Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen tips om Saito FG-57

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen tips om Saito FG-57

    Jeg har forsket veldig mye på Saito FG-57 den siste uka. 2-3 timer hver kveld.
    Den går forresten så bra nå at jeg blir nesten redd Corsairen på fullt turtall. 6500 rpm, Mejzlik 22x10. RoooooooaaaaaaaRRRRR !!!

    Jeg har identifisert endel ting som er bra å vite om denne motoren ( Man må nesten bli litt kjent med en ny motortype.);

    Kanskje det kan hjelpe andre Saito brukere? Obs til den uinvidde; Dette er en bensin-motor.

    1) Insugnings-rørene fra gassern til sylindrene er kortere for den høyre sylindern .

    Den høyre står bakerst, den venstre sylindern er lengst fram.

    Av en eller annen grunn gjør dette at den høyre sylindern alltid får mere bensin enn den venstre.

    Dette skaper følgende problem; Skrur du L-nåla for langt ut begynner den høyre sylindern å hoste og smelle; Den får for mye bensin.

    Skrur du L-nåla for langt inn slutter den venstre sylindern å gå.

    På et eller annet vis påvirker H-nåla dette litt også, og plutselig kan du ha skrudd deg helt bort, og motoren går f.eks bare på en sylinder.

    Eller den nekter å starte i det store og hele. Nesten umulig da å finne tilbake "The sweet spot".

    Det beste er da å sette både H-nåla og L-nåla tilbake til "Factory Setting". Som står i manualen. Da kommer den igjen.

    Og lete etter "The sweet spot" på nytt.

    2) Dersom den har stått litt, har den vanskelig for å pumpe bensin.

    Sånn er jo alle walbro forgassere.

    Men;

    Choke løsningen med den stanga virker bare dersom du gjør akkurat som det står i manualen. Så du kan bli lurt. Smart å kikke inn i gasser mens du choker på denne måten, for å skjønne prinsippet.
    Flere ganger der den har stått litt ( noen dager) , og jeg prøver å starte den, så vil den ikke tenne. (bruker ikke den stanga) . Da er det bare å holde for trumpet-åpningen mens man flipper propellen til den tenner. Eller best; Bruk en starter. Man bruker jo ikke bunnkasse-trykk for pumpingen, men derimot trykk fra innsugings-rørene.

    3) Den er følsom på nålene for hvor mye olje du har i bensinen.

    Det vil si at du kan lett havne i en av de tingene beskrevet i punkt 1 ved å enten bytte oljetype, eller endre blandingsforholdet. Bruker man 3% av en viss oljetype, bør man holde seg til dette.

    4) I begynnelsen er det dårlig med smøring i bånnkasse, og for ventil-stenger. Jeg har satt den "opp-ned" slik at luftenippel og forgasser peker oppover. Da er det lettere å sette fingeren på gassern for choke, og jeg kan fylle olje på nippelen for smøring av bånnkasse, kam aksel og ventiler. Dette er nok veldig viktig. Det står i manualen, men......

    5) Motoren min kom med tennings anlegg versjon 2.0. På max throttle gav motorn bare 5000 rpm med en Menz 22x10.

    Uansett hvor mye jeg justerte H og L nåla ble det ikke mere enn 5000 rpm.

    Eurekaen var; Løsne forsiktig på de to skruene slik at du akkurat klarer å dytte sensoren litt sideveis. Flytt den litt og litt.
    Prøv å se om det hjelper. I mitt tilfelle fikk jeg da 6500 rpm ved å flytte sensoren ca 0.5 - 0.7 cm tidligere tenning.

    Merkelig at Saito sender ut motorene med feil posisjon? Ja, men jeg tror årsaken er at de har vært så dumme å ha flere versjoner av tenningen, og de forskjellige forhandlerne har ikke peiling / oversikt over hva som foregår.

    Jeg fikk f.eks. tilsendt en tenningsmodul til min ( til FG-57'en) som var basert på den induktive sensoren som FG-36 bruker. Helt på tryne, etter først å vente i flere uker på pakken.


    Nå er jeg så fornøyd, atte !

    Dersom noen lurer på hvordan en Saito FG-57 høres ut ;

    ESM Corsair 50cc Test run Saito FG-57 first time - YouTube
    Last edited by kwik; 14-04-13, 09:52.
    Dont expect, inspect.
    Fun Police everywhere!
Working...
X