Announcement

Collapse
No announcement yet.

MA X-Cell Whiplash 90 N (mini mini bygge blogg)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MA X-Cell Whiplash 90 N (mini mini bygge blogg)

    For en ukes tid siden bestillte jeg en Whiplash 90N fra Hobby24, etter at jeg totalvraket min Rave ENV 90.

    Planen min var å lage en bygge blogg om dette helikopteret, men jeg ble så ivrig i bygginga at jeg glemte og ta bilder.
    Fikk tatt noe, men de blei ikke så bra. Derimot ble det filmet litt under byggingen, som jeg fikk mekket sammen til en morsom liten film, litt usikker hvor mye alkohol det var inne i bildet men den tid den sorg.



    Kan jo skrive litt om bygginga i hvertfall.
    (er ikke den flinkeste til og skrive artikkel, men litt skal jeg få ned svart på hvitt)

    Jeg begynte med pakke ut og legge alt på bordet, og derifra fulgte jeg manualen slavisk ved og sette sammen hodet. Bladgrippene var lagrene satt i fra MA, det var også godt med fett i dem så det var ikke noe vits og demontere og fette det opp selv.
    Spindlen smørte jeg in med siliconfett før jeg statte den in, dermed skle den lett inn. Det fulgte med 2 typer dempere. Et sett med hvite, og et sett blå. De hvite er veldig myke, og de blå er stein harde. Skulle tro de var av nylon eller hardplast, jeg gikk for og bruke de blå, slik at jeg er sikker på og ikke få en ufrivillig boomstrike pga slappe dempere.

    Halekassen kom også ferdig montert, så monterte den bare på boomen og dyttet torqtuben inn, noe som var veldig enkelt ettersom de har gått for en løsning hvor de hadde plastik rundt lageret og 2stk o-ringer utenpå.

    Clutch, clutchbell, pinoin, og enveislager kom ferdig montert i en klump.
    Hullene i ramme sidene var bittelitt trange, så jeg skrudde skruene igjennom først og deretter la på loctite slik at ikke alt skulle ligge igjen på siderammene. Alle aluminiums delene hadde også litt trange gjenger, men det var jamn motstand hele veien mens man skrudde de i sammen.

    For utenom dette så er det egentlig ikke så mye og si på byggingen, modellen var enormt lett å bygge, og manualen var fin og oversiktelig.
    Som sagt er jeg ikke den fødte skriveren, så stil heller spørsmål om noen lurer på noe. Eller sjekk ut tråden til arhennie hvor han har skrevet en MA X-Cell whiplash 90 E artikkel. Han har vel fått ned det meste når det gjelder modellen.

    Utstyret som blir satt i er i hvertfall V-bar blueline 5.3, 3stk Savox1258 servoer, Fultaba 251BLS på halen, Futaba 9254 på throttel, YS91SRS 3DS og hatori pipe. Blir noen testflights først med noen gamle Radix blader som senere blir byttet ut med Spinblade Matt black.

    En ting skal sies om denne modellen, den ser vanvittig tøff ut. og veldig clean design, rammen tar seg ekstremt bra ut der den står ferdig sammensatt.
    Attached Files
    Last edited by xilian; 23-10-12, 22:46.
    Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
    Viking-Smackdown.com

    Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
    PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

    Jerofuel
    Lynx Heli Innovations

  • #2
    Grattis med nyyyyyyydelig heli Og kul film
    Spent på å høre åssen du liker å fly denne.

    PS!
    Elektro versjonen er jo noe tyngre enn enkelte konkurenter. Men åssen er nitro utgaven på vekt? Har du fått sammenliknet vekta med noe?
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Vekten skal komme på ca 4500g en plass. Se om jeg finner en vekt og får veiet den.
      Kommer også en video nå jeg tar jomfru tur og.
      Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
      Viking-Smackdown.com

      Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
      PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

      Jerofuel
      Lynx Heli Innovations

      Comment

      Working...
      X