Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt fly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt fly.

    Liker godt seilfly med polyhedral og tre kanaler. Ikke noe er så hyggelig som å fly en type klassisk glider en fin dag. Fikk et godt tilbud fra Elefun på denne: Reichard P 13 Special Electric ARF med Himax motor og JR servoer. Så nå er det bare å vente på postmannen. Har ikke prøvd akkurat dette flyet før, men har hørt godt om modellene fra Reichard. Og Himax motorene har jeg svært god erfaring med.
    Rapport fra prøveflyging følger så snart posten leverer, og flyet er montert.

    Click image for larger version

Name:	p-13.jpg
Views:	1
Size:	27.5 KB
ID:	634463
    Last edited by ArneH; 23-05-13, 13:45.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Overraskelse!

    Dagens overraskelse. Da jeg åpnet pakken, lå det en Reichard P13 Sport i stedet for den mer sedate Special. P 13 Sport er ikke hypermoderne, men et helt kult fly. Med balanseror, foamcore vinger, glassfiberkropp og 2,5 m. vingespenn i stedet for 2 m. Gjorde ikke noe at den opprinnelige var utsolgt, selv om det blir litt mer bygging og sikkert mer trimming. En helt annen modell enn jeg hadde tenkt, og er den feteste glideren jeg har hatt. Kommer sikkert til å ha den store skjelven på maiden. Trenger nok også en del råd og vink på veien. Men jeg syntes den er kul, og det er det viktigste. Men instruksjonen var svært kort, og på Tsjekkisk/Engelsk. Kunne vært mye bedre. Her er et bilde på hva som kommer i boksen. Og hvordan ferdig fly ser ut.

    Click image for larger version

Name:	sportp1301.jpg
Views:	1
Size:	91.5 KB
ID:	600676

    Click image for larger version

Name:	P-13 12.jpg
Views:	2
Size:	87.0 KB
ID:	600675
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Ja det får man si. Ser jo ut som en grei deal da - betale for for den "lille gamle" og få den "store nye". Ser stilig ut! To ekstra servoer går jo med, men et par HS81 eller tilsvarende er dog ikke all verden.Og så får du mulighet for spoilerons, og det kan være kjekt.

      Ser ikke ut til være så altfor mange deler i settet, så byggingen går sikkert greit. Jeg har en Elipsoid Evolution stående, og den var grei å sette sammen. Selvfølgelig med unntak av at jeg fulgte den vel etablerte standarden og ikke leste bruksanvisningen så altfor nøye; bommet litt på rekkefølgen, og følgelig måtte knote litt ekstra med høyderorservoen.

      Har du noen planer mhp. motor?
      Knut

      Diverse fly; de fleste med propell...

      Comment


      • #4
        Har en Himax 3510-1100 med 37A esc som skal inn i nesa på denne. Byggeveiledningen på flyet var ikke akkurat utfyllende. Men tar jeg meg god tid og ikke stresser med å få den i lufta, tenker jeg det går bra. Står ikke så mye om bygging på nettet, men ser at den flyr bedre med CG 20 mm lenger akterover enn de 60 mm som er oppgitt. Vet ikke riktig hva jeg skal tro, så det bli vel å prøve.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          Manualen sier selvsagt ingen ting om ned og høyretrekk på motoren. Er det noen tommelregel for seilfly på denne størrelse?
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment

          Working...
          X