Announcement

Collapse
No announcement yet.

JR Forza 450 - monteringstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JR Forza 450 - monteringstråd

    Jeg ser det har vært en del interesse rundt denne nye 450’en fra JR. Men så langt er det ingen som har skrevet noe byggetråd på den. Så da tenkte jeg at jeg skulle skrive en jeg. Jeg venter en combo versjon av den i postkassa allerede i morgen. Håper det er interesse for det.

    Mens jeg venter på postmann, (dvs her er det en dame), så kan jeg jo starte med en liten innledning. Sikkert kjent stoff og dermed totalt uinteressant for de fleste, men det dukker stadig opp nye her inne som kanskje kan finne det både informativt og interessant. Jeg håper det

    Click image for larger version

Name:	Forza450.jpg
Views:	1
Size:	120.8 KB
ID:	634606

    450 er jo en veldig populær størrelse helikopter. Særlig blant nybegynnere og unge, men også for de som har holdt på en stund er det alltid fint å ha en 450 å leke seg med. Lav pris både på innkjøp og reparasjoner, samt at plassbehovet for å fly det er så mye mindre enn de større alternativene er vel hovedårsaken til det.

    Det finnes jo mange alternativer i denne størrelsen. TT Mini Titan 325, Rave 450, Blade 450, Warp 360 og E-sky Belt CP er i alle fall noen som selges her i landet. MA Furion 450 og Outrage G5 fikk man her i landet tidligere men de er utgått nå. Mini Protos, Beam E4, og snart Gaui X3 finnes, men da kun i utlandet. Pluss sikkert flere andre mer eller mindre kjente merker. Også er det selvsagt Align T-rex 450 da som vel er den desidert mest vanlige der ute, (i tillegg til alle sine Kina-kloner), som de fleste andre merker nok må finne seg i å sammenlikne seg med.

    T-rex er den eneste 450 jeg selv har hatt tidligere, men til gjengjeld har jeg hatt flere av de. Så det blir denne jeg og kommer til å sammenlikne med når jeg nå skal prøve meg på noe annet. Så vidt jeg vet har ikke JR laget noe 450 heli før, men jeg lar meg over hodet ikke skremme av det. Tvert i mot er jeg veldig glad for at det er kommet et så spennende alternativ til T-rex. Og attpåtil forhandles det av en av Norges aller største aktører, Elefun.

    JR forøvrig, er og har vært noe av det aller beste. Tidligere har de nok priset seg ut av markedet, i allefall for oss her hjemme, men det er ikke tilfellet nå lenger. Tidligere var det og så som så med norske forhandlere, men nå importeres de altså av Elefun. Så en bedre garanti for servicen kan jeg vel egentlig ikke se for meg, og delelageret ser veldig komplett ut. Og er det noe de ikke skulle ha på lager så skaffer de fort. Det vet jeg, for jeg har prøvd
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    nice , alltid koolt å læser dina byggetråd

    subscibed
    Goblin 700 : vbar 5,3 pro
    Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

    HD 500 Cell : brain2

    DX9

    Comment


    • #3
      Jasså, ser man det! Den muligheten burde jeg jo tenkt på, men jeg fikk litt inntrykk av at du hadde slått fra deg Forza-tanken fordi du mente JR-løsningene var litt for sære. Har du forandra mening?

      Ellers enig med Ragge - byggetrådene til arhennie er sagnomsuste
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #4
        Denne vurderer jeg sterkt å kjøpe i bursdagsgave til meg selv denne sommeren. Herved subscibed
        ---------------------------------------------------------------
        Spectrum DX6i
        Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
        Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

        Comment


        • #5
          Hyggelig at dere liker det gutta
          Alltid inspirerende med litt tilbakemeldinger. Og spør, kommenter eller irettesett meg gjerne.

          Så da var den allerede i hus. Det har vært en travel ettermiddag med fotballtrening og tur med ungene på stranda. Så jeg har ikke rukket mer enn å få hentet pakken og åpne den. Så ikke så mye spennende å melde ennå, annet enn et par bilder av esken. Jeg legger merke til at JR følger trenden med å legge noen deler på utstilling som et smykke etui. Ser jo flott ut da

          Click image for larger version

Name:	Bilde 023.jpg
Views:	1
Size:	68.0 KB
ID:	601157 Click image for larger version

Name:	Bilde 024.jpg
Views:	1
Size:	271.4 KB
ID:	601158
          Click image for larger version

Name:	Bilde 026.jpg
Views:	1
Size:	196.0 KB
ID:	601159 Click image for larger version

