Announcement

Collapse
No announcement yet.

FPV og regelverk i Norge OBS!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FPV og regelverk i Norge OBS!!

    Jeg fikk meg en liten bakoversveis da jeg begynte å sjekke litt på regelverket om FPV i Norge.
    En kamerat mente at man var forsikra gjennom klubb/forbund på samme måte som ved "vanlige"
    modellfly. DET ER MAN IKKE!! Sjekk denne linken: Informasjon om gjeldende regler for FPV | Norges Luftsportforbund

    Her er et lite utdrag:
    FPV er ikke et modellfly
    FPV er av Luftfartstilsynet (LT) definert som et ubemannet luftfartøy. Inntil et eget regelverk er på plass, gjelder reglene for ubemannede luftfartøy (UAS/UAV) også for FPV. Disse reglene finnes i AIC 25/09. En AIC (Aeronautical Information Circular) er en del av lovverket og
    bestemmelser om luftfart. All flyging med FPV utenfor synsvidde krever derfor tillatelse fra Luftfartstilsynet.
    FPV og forsikring
    NLFs kollektive ansvarsforsikring gjelder kun
    modellfly, og ikke UAS. Du er derfor ikke forsikret når du flyr FPV!
    Iflg. AIC 25/09 krever luftfartsloven at det tegnes ansvarsforsikring for å fly UAS, og dermed også FPV, uansett startvekt. Det vil si at du må tegne egen ansvarsforsikring for å få lov av LT til å fly FPV.
    Flyging med FPV
    For å fly FPV må du holde deg innenfor synsvidde, og maksimal høyde for modellen er 400 fot (125 meter) over bakken. Luftfartstilsynet anbefaler også at man flyr FPV i tråd med det Amerikanske modellflyforbundet AMA sine FPV-regler, som sier at det alltid skal være to piloter, og at de skal bruke elev/lærer-kabel hvor ”eleven” er den som flyr med FPV-briller. ”Læreren” har ansvaret for å påse at modellen holdes innenfor høydebegrensning og innenfor synsvidde, og kan ta over dersom modellen kommer ut av kontroll eller er på vei ut av synsvidde.
    Den som flyr FPV utenfor synsvidde/over 400 fot uten forutgående godkjennelse bryter Luftfartsloven, og blir strafferettslig ansvarlig for skader som følge av dette. Man kan straffes selv om det ikke oppstår skade/uhell.
    Det betyr at man må skaffe seg minimum en egen forsikring slik at man ikke blir ruinert av evt erstatningskrav ved uhell.

    hmmm her er vi nok ganske mange syndere...........




  • #2
    Og så er det jo plikten om å søke om å få bedrive fotografering fra luften. Alle som skal ta stillbilder, gjøre video-opptak eller streame fra et luftgående fartøy plikter å innhente tillatelse fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet først.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Kom en del endringer på dette.

      Endringer i forsikringsavtalen for 2013 | Norges Luftsportforbund

      Det er IKKE ulovlig å streame. Opptak derimot er fyfy.

      Jeg sendte en søknad for snart et år siden, hvor det stod klart og tydelig
      at jeg søkte om å filme kun for morro og rekreasjon. Venter fortsatt på svar...
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Regelverket har blitt passert av tilgjengelig teknologi med sjumilssteg altså..

        Det er jo ikke så mange år siden fjernstyrte droner med live streaming av bilder var forbeholdt luftforsvaret og kostet bøttevis med penger. Må jo være litt surt for hysj-tjenestene at alle plutselig kan snekre sammen skikkelig high-tech systemer hjemme i kjelleren med kinesisk utstyr for noen tusenlapper
        Jørn L. S.
        T-Rex 450 EF MXS 64" Organic 2.5 SE
        Logo 500 Pilot Edge 540 87" Alpina3001

        Comment


        • #5
          Forbundet har websider som slår hverandre ihjel, eller riktigere ikke alt er oppdatert.
          Websiden jeg viser til øverst er den du kommer til når du søker på FPV hos forbundet
          men her er en oppdatering på en annen side:
          Modellfly

          FPV dekkes av forsikringen
          FPV (First Person View), hvor piloten ser flukten gjennom briller med video fra modellen, er omfattet av Luftfartstilsynets bestemmelser for ubemannede luftfartøy. Derfor var ikke vår ansvarsforsikring gyldig, da den kun dekker modellflyging og ikke UAS-operasjoner.
          Nå har vi forhandlet oss fram til at rekreativ FPV-flyging er dekket, under følgende forutsetninger:

          Maks. flyhøyde er 400 fot over bakken
          Modellen skal flys innenfor synsvidde hele tiden
          Piloten skal kun fly sammen med en utkikksperson

          Med utkikksperson menes en person som bistår piloten og holder modellen i syne. Denne personen skal sikre at modellen ikke flys utenfor synsvidde, hjelpe piloten om han blir desorientert, og holde utkikk etter annen trafikk. Det er implisitt at all flyging med FPV skal utøves med samme aktsomhet som annen flyging, du har selvsagt ikke lov til å fly steder du ikke ville ha fløyet med «vanlige» modeller, eller på steder hvor du utsetter personer eller eiendom for fare.
          De nye forsikringsvilkårene skrives i disse dager ferdig av QBE, og vil bli publisert på nlf.no når de foreligger. Har du spørsmål er du velkommen til å ringe fagsjef
          Jon Gunnar Wold: 41620374
          Uansett, FPV under 400 fots høyde og innenfor synsvidde er jo rimelig meningsløst,
          så vi som ønsker å drive med litt mere enn det må da skaffe lisenser og forsikring.



          Comment


          • #6
            Så hvis et av mine vanlige modellfly uten kamera får radioproblemer og forsvinner over 400 fot, og kræsjer utenfor synsvidde, da er den forsikret for skader den gjør, men hvis det har et kamera ombord og kræsjer, da er det plutselig FPV ?
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment


            • #7
              Originally posted by xilian View Post
              Det er IKKE ulovlig å streame. Opptak derimot er fyfy.
              Tror det fortsatt er sånn at man formelt sett må ha tillatelse til å både filme, fotografere og streame. Da snakker jeg om NSM, og ikke om forsikringer.

              Hvis det har kommet endringer på dette hadde det vært supert med en lenke til et sted med mer info
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #8
                Hei, jeg har syndet litt og ikke oppdatert den gamle artikkelen. Det er gjort nå. Ute av syne, ute av sinn osv. Alle medlemmer har fått den nye informasjonen på e-post for en stund siden, det har også stått i MI.

                Kristian, jeg er ikke kjent med at det har skjedd noen endringer på dette med tillatelser til film/foto fra lufta.
                Last edited by Jon Wold; 25-01-13, 15:28.
                MVH

                Jon Gunnar Wold

                Comment


                • #9

                  Comment

                  Working...
                  X