Announcement

Collapse
No announcement yet.

DragonLink eller EZUHF?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DragonLink eller EZUHF?

    Har begynt å snuse litt på long range systemer og disse har jeg sett på.
    I dag flyr jeg FPV quad med en spektrum dx7.

    Nå flyr jeg quad og har lyst å fortsette med det. Vil også teste en "vinge" etterhvert Selv med quad stopper rekkevidden fort da det kun er 1km på 2,4GHz.

    Noen med litt erfaring her som kunne tenke seg og hjelpe meg litt her?

    Vil kjøpe meg en MFD etterhvert.
    Bruker i dag 5.8GHz video tx/rx men har lyst å gå over på 1,3Ghz.

  • #2
    Vær forsiktig med long range med kvadd dersom du ikke flyr over et område som det garantert ikke finnes mennesker i. Nok om dét; jeg er veldig fornøyd med TSLRS V6 Welcome to Thomas Scherrer UHF Long Range System i fly, som er dyrere, men best. Satt opp og håndtert riktig, gir systemet gigantisk rekkevidde. Verdensrekorden på 100 km i fjor ble fløyet med TSLRS på normalstyrke hele flighten.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Yes. Har egentlig ikke tenkt på noen verdens rekord.

      Ønske mitt er å ha et system der jeg som jeg kan fly quad og senere evt et fly på rundt 40-50km. Og ikke være redd for at jeg ligger i grenseland på signal.

      Kan jeg bruke dx7 min til dette eller må jeg ha en annen radio?
      Og hvordan er det med hindringer etc/ si hvis jeg flyr 40km unna og bak en Ås/ eller nedi mellom noen trær? Klarer signalene å bryte gjennom dette på sånn avstand?

      Comment


      • #4
        Originally posted by thomas.kjolstad View Post
        Yes. Har egentlig ikke tenkt på noen verdens rekord.

        Ønske mitt er å ha et system der jeg som jeg kan fly quad og senere evt et fly på rundt 40-50km. Og ikke være redd for at jeg ligger i grenseland på signal.

        Kan jeg bruke dx7 min til dette eller må jeg ha en annen radio?
        Og hvordan er det med hindringer etc/ si hvis jeg flyr 40km unna og bak en Ås/ eller nedi mellom noen trær? Klarer signalene å bryte gjennom dette på sånn avstand?
        Signaler i dette frekvensområde krever "fri sikt", du kan kanskje fly bak en åskam eller hindring og likevel oppleve å motta signal men dette baserer seg på at signalet reflekteres en eller annen plass og dermed vil du kunne risikere at signalet forsvinne totalt på noen meter...

        4-5 mil med en quad er ekstremt langt - siden quad'en ikke flyr av seg selv å må generere alt løftet selv forbrukes det enorme mengder med energi som igjen krever mye batteri som igjen veier mye og dermed kreves det mer batteri osv..........

        Konklusjon:
        Skal du på tur så skaff deg noe med vinger!

        Å fly ut av fri sikt er gambling og frarådes på det sterkeste (selv om du sikkert finner skryte innlegg på div forum om folk som har flydd mellom "bakkar og berg" uten problemer)
        Last edited by Quadrocopter; 06-04-13, 09:41.

        Comment


        • #5
          Yes, har aldri tenkt at quaden min skal ut så lang uansett. Det er ALT for langt for en quad.

          Men med dagens system 2.4Ghz kommer jeg knappe 1-2km ut.
          Og det er der jeg ønsker å øke rekkevidden. Ønsker å kunne fly quaden på ja si 1-3
          Km uten å være redd for å miste signalet på 2.4 systemet.
          Derfor tenkte jeg hvis jeg først skal kjøpe et "long range" system kunne jeg godt for dragonlink el. Med
          en gang mener jeg. Eller er det bare tull.

          Comment


          • #6
            Originally posted by thomas.kjolstad View Post
            Yes, har aldri tenkt at quaden min skal ut så lang uansett. Det er ALT for langt for en quad.

