Announcement

Collapse
No announcement yet.

FPV videoredigering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FPV videoredigering

    Nå begynner jeg så vidt å komme igang med litt filming med FPV. Dette er drit gøy.
    Begynner å få noen enkle filmer.
    Ser det er mange der ute som lager FETE videoer fra lufta. Og mange råkule redigeringsjobber dere gjør.

    Synes det er kult å fly FPV og ta opp flyturen, men synes det også er like kult å klare å lage en stilig ferdig redigert video med musikk og det hele.

    Derfor tenkte jeg å lage denne tråden med hvilket program dere bruker og hvorfor?

  • #2
    Det er en god del å velge mellom, og jeg tror det handler like mye om å slippe kreativiteten løs som hvilket program du bruker. Og så tror jeg alle har sin egen favoritt - det som jeg syns er bra er ikke nødvendigvis best for deg.

    På maskina hjemme bruker jeg Premiere Elements p.t. versjon 11. Det er ett av to hjemmeprogrammer jeg har sans for. Det andre er Sony Vegas Pro. Sistnevnte kan nok oppleves som hakket mer kraftfullt enn Elements, men det må du betale for i form av både penger og brattere lærekurve.

    To forslag for "hjemmemaskina" - gode amatørløsninger:
    Adobe Premiere Elements
    Sony Vegas Pro

    Men du har også andre som Pinnacle Studio som jeg vil tro gjør en god jobb.

    På Mac hadde jeg sett på Final Cut Pro.

    To forslag i proff-sjiktet som også koster deretter og har så mye funksjonalitet at du drukner om du ikke jobber litt med brukerveiledningen:
    Adobe Premiere Pro
    Avid Meda Composer

    Men det finnes mange flere, og jeg syns for min del det er vanskelig å anbefale noe. Last ned prøveversjonene, test dem og finn ut av hva du liker selv
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Har hatt erfaring med mange av de omtalte programmene på denne tråden (blant annet Adobe Premiere Pro og Sony Vegas Pro), og selv om de er overkommelig å lære seg, er dette program som er myntet på de som er godt over middels interessert.

      Har et Panasonic HDC-TM700K videokamera som (inntil nylig) eksporterte video til et proprietært format. Dette formatet var ikke støttet av de forskjellige programmene i starten, så jeg var innom flere programmer til å begynne med. Fikk etterhvert tips om PowerDirector (PowerDirector Series | CyberLink), støttet videoformatet til kameraet, og var jeg snar å bytte til det. Det er et rimelig, men fullt kapabelt program som også får gode omtaler i forskjellige tester.

      Anbefaler å laste det ned for å sjekke det ut. Husk å laste ned Ultra eller Ultimate-versjonen så får du også glede av hardware akselerert koding/dekoding ved hjelp av GPUen i grafikkortet ditt.

      Comment


      • #4
        FPV videoredigering

        Hva koster denne softwaren?

        Ser det er noen vanvittig priser på noe av dette. Også veldig variert.
        Får du det du betaler for eller er gratis versjoner eller nesten gratis versjoner like bra.

        Kommer selvfølgelig av bruken, og hvor mye og hvor avansert man vil ha det.
        Jeg selv har brukt gratis programmet moviemaker til Microsoft. Og har vært fornøyd med det. Men merker det er en del ting jeg savner. Feks. å kunne bruke en form for video stabilisering, kunne sette to video i en liksom, split screen. Kunne feks sensurere noe eller deler av en film. Etc etc mange sånn ting

        Comment


        • #5
          PD støtter både video stabilisering og PIP (picture in picture). Om du går inn på linken jeg la ved ang. PowerDirector, så koster Ultra-versjonen ca kr440 med dagens dollarkurs. Ikke mye penger, men uansett er det jo en fordel å lese litt om hvert programs funksjonalitet, og ikke minst tester!!

          Test og sammenligning mellom:
          PowerDirector 11 Ultra, Sony Vegas Movie Studio HD Platinum, Adobe Premiere Elements 11, og Corel VideoStudio Pro X4

          CyberLink PowerDirector 11 Review & Rating | PCMag.com

          Comment


          • #6
            FPV videoredigering

            Jeg anbefaler å laste ned prøveversjoner. Er mye rart ute og går på videofronten.

            Finn det du liker best selv.
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment


            • #7
              et + til power director, det bruker jeg også. Det krever ikke så mye av maskina heller som for eks. pinnacle
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                FPV videoredigering

                Originally posted by kristianwest View Post
                Jeg anbefaler å laste ned prøveversjoner. Er mye rart ute og går på videofronten.

                Finn det du liker best selv.
                Yes, gjør og det.
                Ville bare høre hva dere andre bruker og hvorfor.

                Comment

                Working...
                X