Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vertikal balansering av F3A-maskiner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vertikal balansering av F3A-maskiner

    Jeg hadde en liten samtale med en seriøs F3A-pilot tidligere i dag angående vertikal balansering av F3A-modeller. Han oppfattet det slik at en modell roller rundt vingene, mens jeg trodde den roller rundt thrust-linja. Begge deler kan oppfattes som logisk (?). Hva er å anbefale? En cg som følger motortrekket, eller gjennom vingerøret?
    Anders Eiebakke
    90078513

  • #2
    blir vel en kombinasjon men ligger vel mest rundt vingen , det er jo den som flyr
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

    Comment


    • #3
      Hvis det ikke hadde vært v-form på vingen, hadde vel rollen vært rundt vingerøret (senter av vingen)? Med v-form så blir vel rollen punktet mellom senter av vingen ved vingerot, og senter av vingetupp. Mulig det havner på samme linje som motortrekket ?
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Vertikal CG, som primært påvirker knife-edge, kommer an på V-formen på vingen. BTH er altså inne på noe. Høy CG = mere V-form på vingen. Men så kommer propwash, motortrekk og P-factor inn i bildet, så det er ikke noe entydig svar på det.
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          min erfaring er at under bygging er lurt å prøve og plassere mest rundt vingens senter både vertikalt og i lengde , men cg i lengde retningen er den som på virker KE trim mest, er jo ikke så mye vi får flyttet på av vekt i dag borsett fra motorbatterier.
          På en F3a modell er som regel vform så liten at jeg tror ikke en vil se dette på rolling (asksielt) men selfølgelig er vformen stor(positiv) vil punktet flyttes opp.
          Det som jeg syns påvirker mest på aksielrolling er hvor godt man får justert inn diffrensieringen .
          Normalt ligger motor noe over vingen , men har vel inntrykk av at de fleste modeller i dag roller fint.
          Husker jo i Curare tiden hvor motor lå ca 10 cm over vingen vi fikk jo de til å rolle fint også ,diffrensieringen vi fikk da gjorde vi jo med å bøye på rorhorna ,mulig vi ikke hadde like høye krav da.
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

          Comment

          Working...
          X