Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om GoPro2 som FPV videokilde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål om GoPro2 som FPV videokilde

    Hei.
    Jeg flyr foreløpig mine farkoster på LOS, og er veldig fornøyd med å se filmen etterpå.
    Men jeg klør etter å begynne med FPV!!

    Jeg regner med at det blir et oppsett med Fatshark Attitude SD. Med headtracker for å styre kamera.

    Jeg ser det er mange som bruker GoPro som videokilde og kjører dette via antennen.
    Spørsmålet er.. Hvor bra er bildene i brillene sammenliggnet med "vanlige" små FPV kameraer?
    I en del videoer ser bildene fra disse mildt sagt ut som grøtete/svart hvitt etc.
    Gir GoPro en tilnærmet HD feedback i brillene, eller er det kun opptaket som blir bra?
    Så klart er antennesignaler en faktor, men dersom disse er bra??

    Noen som har litt råd her?
    Evt. Hva jeg burde starte med av antenneutstyr, OSD etc.

  • #2
    Det blir ikke tilnærmet HD i brillene, fordi vi må bruke analog videooverføring. Dermed er det opptaket på SD-kortet som blir bra, mens det eventuelle opptaket av videooverføringen til bakken blir i lav oppløsning.

    Det går ikke an å generalisere utstyr slik at man kan svare deg på hva du trenger. Først må du vite omtrent hva du skal fly, hva du skal styre med, hvor du skal fly, og hvor langt du skal fly. Søk litt rundt, særlig rcgroups.com har masse nyttig for nybegynnere.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Takk for tilbakemelding.
      Jeg har fulgt med på en god del forum og youtube over en periode. Så jeg har litt info innenbords.
      Men samtidig dukker det opp nye løsninger hele tiden, for ikke å snakke om mange leverandører.
      Er det noen merkbar forskjell på å bruke et eget FPV kamera kontra GoPro som FPV kilde?

      Pr. idag så har jeg tenkt å bruke min Twinstar til FPV. Og jeg bruker en OrangeRX system. Dette vil vel fungere innenfor en viss rekkevidde. Jeg kommer ikke til å gå for lange distanser med det første. Men tenker innenfor et par km.
      Og etter et nesten uhell for litt siden, vet jeg hvertfall at jeg har kontakt med flyet på ca 1,4km avstand. (Var bare flaks at jeg fikk det tilbake. og jeg har det på film, så jeg kan minne meg på hvorfor jeg vil over på FPV

      Utover dette tenker jeg Fatshark briller med cloverleaf antenne.
      Last edited by KristofferRonning; 05-10-13, 10:57. Reason: skrivefeil

      Comment


      • #4
        Dette er egentlig ferdigdebattert på mange fora, men kort fortalt:
        Et velkjent usikkerhetsmoment med Gopro som eneste kilde, er at det blir påstått av mange at det kan oppføre seg litt ustabilt. Det mest kjente, og med sikkerhet universelt reelle, problemet med Gopro er at det støyer på 400-båndet, det vil si at kan være en utfordring å montere det slik at det ikke påvirker rekkevidde. Når det gjelder linse, så er det smak og behag, men fisheye-linsa til Gopro gjør det generelt litt guffent å fly utover korte avstander etter min oppfatning.

        Det vil være risikopsport å fly med standard 2.4 ghz rc over en km. Tenk heller innenfor én km enn to, dersom det ikke er UHF-løsningen til Orange du har. Da bør du i så fall sette deg inn i støyproblematikk knyttet til Gopro. Dette finnes det masse info om på ulike fora, bruk Google. Lykke til!
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #5
          Fordelen med dedikert FPV-kamera er at det har større dynamisk omfang. Det betyr at kameraet gir et bra bilde både i mørke og lyse partier. Hvis du f.eks. flyr mot en mørk skog og har sola i bildet, så blir skogen helt svart i Goproen. Et FPV-kamera gjør at både skogen og sola blir synlig.

          Jeg bruker FPV-kamera til videooverføring og Gopro til opptak. Det er vel egentlig ingen fordeler med å bruke Gopro som videokilde til brillene annet enn å spare vekt.
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

          Anything worth doing is worth overdoing!

          Comment

          Working...
          X