Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESM Aichi D3A1 VAL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ESM Aichi D3A1 VAL

    Fikk Pakke fra RC-pro i dag En AICHI D3A1 VAL fra ESM. Dette er en japansk stupbomber fra WW2. Kan vel kalles Japans svar på stuka eller den ultimate Kamikaze maskin Har hatt lyst på ett sånt fly helt siden jeg så Pearl Harbour filmen, der denne hadde en stor rolle i å bombe skip. Ville helst ha den hvite versjonen men den ver ikke på lager så da ble det denne. Kommer ikke til å starte på denne på en liten stund da jeg må få ferdig diverse andre prosjekter først. Motor er bestilt fra Kina. det blir en NGH gf38 4-takt bensin. Er veldig fornøyd med den jeg har i storchen og tror den vil passe fint i denne også.

    Har veldig lyst til å bestille dette cockpit kitet, men har ikke bestemt meg helt enda. Må da ta bort servobrettet som er i flyktoppen for å få plass til det. og lage nye servofester. så får se.
    VQ Warbirds

    Har bare kikket litt nedi esken for å se at ikke noe var ødelagt, og det så bra ut. noen bilder fra eskeåpningen
    Click image for larger version

Name:	DSC02319.jpg
Views:	1
Size:	55.7 KB
ID:	635455Click image for larger version

Name:	DSC02320.jpg
Views:	1
Size:	51.3 KB
ID:	635456Click image for larger version

Name:	DSC02321.jpg
Views:	1
Size:	53.4 KB
ID:	635457Click image for larger version

Name:	DSC02322.jpg
Views:	1
Size:	51.5 KB
ID:	635458Click image for larger version

Name:	DSC02323.jpg
Views:	1
Size:	52.8 KB
ID:	635459Click image for larger version

Name:	DSC02324.jpg
Views:	1
Size:	54.2 KB
ID:	635460Click image for larger version

Name:	DSC02325.jpg
Views:	1
Size:	45.2 KB
ID:	635461Click image for larger version

Name:	DSC02326.jpg
Views:	1
Size:	48.7 KB
ID:	635462Click image for larger version

Name:	DSC02328.jpg
Views:	1
Size:	66.7 KB
ID:	635463
    Last edited by xilian; 24-10-13, 09:40.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Grattis med nydelig, sjelden og kul maskin.

    Comment


    • #3
      Artig prosjekt Fint å se at noen velger litt annerledes fly enn Mustang og Thunderbolt. Det virker som om det er en enorm vinge på den.
      Har tittet på Ki83 en stund, men har hver gang kommet på at jeg skal prøve å trappe ned litt
      Click image for larger version

Name:	ki843.jpg
Views:	1
Size:	47.3 KB
ID:	604724
      Balsa

      Comment


      • #4
        Artig ja. gratulerer så mye
        Mvh Andreas
        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
        PCM.at mye glede i litt carbon
        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

        Comment


        • #5
          Takker Gleder meg til å få begynt på den. får se hvor lenge jeg klarer å vente hehe

          Wulf : Har selv sett på ki83 og den er tøff den å, men den har retract. Det slipper jeg å tenke på med denne Men er noen enorme hjulkåper som er med. Og nedtrapping kan du bare glemme, det funker ikke. har prøvd flere ganger

          Vingen er ganske stor i forhold til kroppen. er over 2meter men er likevel bare skala 1/7 orginalen hadde vel litt over 14meter.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Gratulerer, ser virkelig tøff ut. Fint med noe litt utenom det vanlige
            Olav Moe

            -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

            Innholdet i min hangar, sånn ca

            Comment


            • #7
              Gratulerer med nok en interessant vårbørd !

              Originally posted by Wulf View Post
              Har tittet på Ki83 en stund, men har hver gang kommet på at jeg skal prøve å trappe ned litt

              Dont expect, inspect.
              Fun Police everywhere!

              Comment


              • #8
                ESM lager mange tøffe ARF det skal være sikkert. Du treffer antagelig ikke på maken her på berget vil jeg tro. Julegavene kommer tidligere for modellflygjengen. Timing heter det. Gratulerer )

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kwik View Post
                  Gratulerer med nok en interessant vårbørd !


                  Klarte å motstå fristelsen i teltet til RCpro under WBW så!
                  Balsa

                  Comment


                  • #10
                    Denne blir kul sammen med et økende antall zeroer, til neste år, om ryktene stemmer
                    __________________________________________________ ___
                    Jørn Kaasbøll
                    Scale Warbirds of Norway

                    Comment


                    • #11
                      Klarer ikke å la den ligge helt i ro. Tok noen mål av covlingen. Den er mye mindre enn jeg trodde den ville være. Den er bare 17cm i diameter der som sylinderen til motoren treffer. motoren er 13.5cm fra center på aksling til toppen på sylinderen. Det vil si att motoren kommer til å stikke 5cm ut av covlingen.

                      Hmmmm det var jammen mye, kanskje jeg skal gå for elektro i stedet?.......

                      Hadde egentlig tenkt å sette motoren med sylinderen til siden slik att den kanskje blir litt mere lettstartet enn den jeg har i storchen, men det vil jo se enda verre ut når den blir stikkende ut så mye.

                      Lurer på om det har mye å si for kjølinga av motoren om man lakker toppen og sylinderen svart? Da ville det jo ikke se så ille ut mot den svarte covlingen.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Fikk endelig motoren i dag. Tror det er av den første versjonen som himodel har på lager nå. for den har trakt på forgasseren og bare 2 stempelringer. (nysgjerrigheten tok overhand så jeg måtte åpne og se) Men den har spor for 3 ringer i stemplet

                        Den jeg har på storchen har 3 stempelringer og ikke trakt på forgasseren. Og det skulle være versjon 2 ble det sagt når jeg kjøpte den.

                        Den skal monteres opp i benk og få litt skikkelig innkjøring, også venter jeg på pakke fra HK. med servoer og noe småplukk. så blir det vel å starte pent å bygge når alt er i hus.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Startet opp motoren i dag. Er veldig lite kompresjon i denne i forhold til den jeg har i storchen. men startet veldig lett og går fint.

                          Satte på den 20x8 carbon propellen fra storchen og etter noen minutter så dro jeg på gass og fikk 5400rpm. Da uten å ha rørt en skrue på forgasseren.

                          Får 5900rpm med samme propell på den andre motoren, så blir spennende å se hva jeg får på denne når den er innkjørt og justert.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tyor View Post
                            Lurer på om det har mye å si for kjølinga av motoren om man lakker toppen og sylinderen svart? Da ville det jo ikke se så ille ut mot den svarte covlingen.
                            Det kan nok påvirke kjølingen, men ikke nødvendigvis i negativ retning...

                            Alle vet at svart farge absorberer mye varme f.eks. ved varmestråling fra sola. Det mange ikke tenker på, er at dette virker begge veier, dvs. at svart farge også er effektivt når det gjelder varmestråling ut fra en overflate. Derfor har mange luftkjølte fullsize flymotorer og også endel motorsykkelmotorer svartlakkerte kjøleribber.

                            Forøvrig er SR-71 svart av samme grunn.
                            If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

                            Comment


                            • #15
                              Sett inn en slik en, så slipper du hull i cowlingen
                              Click image for larger version

Name:	RCV Engine.jpg
Views:	1
Size:	26.6 KB
ID:	604819
                              Balsa

                              Comment

                              Working...
                              X