Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite P47 RTC/ Metalfinish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Top Flite P47 RTC/ Metalfinish

    Legger opp noen bilder jeg også av metal warbird. Er sikker på at flere liker amerikansk
    blankt på flyene sine. Brukte temmelig mye tid på nettet før det ble gjort noe. Alle forumer
    hvor det kunne tenkes å være noe spennende. Høyglanspolish var vel lite vanlig under krigen,
    men faktisk har jeg funnet noen bilder hvor det virkelig ser ut til at de har gnidd som
    bare rakkern. I USA fant jeg en Thunderbolt på museum som de høyglanspolerte antagelig en
    gang på åttitallet. Kopierer den så godt jeg kan med artwork og det hele. Klarte ikke å få bekreftet om alutape og Flite Metal er helt det samme, men jeg tror det. 5cm fra Biltema er brukt og 10cm fra Empac. Det sitter noe innerst i granskauen godt fast. Jeg ville prøve å få til superglans og brukte Oracover chrome ( etter nettresearch ) som ble lagt på panelvis uten glassing først.
    Vekt spart hvilket jeg er litt opptatt av og prioriterer så fort sjansen byr seg.
    Aluminium brukes på alle kanter, luker, overganger etc.
    Litt om erfaringer angående materialene som brukes.
    Aluminium: Sitter godt og er enkelt å forme hvor materialet ønskes å utvide seg. Tåler veldig lite trykkbelastning av alle slag. Selve aluminiumen er mye mykere enn ordentlig alu, men gevinsten
    er altså formbarheten. Nagler/skruer sitter litt dårligere enn ønskelig og spesiell grunning
    trengs også før overmaling. Vrient å få til riktig finish med sliping, men det perfekte er jo noe man streber etter. Det lar seg visst gjøre å få superglans hvis materialet brukes over hele flyet.
    Man får til særdeles fine kanter og overganger med materialet. Mye finere enn jeg trodde på forhånd.
    Oracover ble anbefalt av en svenske som la den på panelvis på en Top Flite DC for noen år siden med særdeles godt resultat. Han slipte først med 1000 papir for å ta ned glansen noe. Har testet det og kan bekrefte at det virker. Jeg droppet det og angrer ikke. La det på panel for panel og startet da bakfra for å hindre at det blåser av ) Litt overlapp som originalt.
    Fant ingen som hadde kombinert materialene så kanskje jeg er av de første som gjør det, hvem vet, men jeg er mer enn fornøyd med resultatet faktisk og har virkelig fått metallfølelsen når jeg holder på. Synes heller ikke det var så vrient selv om det ble langt fra perfekt. ( hva er det egentlig ? )
    Warbirdene var bulkete over alt så det passer nok bra. Begge materialer er av typen som blir bedre lagt på etter hvert som erfaringen øker. Sånn er det jo med det meste. Tror dette skal ta seg meget godt ut i lufta.
    Nagler og skruer kjøpte jeg av en særdeles flink skalbygger i Serbia. Miroslav Terzic. Han er så nøyaktig av at min quickbuld P47 blir som pedalford i forhold til Ferrari å regne. Rimelig og et veldig godt produkt som han nok bruker ganske lang tid på å lage til. 15000 nagler, skruer, etc etc.
    Bruker ikke på langt nær alle naglene. På et større fly, som man ville male over glasssing, tror jeg nok jeg hadde gjort det for det går ganske fort å få dem på. I mitt tilfelle håper jeg de ikke blåser av. På Oracoveren sitter de godt, men på aluminiumen ikke på langt nær så godt. Kanskje det blir en nagleskur under lowpassene ) nsmodelers.rs