Name:	Bilde 027.jpg
Views:	1
Size:	216.4 KB
ID:	601156


          Kan jo nevne litt om modellen. Elefun selger denne i to versjoner.
          Kit + motor. Denne pakken koster 2.245,- (Jeg tror det og følger blader i dette kitet).
          JR Forza 450 Kit ink motor - elefun.no - Radiostyrt hobby

          Pakken jeg har kommer i tillegg med ESC og servoer. Dvs jeg mangler kun FBL gyro og batterier for å få den i lufta. Denne koster da 3.695,-
          JR Forza 450 Flybarless m/servoer, motor, esc - elefun.no - Radiostyrt hobby

          Til sammenlikning koster en tilsvarende combo av T-rex 450pro DFC 3.595.- Altså en helt ubetydelig differanse på kun 100,-. Så Forza 450 må vel kunne sies å være svært gunstig priset med andre ord.

          Tekniske data:
          - Lengde 663mm
          - Høyde 222mm
          - Bredde 135mm
          - Flyvekt 820g eller mer
          - Hovedrotor diameter 731mm
          - Hovedblader lengde 325 - 350mm (de som følger med kitet er 325mm)
          - Hovedakseldiameter 6mm (Normalt på 450 er 5mm).
          - Spindel diameter 4mm
          - Haleakseldiameter 4mm (Normalt på 450 er 3mm).
          - Halerotor diameter 155.5mm
          - Girutveksling 9.07 : 1 : 4.29
          - Motor: JR NHM-30-6P 3500KV, 3mm aksel

          I tillegg følger det med på min combo versjon:
          - Swash servoer: 3 x JR FBL-DS21, 6V gir 2,5kg. og 0,128s.
          - Haleservo: DS3500G, 4,8V gir 1,94kg. og 0,07s.
          - ESC: JR NHA-50-SB5 med softstart og SBEC

          Øvrige data er:
          Swash type 120 grader CCPM
          Flybarless hode. Type DFC
          Haledrift: belte
          Batteri: 3S LiPo 2200-2700mAh (maks størrelse er 35x105x27mm)
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Originally posted by kristianwest View Post
            ...jeg fikk litt inntrykk av at du hadde slått fra deg Forza-tanken fordi du mente JR-løsningene var litt for sære. Har du forandra mening?
            Neida, hadde ikke slått fra meg tanken Kristian. At jeg synes JR løsningene er sære som du sier er ikke riktig. Det du tenker på er sikkert det jeg nevnte for deg en gang at jeg la merke til at den kan være sær på motorvalg. Jeg kan si litt om hva jeg tenker på nå med en gang.

            En litt spesiell løsning på Forza 450 er at enveislageret sitter i motorpinjongen. Jeg har sett samme løsning i Whiplash helikopterne, i tillegg til MSH Protos og mini Protos. Det at enveislageret sitter på motoren er ikke "problemet", men hvordan JR har løst det. De har en 4mm aksel i motoren som er steppet ned til 3mm. Enveislageret er 4mm, men et støttelager i toppen på pinjongen er 3mm. Dvs at steppet på akslingen er et stykke ute på akslingen. Litt krøkkete forklart kanskje, men man ser dette i manualen pkt. 6-1. Så det som da gjør den litt sær er at man ikke kan sette inn en hvilken som helst motor. Man må benytte JR motoren.

            Men nå er det likevel ganske enkelt for den som måtte ønske en annen motor. En løsning er å kjøpe motoraksling for mini Protos motoren MSH41078. Akslingen har delenummer MSH41115 og vil passe i f.eks scorpion motorer. (MSH motorene er kun brandede Scorpion motorer tror jeg).
            For å få pinjongen i rett høyde kan man legge en ca 1,5mm spacer med Ø=4mm under pinjongen og skyve akslingen ned til det butter. Man må da slipe en ny flatspot for setskruen i motorens bakkant og så er man i mål. Et tips til slik spacer kan være disse spacerne som sitter inn mot demperne i hodet på T-rex 450.

            Nå er jo ikke dette noe tema egentlig siden det følger med motor i kit'et. Så dette er jo en problemstilling kun for de som behøver en annen motor. Jeg kan vel ikke tenke meg noen annen grunn enn dersom man vil fly på noe annet enn 3S og dermed behøver en motor med tilpasset Kv tall. Men som nevnt over finnes det enkle løninger for de det måtte gjelde. Og kanskje finnes det enda enklere løsninger også. Det kan jo hende man får JR akslingen til å passe i en eventuell ny motor også.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              bygg bygg bygg, bilder bilder bilder, video video!

