Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brumm flyr fullsize :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brumm flyr fullsize :)

    Var så heldig å få prøvetime med Robinson R-22 av fruen i 40-års gave! Så på lørdag gikk turen til European Helicopter Center på Torp.. Startet med å ta heliet opp på ca 500 fot hvor jeg fikk overta stikka, og halveis i flighten fikk jeg oppleve auto fra 2000 fot.. Og til slutt fikk jeg prøve å hovre og taxe.. Ganske vanskelig, men syyykt kult!

    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

  • #2
    Utrolig kult! Grattis
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Nice... Grattis

      Comment


      • #4
        Fortsetter du med flytimer eller?
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #5
          Rått! Gratulerer med dagen og tur!

          Comment


          • #6
            Kuuult! Nå blir det ikke nye klær og sykler på ungene til Brumm, for far skal ta flere timer
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Komplett utdanning koster "bare" 590 000,- for et år Opptakshelg 24-25mai og skolestart i august ^^

              Comment


              • #8
                Originally posted by Brumm View Post
                Var så heldig å få prøvetime med Robinson R-22 av fruen i 40-års gave! Så på lørdag gikk turen til European Helicopter Center på Torp.. Startet med å ta heliet opp på ca 500 fot hvor jeg fikk overta stikka, og halveis i flighten fikk jeg oppleve auto fra 2000 fot.. Og til slutt fikk jeg prøve å hovre og taxe.. Ganske vanskelig, men syyykt kult!
                Si litt om hvordan all erfaringen med å fly RC Heli kan overføres til realsize!
                Er det slik at du ganske raskt har kontrollen på basic flight siden kontroll prinsippen er identisk med RC Heli?
                TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                Realflight G45 simulator
                Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kristianwest View Post
                  Fortsetter du med flytimer eller?
                  Utrolig fristende

                  Originally posted by Flyfreaken View Post
                  Komplett utdanning koster "bare" 590 000,- for et år Opptakshelg 24-25mai og skolestart i august ^^
                  Har fått med meg det, hadde bare passet så mye bedre om jeg fylte 20 i stedet for 40

                  Originally posted by kesundt View Post
                  Si litt om hvordan all erfaringen med å fly RC Heli kan overføres til realsize!
                  Er det slik at du ganske raskt har kontrollen på basic flight siden kontroll prinsippen er identisk med RC Heli?
                  Dette var jeg veldig spent på før jeg fløy, og jeg opplevde det absolutt som en fordel at jeg hadde drevet såpass mye med RC heli.. Basic flight gikk egentlig veldig greit.. Så lenge man har fart forover trenger man egentlig ikke å bruke pedalene så mye for å styre halen.. Her er det ingen HH gyro som blander seg inn så halen oppfører seg nesten som på et fly så lenge man har fart forover.. Collectiv trenger man kun å gjøre små endringer på en gang i blandt etterhvert som man endrer fart/høyde.. Den store utfordringen kommer først når man skal hovre/taxe.. DET var mildt sagt utfordrende! Nå har jeg Vbar på alle heliene mine, og jeg savnet virkelig å ha en når jeg skulle hovre og taxe på slutten av timen.. Her er det bitte små inputs som gjelder.. Jeg fikk et tips av instruktøren om å legge underarmen på låret og bare bruke håndleddet til å styre bevegelsene med stikka.. Etter hvert fikk jeg sånn delvis kontroll og fikk lov til å taxe bort til parkeringen, noe han vanligvis ikke tillot elver å gjøre på første timen.. Så til tross for at jeg følte meg skikkelig som bambi på isen, mente instruktøren at det gikk veldig bra

                  Dette er absolutt noe jeg vil anbefale til andre som er litt over middels interresert i heli.. Prisen er ikke avskrekkende, koster vel det samme som en skikkelig fuktig kveld med gutta på byn.. Man trenger ikke ha seriøse planer om å bli fullsize pilot for å ta en prøvetime..