    Click image for larger version

Name:	web1.jpg
Views:	1
Size:	112.0 KB
ID:	633547Click image for larger version

Name:	web2.jpg
Views:	1
Size:	108.7 KB
ID:	633548Click image for larger version

Name:	web3.jpg
Views:	1
Size:	148.9 KB
ID:	633549Click image for larger version

Name:	web4.jpg
Views:	1
Size:	115.3 KB
ID:	633550Click image for larger version

Name:	web5.jpg
Views:	1
Size:	126.1 KB
ID:	633551Click image for larger version

Name:	web4.jpg
Views:	1
Size:	115.3 KB
ID:	633550Click image for larger version

Name:	web7.jpg
Views:	1
Size:	103.4 KB
ID:	633552Click image for larger version

Name:	web8.jpg
Views:	1
Size:	129.1 KB
ID:	633553Click image for larger version

Name:	web9.jpg
Views:	1
Size:	132.1 KB
ID:	633554Click image for larger version

Name:	web10.jpg
Views:	1
Size:	116.2 KB
ID:	633555

  • #2
    Ekstremt rått! Monterer jo litt folie selv, og det krever "litt" innsats dette her.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Fy flate for en finish du har klart å få!! Imponerende!! Jeg har brukt aluminiumen fra Biltema i et parr år nå og aldri fått noe skikkelig høyglansfinish på det, blir bestandig masse rynker og bulker. Hvordan holder du tapen når du legger den på for å unngå merker?

      Comment


      • #4
        Virker rimelig perfekt for meg iallfall, men du har rett, disse warbirdene er ikke 100% strak i skinnet, litt bulker og skrukk er helt "scale"..!
        Virket som en spennende variasjonen blank oracover og aluminium.. veldig bra!!
        Jeg sliter iallfall med skrukk og rynker, men det gir jeg bang i, det betraktes best på 3 meters avstand og ikke minst , -det skal flyes, og flyes hardt!
        John Arne Sagøy
        Scale Warbirds of Norway
        Trønderbataljonen
        www.scalewarbird.org
        No guts, no glory

        Comment


        • #5
          Veldig moro å få så gode tilbakemeldinger. Det motiverer til videre preparering av kjerra )

          Faktum er at jeg har en hel bærepose full av skrukkete aluminiumsfolie. ( Det tok jeg jo ikke bilde av he he.)
          Fulgte etter hvert oppskriften på Flite Metal og hovedsakelig fikk jeg det til å fungere. Følger nå en
          "læresetning" som sier: Det går ikke an å få på så mye som en kvadratmillimeter uten å
          stryke det på. Er nok sikker på at de andre som har metal dilla kan si det samme.
          Kanskje jeg hadde litt flaks med valg av påstrykningsverktøy. Det viste seg at
          de hobbyknivene ( bakenden ) fra Clas Ohlsson var som skapt til formålet. Det er helt sikkert annet
          som kan brukes også, men har man først øvd opp en ting så er det liksom gjort.
          Delene kan lages på forhånd også bare man får på en flik uten at resten klistrer seg
          til annet eller for tidlig. Hele lengder går fint bare man får festet ørlit av kanten.
          Folien må altså bøyes unnna før den strykes utover overflaten.
          Kanskje dette kan inspirere flere til å prøve litt metallisering? kan i hvert fall
          skrive under på at det er særdeles artig å holde på med.
          Click image for larger version

Name:	web11.jpg
Views:	1
Size:	129.1 KB
ID:	597100Click image for larger version

Name:	web12.jpg
Views:	1
Size:	134.3 KB
ID:	597101Click image for larger version

Name:	web13.jpg
Views:	1
Size:	134.7 KB
ID:	597102Click image for larger version

Name:	web14.jpg
Views:	1
Size:	128.7 KB
ID:	597103

          Comment


          • #6
            Originally posted by spitfire View Post
            , men det gir jeg bang i, det betraktes best på 3 meters avstand og ikke minst , -det skal flyes, og flyes hardt!
            Kaster meg virkelig på her. Håper nå at jeg kommer meg opp til dere i år. Full gass blir jeg garantert med på!

            Comment


            • #7
              Jeg bruker et 450size rotorblad og stryker det hele på når jeg legger, funker bra det også Er ganske sikker på at underlaget har ALT å si. EPO flekser og gjør aluminiumen skrukkete så fort du trekker litt G. Underlaget hos deg var balsa og oracover som du la aluminium oppå, om jeg forsto deg rett? Eller er noe trekt med oracover og noe annet med aluminium? Pøs på med bilder!!! Og et tips til lakk. Europris sin primer sitter overaskende godt på aluminiumtapen

              Comment


              • #8
                Rotorblad .-) det blir nesten samme avrundingen. Riktig at underlaget er oracover, balsa, glassfiber, plast og det er jo stort sett stabilt. Regner i hvert fall med det. Takk for tipset med grunningen. Har slikt liggende. Ikke si det til noen, men hele undersiden av Spitten ble "lakkert" med den grunningen. Bare fordi fargen er sånn nogenlunde likt det som er originalt. Liker rimelige løsninger og ofte kan det være like bra som noe annet fjongt.