              Comment


              • #8
                Det må være småheliene til JR som har sånne flotte smykkebokser. Verken E8 eller E12 har det, der er det bare brun papp hele veien.

                Skal du ha på Vbar? Eller satser du på en TAGS til?

                Ellers stemmer jeg i byggeri-visa til Andersand.

                Bygg bygg bygg
                Bilder bilder bilder
                Video Video

                Kristian Westgård
                Nittedal

                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

                Comment


                • #9
                  Det blir en mini Vbar på denne ja. I allefall foreløpig.
                  Byggebilder kommer etter hvert.
                  Når det gjelder flygebilder og video så må du ta ansvar Kristian
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Byggingen starter

                    Hold kjeft og bygg er vel kort oppsummert de siste tilbakemeldingene her. Så da får jeg vel gjøre det da

                    Click image for larger version

Name:	IMG_8200.JPG
Views:	1
Size:	206.9 KB
ID:	601168

                    Alle deler er pakket i poser merket med step i manualen. Ja, jeg vet. Kjeeeeedelig, (hold kjeft og bygg). Sånn er jo uansett alle heli levert om dagen. Samtlige manualer som følger med i kitet kan lastes ned fra denne siden: FORZA 450 | Japan Remote Control CO.,Ltd

                    Så da begynner vi å skru da. Det begynner med servoene. I min combo følger det med JR servoer og da kan jeg benytte disse justerbare servohornene. Dvs det er ikke nødvendig å subtrimme osv for å sette 90 grader. Men hadde jeg hatt andre servoer der jeg ikke kunne benyttet disse justerbare hornene måtte jeg allerede her koblet opp min Vbar og justert alle servoer 90 grader.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_8205.JPG
Views:	1
Size:	125.7 KB
ID:	601170

                    Servoene skrues i to plater som også fungerer som lagerbukker.
                    Masten tres gjennom lagrene for å line opp platene riktig.

                    Servoene er jevnt fordelt rundt masten slik at de er vridd 120 grader i forhold til hverandre. Jeg regner med dette er den mest optimale måten å plassere servoene på slik at alle tre blir geometrisk helt like, uansett lengde på servohorn.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_8206.JPG
Views:	1
Size:	130.5 KB
ID:	601171 Click image for larger version

Name:	IMG_8209.JPG
Views:	1
Size:	136.7 KB
ID:	601169


                    Haleservoen festes vha noen små braketter på innsiden av rammen. Det er flere festehull i rammen slik at man kan benytte både mini og sub micro servoer. Dvs størrelser som hhv. Align DS520 og DS420. Den som følger med kitet er av den store typen, mini.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_8210.JPG
Views:	1
Size:	141.4 KB
ID:	601172
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Videre er det bare å skru rammesidene sammen med lagerbukkene, samt putte inn halekassen og noen hyller for gyro osv. Man kan her velge to hyller, for de som benytter seg av FBL enheter med separat sensor eller om man har separat mottaker. Selv bruker jeg mini Vbar med satelitter og vil behøve kun én hylle. Jeg har fortsatt masten tredd gjennom lagrene for å forsikre meg om at ingenting blir skjevt ifm monteringen. Masten skal gå løst og ledig i lagrene.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_8212.JPG
Views:	1
Size:	181.8 KB
ID:	601174 Click image for larger version

Name:	IMG_8213.JPG
Views:	1
Size:	167.4 KB
ID:	601173


                      Understellet er støpt som én del. Jeg vet Elefun har bedt JR om muligheten for et lavere understell. Det er veldig praktisk med et høyt for take-off og landing på ujevnt underlag, men et lavere understell hadde nok vært mer estetisk riktig.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_8214.JPG
Views:	1
Size:	134.7 KB
ID:	601175


                      Så er det bare skru fast rammen til understellet. Setter og inn hovveddrev og haledrev på dette tidspunktet. En veldig enkel konstruksjon siden det ikke sitter noe enveislager her. Derfor er haledrev bare skrudd rett i hveddrevet, og alt er festet til akslingen med en nedre jesusbolt.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_8215.JPG
Views:	1
Size:	184.9 KB
ID:	601177
                      Click image for larger version

Name:	IMG_8216.JPG
Views:	1
Size:	192.7 KB
ID:	601178
                      Click image for larger version