                  Har mistanke om at jeg kommer til å gjøre dette igjen
                  Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                  Comment


                  • #10
                    Pussig sammentreff. Satt og kikket på dette helikopteret som tok av. Lurte nesten på om det hadde problemer da det var litt berg og dalbane-flyging i ca. 500 fot før og etter det svingte mot venstre. Antar det var når du tok over hehe... no offense

                    Jeg satt i flyet som man kan se innimellom til høyre i bildet frem til dere taxer. Var på "besøk" på Torp og satt og spiste lunsj før jeg skulle fly videre.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by OAK View Post
                      Pussig sammentreff. Satt og kikket på dette helikopteret som tok av. Lurte nesten på om det hadde problemer da det var litt berg og dalbane-flyging i ca. 500 fot før og etter det svingte mot venstre. Antar det var når du tok over hehe... no offense
                      Det kan nok godt stemme Jeg tok over etter at vi kom ut av venstre svingen, men alt som skjedde før det må nok instruktøren ta på sin kappe.. I tillegg fikk vi vinden rett i rompa og det hjalp ikke stort det heller På det tidspunktet husker jeg jeg tenkte noe sånt som: "Dette går aldri bra"
                      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                      Comment


                      • #12
                        Autorotasjon

                        Her er en videosnutt for de spesielt interreserte.. Jeg spurte om det var mulig å få demonstrert en autorotasjon, og det var det.. Vi fikk ikke lov å lande noe sted, men jeg fikk i alle fall være med på en auto fra drøye 2000 fot og ned til 500 fot.. Imponerende kontroll fra instruktøren! Det var helt udramatisk og instruktøren fortsatt og prate og forklare hele veien ned.. Det var litt artig å se at det gjøres helt likt som på RC heli (bare ikke inverted)..

                        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har flere nysgjerrige spørsmål jeg

                          Jeg antar det er slik at pedalene fungerer slik at du styrer nesen på kopteret i rettning av den pedalen som trykkes inn?
                          - Trykk inn høyre pedal og nesen svinger til høyre?

                          Er det ikke noe heading hold på et realsize helikopter?
                          Mao ikke automatisk kompensering for collective eller cyclics, du er nødt til å gjøre dette manualet med pedalene?
                          Sidevind o.l. må også håndteres manuelt?


                          Fra GoPro filmen ser det ut som du/dere gjør ganske store justeringer med cyclics under hover? ... men du sier at bevegelsene måtte være "ganske små"
                          TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                          Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                          GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                          Realflight G45 simulator
                          Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by kesundt View Post
                            Jeg har flere nysgjerrige spørsmål jeg

                            Jeg antar det er slik at pedalene fungerer slik at du styrer nesen på kopteret i rettning av den pedalen som trykkes inn?
                            - Trykk inn høyre pedal og nesen svinger til høyre?
                            Det stemmer

                            Er det ikke noe heading hold på et realsize helikopter?
                            Mao ikke automatisk kompensering for collective eller cyclics, du er nødt til å gjøre dette manualet med pedalene?
                            Sidevind o.l. må også håndteres manuelt?
                            På Robinson R22/44 er alt mekanisk.. Ikke stabilisering eller HH.. Så det blir en del fotarbeid i hover og ved taxi..

                            Fra GoPro filmen ser det ut som du/dere gjør ganske store justeringer med cyclics under hover? ... men du sier at bevegelsene måtte være "ganske små"
                            Ja, og det var det som ført til at jeg ble litt "Bambi på isen".. Når instruktøren fløy holdt han nesten med pinsettgrep med tommel og pekefinger, og bittesmå bevegelser.. Etterhvert fikk jeg roet ned utslagene mine, og da fikk jeg også mye bedre kontroll.. Litt artig å se at du lurer på akkurat de samme tingene jeg lurte på før flyturen
                            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Brumm View Post
                              Her er en videosnutt for de spesielt interreserte.. Jeg spurte om det var mulig å få demonstrert en autorotasjon, og det var det.. Vi fikk ikke lov å lande noe sted, men jeg fikk i alle fall være med på en auto fra drøye 2000 fot og ned til 500 fot..
                              Autorotation bailout!
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                              Anything worth doing is worth overdoing!

                              Comment

                              Working...
                              X