                Comment


                • #9
                  Skal ikke si det til noen Har lakka undersida på DC3n min med den ^^

                  Comment


                  • #10
                    Staben med ror og noe detaljering er på plass og det nærmer seg med skroget. Kommer ikke til å dra det hele særlig lenger etter at cowlingen og nosearten er på plass. Dette er et såkalt bruksfly. Venter på mildere vær så jeg får lakkert cowlingen gul. Har noen av dere prøvd å lakkere inne med den Warbird colors ? Skal være vannbasert så slik jeg forstår det skal det kunne la seg gjøre. Tenker da på oversiden i sort og kjennetegn. Fikk med fine sjablonger fra Miroslav så de bør jo brukes. Orker ikke lakkstank lenger og slik er det nesten med epoxy også. Håper den kan brukes inne. Nosearten tar jeg med vanlige oljefarger for maling. Det sitter meget godt, men tørker seint.

                    Nagler på aluminium er lette å trykke på plass som vist på bilder. Litt annen effekt, men det er jo en ok måte å utnytte den myke overflaten på. Den tåler ikke stort og oracoveren er egentlig mye sterkere.

                    Skrift på flyet fulgte det med en del av men resten lages lett på PC. Herma leverer klistremerker. De er ikke helt gjennomskinnlige så perfekt er det ikke, men det fungerer.

                    Five By Five ser da virkelig ut til å dukke fram skritt for skritt. )

                    Click image for larger version

Name:	web15.jpg
Views:	1
Size:	85.2 KB
ID:	597200Click image for larger version

Name:	web16.jpg
Views:	1
Size:	90.4 KB
ID:	597201Click image for larger version

Name:	web17.jpg
Views:	1
Size:	144.1 KB
ID:	597202Click image for larger version

Name:	web18.jpg
Views:	1
Size:	136.1 KB
ID:	597203

                    Comment


                    • #11
                      Ser utrolig bra ut Vær obs på at den blanke overflata kan være litt ekkel å se i lufta når det er sterkt sollys

                      Comment


                      • #12
                        Har lest om andre også som sier det samme. Regner med at de mest mener forfra og at det da kan løses med sort framkant på vingene slik at jeg ser plasseringen i lufta.( angrepsvinkel ) Solblink er vel også en risiko skulle jeg tro. Har du noe mere erfaring som du kan dele?

                        Comment


                        • #13
                          Solblink i flyet er det værste, da ser du ofte ikke lakkerte deler engang.... Om du har noe gammelt rask liggende burde du kle opp det i aluminium og prøve å fly litt Du venner deg fort til det og det ser så ufattelig tøft ut med en aluminiumskledd warbird i en rask lowpass over stripa ^^ GLED DEG!! Ikke annet enn at det er fint å matte de områdene du skal lakke med stålull først for å få godt feste til lakken Sandpapir går imellom aluminiumen om det ikke er sykelig fint.

                          Comment


                          • #14
                            Gleder meg jeg ! Skyggelue, solbriller og blank-fly utsjekk høres lurt ut. Etter å ha lest innlegget ditt vi kan si si at det finnes flere grupper piloter enn dem som har ground loopa og de som kommer til å gjøre det. Vi legger til at det vi kan dele inn pilotene i ytterligere to grupper, de som har fløyet blankt fly og de som ønsker å gjøre det. )

                            Comment


                            • #15
                              Mine blanke kan knapt kalles blanke mot den P-47n din! Den er bare rålekker! Funderte litt ista på om ikke de "viskla" til blacboard kunne egna seg godt til å gni ut aluminium med? Hva tror du?

                              Comment

                              Working...
                              X