Name:	IMG_8217.JPG
Views:	1
Size:	190.8 KB
ID:	601176
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        Så fortsetter jeg med hodet. Swash er ferdig montert og bare å tre på masta. Jeg sjekket alle ferdigskrudde deler, og alle var godt festet med locktite. Men linkene må man sette sammen. De skal være 47mm lange, og alle må være like lange. Jeg pleier å måle opp den første, også har jeg noen fine duppeditter som jeg skrur på skyvelæret som gjør det enkelt å lage de andre like.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_8218.JPG
Views:	1
Size:	140.4 KB
ID:	601180 Click image for larger version

Name:	IMG_8219.JPG
Views:	1
Size:	130.1 KB
ID:	601179



                        Hodet kommer ferdig montert. Boltene til bladgriperne satt veldig godt fast, og jeg gadd ikke skru opp og sjekke alt inni der. Erfaringen samt andres erfaringer på div forum tilsier at det er gjort ordentlig fra fabrikk. Man er ikke ment å åpne disse for å sjekke.

                        Her har også JR latt seg friste til å benytte DFC hodet. Selv er jeg ikke noe fan av DFC hodet, men på en 450 bryr jeg meg ikke så mye om det. Men jeg ser her at JR har valgt en løsning som jeg liker. De benytter en pitch link som er laget av et veldig stivt plastmateriale. Det blir fleksibelt som på Compass sin løsning, men langt stivere slik at man ikke er like utsatt for faseendringer i hodet. Men det er samtidig ikke helt stivt slik det er på T-rex, der det benyttes en arm av aluminium. Den flekser ikke, men ryker istedet. Jeg tenker ikke lage noen diskusjon om DFC her, men bare nevner det til info for de som er like lite fan av DFC som meg selv. Men denne har jeg altså mer trua på.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_8222.JPG
Views:	1
Size:	173.7 KB
ID:	601183 Click image for larger version

Name:	IMG_8223.JPG
Views:	1
Size:	193.1 KB
ID:	601181
                        Click image for larger version

Name:	IMG_8221.jpg
Views:	1
Size:	42.4 KB
ID:	601182
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #13
                          Dette gikk fort unna

                          Hva synes du om kvaliteten på settet ift andre merket du har prøvd eller skrudd?
                          ---------------------------------------------------------------
                          Spectrum DX6i
                          Med propellen på toppen: mcpx, mqx, JR Forza 450, T-Rex 150
                          Med propellen i front: Blue Phoenix elektrifisert R.I.P, Multiplex Easystar II

                          Comment


                          • #14
                            Siste er halen. Selvehalekassen er ferdig med montert med aksling. Kassen består forøvrig ikke av mange delene. Pitch slider mekanismen må man skru sammen selv. Her er det viktig at man sørger for at alt glir superlett. Får man mekaniske tregheter her klarer ikke servoen å finne punktet sitt, og man får logring på halen. Denne logringen får man i såfall ikke bukt bukt med uansett hvor mye en skrur gain opp og ned. Løsningen da er å sørge for løs og ledig mekanikk.

                            Haledriften er belte. Fordelen er at man slipper å måtte bytte torque tube og/eller paraplydrev straks man er uheldig å får halebladene nedi. Med belte kan man ofte bruke heli som jordfreser uten at det går ut over noe annet enn bladene. Bladene er forøvrig av plast.
                            Bakdelen er at man blir nødt til å justere beltestramming ved flyging ute vinterstid. Halebommen er av aluminium og denne vil krympe i kulda slik at beltet blir for langt. Jeg vet ikke hvor stort problemet er på en liten 450, men på større heli er dette noe en må ta hensyn til. Halebommer av carbon endrer seg ikke i kulda, men denne er som sagt alu.

                            Click image for larger version

Name:	IMG_8226.JPG
Views:	1
Size:	161.6 KB
ID:	601185 Click image for larger version

Name:	IMG_8228.JPG
Views:	1
Size:	131.7 KB
ID:	601186
                            Click image for larger version

Name:	IMG_8229.JPG
Views:	1
Size:	188.9 KB
ID:	601187


                            Det konkluderer det mekaniske bygget. Kun motor gjenstår. Samt resten av elektronikken som ESC og FBL enhet. Det ble ikke så mye å skrive. Det er et lite heli, så det er fort gjort. Og så lenge alt passer perfekt sammen slik som er tilfelle på denne så går det både fort og greit.

                            Click image for larger version

Name:	IMG_8231.JPG
Views:	1
Size:	208.6 KB
ID:	601184
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              En herlig liten sak.. Gjøres ferdig på Aurskog i helga? Hadde vært gøy å følge bygget live.

                              Comment

                              Working...
                              X