Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stor-service på "Ingeborg"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stor-service på "Ingeborg"

    Lager en liten tråd om opp-pussingen av gode gamle Ingeborg. Etter ett brutalt møte med moder jord i høst måtte det litt reparasjoner til, samtidig som det er greit å oppgradere litt hist og pist. Ikke lett å lage en jomfru ut av en gammel hore som det heter, men hun skal nå delta på WBW i år også
    Flyet slo hjul under landing pga for liten fart under landing sist høst. Medvirkende årsaker er at pilot glemte hvor mye den store sleiva av en propell bremser på tomgang, og en overivrig kommentator 1 mtr bak piloten som ga mange råd og vink for å lande.

    Well. Det første var å rive av solartexen på vingen og skjekke skader, deretter ble bakvinge og div løse deler limt med Trans7 der bak.
    Vingen er kledd på oversiden med balsa nå, og nye spanter settes inn.
    Brannskottet ble erstattet av en aluminiumsplate bak motoren.

    Click image for larger version

Name:	IMAG0621.jpg
Views:	1
Size:	72.1 KB
ID:	634639Click image for larger version

Name:	IMAG0622.jpg
Views:	1
Size:	72.2 KB
ID:	634640Click image for larger version

Name:	IMAG0623.jpg
Views:	1
Size:	94.5 KB
ID:	634641Click image for larger version

Name:	IMAG0656.jpg
Views:	1
Size:	28.4 KB
ID:	634642Click image for larger version

Name:	IMAG0658.jpg
Views:	1
Size:	42.6 KB
ID:	634643
    Balsa

  • #2
    Har begynt å glasse vingen nå. Må bli ferdig snart
    Brukte Biltema sin Lamininating Epoxy og en liten rulle med skumgummikost fra nevnte firma. Duken kjøpte jeg hos Leikvold.
    Jeg ble overrasket over hvor enkelt det kan la seg gjøre. Jeg har brukt det berømte kredittkorttrikset før og bannet og svor. Det ble striper og duken ville helst av igjen.
    Men dette,dette var en helt annen verden
    La på duken,blandet epoxy og bare rullet det på. Duken holdt seg på plass og med rullen slettet jeg lett bobler og ujevnheter.
    Presset på hardt så epoxyen ble presset inn i treverket. Er det virkelig mulig å gjøre det så enkelt?
    Det må ligge en stygg overraskelse og vente ett sted, for dette gikk altfor greit

    Click image for larger version

Name:	IMAG0754.jpg
Views:	1
Size:	60.2 KB
ID:	602426Click image for larger version

Name:	IMAG0752.jpg
Views:	1
Size:	61.2 KB
ID:	602427
    Balsa

    Comment


    • #3
      Så enkelt er det Trond

      Comment


      • #4
        Jeg gikk på en smell da. Tenkte å legge ett lag til vått i vått, men det ble appelsinskall. Tror egentlig det holder med ett strøk kanskje.
        Balsa

        Comment


        • #5
          Appelsinskall mener du luftbobler?
          Jeg har bare brukt epoxy på et bord engang for og få piano glans på det , da hellte jeg et tykt lag med epoxy oppå og der kom det usannsynlig mye luftbobler over alt. Men jeg løste det med en propan brenner da gikk boblene vekk med engang og det ble kanon bra finish .
          Min Hjemmeside..

          http://sveininge.iflogg.com

          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

          Comment


          • #6
            Det ble porer Dro frem varmepistolen for å få det til å flyte bedre, men det gjorde det verre. Prøver ett strøk på andre siden som har herdet lenger, og ser åssen det funker.
            Balsa

            Comment


            • #7
              I dag ble Ingeborg startet opp og sjekket. Så nå blir det ny erstflug snart
              Click image for larger version

Name:	IMAG0951.jpg
Views:	1
Size:	70.5 KB
ID:	603210Click image for larger version

Name:	IMAG0955.jpg
Views:	1
Size:	181.4 KB
ID:	603211Click image for larger version

Name:	IMAG0962 (1).jpg
Views:	1
Size:	197.8 KB
ID:	603212
              Balsa

              Comment


              • #8
                Ser "Helga" er på plass og trenger seg inn på piloten

                Et nydelig fly du har der Trond som ser akkurat passe brukt ut som en warbird skal. Ikke blank og skinnende som de fleste ARF.

                Den metoden med å glasse må jeg prøve en gang. Det ser jo veldig enkelt ut
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Takk skal du ha Tom. Vingen ser litt for fin ut, men blir nok mer slitt etterhvert hehe. Glassinga går som en lek med rulle. Gleder meg til å begynne glassinga av Ju290
                  Balsa

                  Comment

                  Working...
                  X