Announcement

Collapse
No announcement yet.

Når flyet virker undermotorisert med 2stk Moki 400

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Når flyet virker undermotorisert med 2stk Moki 400

    Da er flyet virkelig stort

    Balsa

  • #2
    Re: Når flyet virker undermotorisert med 2stk Moki 400

    Og mest sannsynlig grisetungt...

    Fløy jo.....

    Mvh
    Alf
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      250kg tror jeg
      Balsa

      Comment


      • #4
        plutselig har jeg lite fly igjen. det var deilig å se
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          Tror fint han kunne satt på 2stk 800cc Vallach motorer.

          Balsa

          Comment


          • #6
            Originally posted by Wulf View Post
            250kg tror jeg
            Vet du om det er tomvekt?

            Hvis det veier 250 kg så har det 5,43kg pr Hk. Fullsize har 4,7kg pr Hk ved max takeoff vekt.
            Fullsize har tomvekt på underkant av 9000kg og 3400hk.
            2 stk Valac 800 hadde nok vært passe, men hadde de fått plass i covlingene?
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

            Comment


            • #7
              Jeg synes det virket ganske skala, både lengden på take off og landing var mer naturtro enn mye av det vi ser av modellfly i skalasammenheng. Nå har jeg aldri sett den fly i virkeligheten, men WW2 bombefly var jo ikke akkurat noen racere.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #8




                Vingespenn: 6,85m
                Vekt: ca. 180kg
                Motor: 2 x 400ccm Moki
                propell 42x10 3-blad Seyer

                En lengere stripe på Udduvål, så får vi fyren og flyet opp til Warbird weekend

                Kjell

                Comment


                • #9
                  Den der tviler jeg sterkt på at klarer å fly på en motor, ut ifra det jeg ser på filmen. Tipper de har hatt hjertet i halsen på maiden! (Men det har vel de fleste!! )
                  Øyvind Fjeld

                  "If itŽs stupid and it works, it ainŽt stupid!"

                  Comment


                  • #10
                    Nå er ikke jeg noen stor ekspert, men etter å ha sett flyet legge seg over og henge med halen, så syns jeg det enten var haletungt, elle det klarte rett og slett ikke å få opp farta. Det var vel det at det aldri fikk opp farta til å kunne fly "plant".

                    Så det skulle vel hatt litt mere motorkraft....må være bittert å oppdage, etter så mye jobb. En kjent følelse....

                    På den annen side kan det bare ha vært at balanseroret på høyre ving (da han svingte mot venstre) gikk for my ned (I forhold til det andre) , og yaw'et flyet mot høyre.....
                    Last edited by kwik; 14-10-12, 17:25.
                    Dont expect, inspect.
                    Fun Police everywhere!

                    Comment


                    • #11
                      Så ut til å ha allt for lite motor, får liksom aldri farten opp. Takeoff minnet litt om bildene man har sett fra Doolittle raidet hvor de tok av fra USS Hornet med overlastede fly på alltfor kort bane, helt på grensen av hva som gikk an.
                      Synd igrunn, ser ut til å være et fantastiskt bygge.

                      Comment


                      • #12
                        Kanskje stigningen på propellen var i minste laget; 42x10
                        Dont expect, inspect.
                        Fun Police everywhere!

                        Comment


                        • #13
                          Jeg synes flyginga var adskillig mer skala enn mye av det vi ser av modellfly ellers, som Superstar40 sier. Sjekk hvordan en moderne B52 tar av (sjekk fra 2:20):
                          Last edited by lupus49; 19-12-12, 09:20.
                          Flisespikkeri er gøy!
                          Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                          Dyrøy MFK
                          ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                          http://rolv.info

                          Comment


                          • #14
                            Lærte en gang på skolebenken om hvorfor en jumbojet kan være tyngere i forhold til en cub,
                            men detaljene er borte fra min harddisc
                            Men i praksis tror jeg det er slik:
                            Når vi "skalerer ned" fullsize fly bør vekta på modellen skaleres ned i forhold til forskjellen på volumforskjellen. En 1/4 skala B-25 kan ikke veie 2250 kg !
                            Men selv 200-250kg så ut til å fly som et strykejern!
                            Sette inn mer power(og vekt) høres ikke bra ut, det vil sikket fly men langt i fra skalariktig

                            Sitter noen med en enkel utregning hva vekta bør være for å oppnå også riktig skalahastighet (og mye lettere å fly) er jeg klar!

                            Comment


                            • #15
                              Jeg må si meg enig i Superstar40 og Lupus49 sier her.
                              Man blir nok lurt av størrelsen og at man er vandt med mindre fly med relativt større hastighet i forhold skala.
                              Jeg flyr et fly på 5,2m vingespenn og en vekt på mellom 55 og 75kg på jobben. Der bruker vi en 3W110. Det er mer enn nok kraft og vi cruiser i ca 110km/t ved 4000 O/min. Det stiger i ca 800 ft/min som er noe av det samme som et småfly.

                              Dere kan se av videoen under at det ser ut som at flyet flyr veldig sakte, men det har en landingshastighet på 70-80 km/t.
                              Vi blir nok bare lurt av størrelsen få flyene som er nevnt over. De har sikkert skala fart og nok krefter.

                              Her er videoen:
                              Må bare få sagt at de dårlige landingene på videoen er på grunn av uttesting av fly og styresystemer. I dag ser det mye penere ut når det lander
                              Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
                              http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

                              Comment

                              Working...
                              X