Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESM Typhoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ESM Typhoon

    Endte opp med en byttedeal på en slik. Elektrifisert med Turnegy Rotomax 1.40 med Castle 160A esc og Biela 22x12 treblader.
    Kommer til å fly den slik litt utover og deretter inn med Saito 180 som er konvertert med tenningsanlegg og Zama forgasser. Mindre skalapropell men deilig lyd da...


    Noen tips fra de som har flydd den?

    Click image for larger version

Name:	2013-02-14 21.51.19.jpg
Views:	1
Size:	61.1 KB
ID:	634044Click image for larger version

Name:	2013-02-14 21.51.23.jpg
Views:	1
Size:	52.6 KB
ID:	634045
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Heisan Alf.Jeg fikk fly Kenneth sin på Flaterudhagan og du kan ta det helt med ro.Flyr omtrent som en p 47 .Kansje en anelse tynge i nesa men fy pokker så tøff i lufta
    Tørr ikke si noe om drivlinjen din.hoho

    Tor willy

    Comment


    • #3
      Originally posted by twhp47 View Post
      Tørr ikke si noe om drivlinjen din.hoho
      Etter at du fikk ditt navn behørig satt på FMS FW`n din så kan du vel si hva du vil om drivlinjen egentlig

      Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	2
Size:	53.0 KB
ID:	598239
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Ja, ettersom jeg forstår kommer ESM med en 50cc Typhoon også nå! Det er jo helt fantastiskt, spør du meg.

        For de som sikler på denne 30 cc Typhoonen, så har jeg noen tips;

        -Kjøp Sierra understell til den. ESM's understell til Typhoon'en var så tragisk at det er nesten vanskelig å beskrive med ord. Spar deg all irritasjon og kjøp Sierra.

        -La yttre vingepanel være avtagbart. Det var bare så deilig å ha flyet stående på hjula inni bilen, sleide på de to panelene, og fly.
        De to kryssfiner-"sleidene" som følger med bør byttes ut, de er sprø og knekker lett.

        -Nesa til Typhhonen er PERFEKT for en stor bensinmotor. Jeg brukte en Zenoa G-38 som var utrolig problemfri. Men dersom man tør bevege seg inn i Electronic Ignition-verdenen så er nok Alf's løsning best. Saito 180 med zama og C&H ignition.

        Det tilsvarer jo en Saito FG-36, en motor jeg har hatt stor success med. Men som andre har plagdes med.

        Ikke vær redd for å ha bly i nesa og CG på 10.5 cm fungerte best for meg.

        Vekta var 8.2 kg.

        Her tester Tor Willy ut Typhoon i Gjøvik;



        Her koser vi oss på Fiskum-vannet;

        Dont expect, inspect.
        Fun Police everywhere!

        Comment


        • #5
          Originally posted by affa View Post
          Etter at du fikk ditt navn behørig satt på FMS FW`n din så kan du vel si hva du vil om drivlinjen egentlig

          [ATTACH=CONFIG]65162[/ATTACH]
          En Typhoon en elektro blir vel omtrent like interessant som et kjøleskap.

          Focke Wulfen er jo bare et øl-fly, Alf.
          Dont expect, inspect.
          Fun Police everywhere!

          Comment


          • #6
            Siden modellen står med Lado så blir nok de der. Om de skulle kutte så har jeg de originale ESM understellene og kan da evt ta ut luftsylindrene og sette inn Lado aktuatorer, de funker jo fjell.

            Ellers så er vingen limt så det er kjørt. Han har malt invasjonsstriper oppå pga enkeltheten å se den mot bakgrunn så maler muligens om, men får ta det etterhvert.

            Saito 180 tilsvarer min FG 30 og den funker jo knall i min 2m Hurry så duger nopk her også. Krever nok dog en real klump bly foran...
            Har også en konvertert FG 36 (Odd sin gamle) men mangler å kjøre og teste denne ut. Den er delvis modifisert men venter på innsugsfeste til Zaman...
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by kwik View Post
              En Typhoon en elektro blir vel omtrent like interessant som et kjøleskap.
              Focke Wulfen er jo bare et øl-fly, Alf.
              Hører hva du sier, men vet hva du sa i stua under montering.....
              mohaha
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by affa View Post
                Hører hva du sier, men vet hva du sa i stua under montering.....
                mohaha
                Præhæ !

                Et søtt lite øl-fly.

                Jeg liker det du gjør med Saitoene, Alf. Veldig bra.

                Rådene mine ovan var jo ment som generelle råd til de som har lyst på en sådan maskin. Lado-fisering er sikkert ikke dumt . Skikkelig tøfft det understellet på FMS 190'en.

                Jeg fikk tilbud om ARC versjonene av Top Flite sin 190 nå. Men det ble for dyrt med frakt og toll og moms fra USA, så vi måtte skippe den saken.

                Har jo en nesten tre-ferdig Vailly Typhoon liggende her også nå, så det får duge. Dersom Giret funker bra i messerschmitten, kan jeg bruke samme løsning i Typhoonen.

                Trond glemte jo å levere startern da han var her med FMS Fw'en....hehe. Vi er ganske så surrete. Ikke rart det skjer så mye rart når jeg skal fly disse flyene.
                Last edited by kwik; 16-02-13, 11:25.
                Dont expect, inspect.
                Fun Police everywhere!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by affa View Post
                  Etter at du fikk ditt navn behørig satt på FMS FW`n din så kan du vel si hva du vil om drivlinjen
                  Alfhild er ikke helt oppdatert på de nye reglene i Schnappsfliegervorein Abteilung Jarlsberg Nord, Tor Willy.
                  Det nye er:
                  Batteriwarbird tillatt under 150cm vingespenn. Minstekravet for Warbird med motor er fortsatt 180cm.

                  Gruss
                  Trond Backmann
                  Forsitzender auf die Schnappsflierei.
                  Balsa

                  Comment


                  • #10
                    Tror nok vi må vurdere medleskapet til frøkna fra lier etter å ha oversett reglene gjentatte ganger.hmmmm

                    Tor willy

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by twhp47 View Post
                      Tror nok vi må vurdere medleskapet til frøkna fra lier etter å ha oversett reglene gjentatte ganger.hmmmm

                      Tor willy
                      Vi får sende kjedehundene etter ham. Virker som om han har rømt landet.
                      Balsa

                      Comment


                      • #12
                        Re: ESM Typhoon

                        Morsomt å se dere komme ut av skapet og endre regler etterhvert som dere viser deres sanne ansikt..

                        En fryd for øyet

                        Mvh
                        Alf
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Tor Willy sin er klar for å montere mottager reglementet er i stadig forandring.
                          Balsa

                          Comment


                          • #14
                            Re: ESM Typhoon

                            Originally posted by Wulf View Post
                            Batteriwarbird tillatt under 150cm vingespenn. Minstekravet for Warbird med motor er fortsatt 180cm.
                            Hva gjelder for fly mellom 150-180cm vingespenn? Er noen fine Top Flite og H9 fly som passer inn der. ( bare sånn for å spore av tråden ennå mer)
                            Olav Moe

                            -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                            Innholdet i min hangar, sånn ca

                            Comment


                            • #15
                              He he. Jeg skal nå hvertfall ikke elektrifisere noe større enn FMS'en, det er nå helt sikkert!
                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

                              Comment

                              Working...
                              X