                      Futaba 12Fg Fasst

                      Comment


                      • #12
                        Hei Stig

                        Jeg har surret litt på det med utveksling tror jeg, kort servoarm på langt på rorsiden er gunstig, ihvertfall lang momentarm på rorsiden. Egentlig litt usikker på arm lengden på servosiden. Altså om det er mer gunstig med kort mot lang eller lang mot lang.......

                        Hvorvidt servoen er noe spesielt robust vet jeg ikke, men det var en JR DS339HV på 5,8V regulert strøm. Siden det er en HV servo har den neppe noen voldsomt imponerende tall på 5,8V.

                        Om dette var årsaken til smellen eller ikke tør jeg ikke si helt sikkert, er åpen for gode forslag. Men jeg liker generelt ikke helt at små servoer skal kontrollere store frittstående rorflater. Særlig ikke når hastighetene begynner å bli utrivelige.

                        Pitchendringer kan være ganske brutale, men da tenker jeg på svære klapp propeller med F5B effekter som dras igang når flyet allerede har stor hastighet. Har sett på både Big Ceresen og S14 at hele flyet nærmest wobbler.

                        Kan ha vært brudd i joineren selvsagt også, men jeg hadde sjekket halen på preflightsjekken og kan selv om det gikk raskt bekrefte at ingen deler forsvant fra flyet (før det smalt )
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment

                        Working...
                        X