            Men med dagens system 2.4Ghz kommer jeg knappe 1-2km ut.
            Og det er der jeg ønsker å øke rekkevidden. Ønsker å kunne fly quaden på ja si 1-3
            Km uten å være redd for å miste signalet på 2.4 systemet.
            Derfor tenkte jeg hvis jeg først skal kjøpe et "long range" system kunne jeg godt for dragonlink el. Med
            en gang mener jeg. Eller er det bare tull.
            Bjeff har testet en del på dette (innlegg #2)

            Comment


            • #7
              Hei

              Har samme radio og tenkt samme tanken. Har sett noen guider hvordan man skal sette DL på en DX7. Så ikke så innviklet ut.
              Fant en guide her

              Comment


              • #8
                Originally posted by timmy9le View Post
                Hei

                Har samme radio og tenkt samme tanken. Har sett noen guider hvordan man skal sette DL på en DX7. Så ikke så innviklet ut.
                Fant en guide her
                Denne guiden er knall fin. Sånn vil jeg gjøre det og. da er det bare å få råd til å kjøpe dragonlink.

                Comment


                • #9
                  Litt tilbake til topic, Dragonlink vs EzUHZ eller andre eller er det ET FETT...

                  Er det lik rekkevidde på alle?

                  Comment


                  • #10
                    Alt er relativt, særlig når det gjelder rekkevidde. Det er umulig å operere med en gitt rekkevidde; ett sted kan det være blåswix og null problemer, mens det et annet sted oppstår problemer allerede etter et par km. Dessuten gidder mange ikke å sette seg inn i systemene, og blir overrasket over hvor dårlig rekkevidde det blir når man setter en Gopro eller lignende rett ved mottakeren. Her er det også gode muligheter for å scudde videomottak på bakken med en booster rett ved antennene. Hva som er best aner jeg ikke, men på papiret er TSLRS overlegent best, og har etter det jeg vet de mest ekstreme dokumenterte flightene (hvertfall sist jeg sjekket). Forøvrig: hvor har du tenkt å fly multikopter 3 km? Det er jeg som sagt skeptisk til. Et multikopter har ikke vinger, detter rett ned når det havarerer, og det er mye som kan skje oppi lufta.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Har en kjenning som fint klarer 5km på Dragonlink å om TSLRS klarer mer enn det så er det kanskje pris som avgjør? Det blir det for meg når jeg kommer så langt hvertfall =)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bjeff View Post
                        Alt er relativt, særlig når det gjelder rekkevidde. Det er umulig å operere med en gitt rekkevidde; ett sted kan det være blåswix og null problemer, mens det et annet sted oppstår problemer allerede etter et par km. Dessuten gidder mange ikke å sette seg inn i systemene, og blir overrasket over hvor dårlig rekkevidde det blir når man setter en Gopro eller lignende rett ved mottakeren. Her er det også gode muligheter for å scudde videomottak på bakken med en booster rett ved antennene. Hva som er best aner jeg ikke, men på papiret er TSLRS overlegent best, og har etter det jeg vet de mest ekstreme dokumenterte flightene (hvertfall sist jeg sjekket). Forøvrig: hvor har du tenkt å fly multikopter 3 km? Det er jeg som sagt skeptisk til. Et multikopter har ikke vinger, detter rett ned når det havarerer, og det er mye som kan skje oppi lufta.
                        Ok, nå er det ikke snakk om å prøve å nå 3km med quad. Ikke over hode. Dessuten har jeg også etterhvert lyst å test FPV med fly og da blir long range mere aktuelt.

                        Poenget mitt er at jeg heller vil ha et system jeg flyr trygt på, enn et system som jeg kanskje kan komme i grenseland på når det kommer til rekkevidden.
                        2,4Ghz blir fort ikke langt unna når du flyr FPV. Derfor vil jeg heller være på den sikre siden og ha et system som er beregnet for long range.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by timmy9le View Post
                          Har en kjenning som fint klarer 5km på Dragonlink å om TSLRS klarer mer enn det så er det kanskje pris som avgjør? Det blir det for meg når jeg kommer så langt hvertfall =)
                          UHF må vel klare mer en 5km??? Ellers mener jeg det er bortkastet penger. Ser jo hundrevis av videoer ser folk er ute fra 5-20km uten problem.

                          Comment


                          • #14
                            Det kommer vell an på øyet som ser. For min del går jeg for UHF for å kunne bruke 1.3ghz fpv på Quad =)

                            Comment


                            • #15
                              2.4Ghz skal vel funke bra mot 1.3

                              Comment

                              Working...
                              X