Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rekkevidde på 5.8 ghz

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rekkevidde på 5.8 ghz

    Hei..

    Var så uheldig at jeg kræsjet TBS Discovery PROen min i en granskog her om dagen. Etter å ha gått rundt i skogen og lett i over en time med en SpiroNET CP Pacth antenne i hånda og gjort 360 graders søk innimellom fikk jeg plutselig et uklart bilde fra Quaden min opp på skjermen.
    Det var mye snø i bildet, men tydelig nok til at jeg så OSD infoen og at kameraet filmet snøen og noen greiner.

    Monitoren jeg har er en diversity monitor med to antener, den ene en sirkulær polarisert antenne og den andre en cp patch antenne. Bildet jeg fikk tror jeg at jeg må ha fått gjennom CP Patchantennen da bildet forsvant så fort jeg beveget antenne et par grader den ene eller andre veien.

    Men når det kommer til antenneteori er jeg ganske blank. Spørsmålet er derfor om quaden mest sansynlig ligger langs peilelinjen med pactheantennen, eller om det kan ha ligget hvor som helst, men at omkringliggende landskap forstyrrer signalet slik at jeg måtte holde antennen en spessiell posisjon for å få noe signal? Spørsmål to er hvor langt et 5.8 Ghz signal fra en 200mV sender når gjennom en granskog? Kan quaden for alt det er verdt ha ligget 15 meter unna men bak noen trær, eller må den ha vært mye lenger unna all den tid det var et ganske uklart bilde jeg fikk?

    Jeg har nå vært tre turer i området uten å finne noen ting, begynner å bli redd for at jeg aldri ser quaden igjen
    Tormod
    _________________
    SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

  • #2
    Hei

    Dersom du flyr på 5.8 ghz er det svært lite objekt som skal ligge i veien for at du mister signalet. Noen få trær kan være nok. Så dersom dette er i tett skog, kan det umulig være langt unna dersom du fikk inn signal et eller annet sted!! Fortsett å lete

    Comment


    • #3
      Takk..

      Kan det være at det ligger bak der jeg stod, for har ikke lett i det området
      Tormod
      _________________
      SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

      Comment


      • #4
        5.8 GHz stoppes raskt av en treskalle Signalet er mao mye dårligere hvis senderen er bak deg.

        Ellers er signalet med en patchantenne mye dårligere hvis senderen ligger i lengderetningen til antenna.

        En måte å peile på er å legge antenna vannrett. Da får du sterkest signal når senderen er 90 grader på antenna.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Et par andre tips for leting:

          1. monter en buzzer på quaden som kan aktiveres fra radioen og av failsafe
          2. Ta med radioen når du leter sånn at du kan starte motorene mens du leter. Da hører du dem kanskje.
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

          Anything worth doing is worth overdoing!

          Comment


          • #6
            Originally posted by jotto View Post
            5.8 GHz stoppes raskt av en treskalle Signalet er mao mye dårligere hvis senderen er bak deg.

            Ellers er signalet med en patchantenne mye dårligere hvis senderen ligger i lengderetningen til antenna.

            En måte å peile på er å legge antenna vannrett. Da får du sterkest signal når senderen er 90 grader på antenna.
            Er ikke helt sikker på om vi snakker om samme type antenne. Er selv litt begrepsforvirret når det kommer til forskjellige antennetyper
            Men uansett, jeg bruker en Omni CP antenne (ikke retningsbestemt) og en Patch CP antenne (retningsbestemt)

            Slik jeg forstår deg, så snakker du om en omi eller whip antenne som ikke er retningsbestemt. Da jeg søkte etter quaden fikk jeg ingen signal fra omniantennen (tror jeg), men fikk et svakt signal gjennom patchantennen da jeg holdt den i en bestemt retning. Skulle ikke mange gradene avvik til før signalet forsvant.

            Her er video av hva jeg så da jeg fikk et svakt signal 1 time og 21 minutter etter takeoff.

            Som dere ser er signalet ganske svakt, og da jeg prøvde å flytte meg 5 meter lenger ned i skråningen forsvant signalet helt og jeg fikk det ikke tilbake. Så at jeg hadde brukt ca 4200 mah da jeg fikk signal, batteriet var på 4500 så quaden sentde sikkert ikke video så veldig mye lenger.

            Det er lett å være etterpåklok, så har lært mye av denne kræsjen.

            Før jeg skal ut å fly FPV neste gang skal jeg gjøre følgende:
            1: Teste RTH slik at jeg vet at den fungerer og tør bruke funksjonen om det blir behov
            2: Merke Quaden med navn og nummer
            3: Installere en OSD som viser GPS koordinater
            4: Skaffe en videoopptaker på bakken.
            5: installere buzzer/refleks/LED
            Tormod
            _________________
            SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

            Comment


            • #7
              Aah, sorry, jeg tenkte på pisk-antenne (whip). Beklager forvirringen

              Hvis du fikk signal i en bestemt retning, så er det jo en god indikasjon på at den ligger akkurat i den retningen. Som Trulsen nevnte, så stoppes signalene veldig raskt av skog. Kanskje den ligger oppi et tre uten at du ser den? Det er utrolig vanskelig å se en quad som henger i et tre hvis det ikke er lys på den. Du kan jo ha gått rett forbi den mens du lette.

              Hvilken radio bruker du, forresten? Jeg har en Jeti GPS på mine quads sånn at jeg ser sist kjente posisjon hvis jeg ramler ned.

              Jeg har deponert et arducopter i skogen for noen år siden. Har ikke tenkt å gjøre det igjen

              Hvordan skjedde kræsjen?
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                hehe, er ganske begrepsforvirret selv

                Har helt sikkert gått forbi den flere ganger allerede, men tror ikke den henger oppe i et tre for hvis du ser på videoen, så ser du at bildet er hvitt med noen greiner her og der. Det hvite er nok snø og da må den ligge på bakken, evnt henge langt ned på treet.

                Noen som vet om en patchantenne også har en kort lobe bakover slik at det kan hende at copteret ligger bak plassen jeg fikk signal?

                Bruker en Futaba 14SG, men uten telemetri, skulle gjerne hatt en jeti men den koster litt mye $$ for mitt behov foreløpig

                Kjipt å deponere en Disco PRO med Gopro Black Hero 3+ til skogen, har mye bedre bruk for den sjøl...

                Selve kræsjen fortonet seg ganske merkelig.. Fløy fra modellflyplassen og mot en fjelltopp. Plutselig stoppet quaden opp og hang i lufta uten at jeg fikk flydd frem eller tilbake. Først trodde jeg at jeg hadde flydd ut av radiodekning, men yaw og opp og ned fungerte fint.
                I tillegg kunne jeg tilte kameraet opp og ned uten problemer.

                Uansett; jeg begynnte å stresse litt for å få det tilbake, så jeg valgte å gå ut av gps mode over til manuell mode. Store feilen jeg da gjorde var at jeg så gjennom goproen og ikke flightkameraet og derfor ikke fikk med meg den kraftige pitchen jeg fikk forover i det jeg gikk til mauell mode (antagelig pga mye vind og/eller at jeg ga for mye input på stikka). Helikopteret la seg på rygg (gimbalen fightet horisonten, men så at ryggen til helikopteret med gps og videoantenne plutselig ble synlig øverst i bildet som tyder på at helikopteret hadde lagt seg på rygg). Men da jeg skjønte hva som hadde skjedd ble det svart og quaden hadde kræsjet.

                Kjipe saker, men har lært veldig mye av denne kræsjen. I ettertid tror jeg at det muligens var Naza som fucket opp, da jeg tror jeg hadde satt en begrensning på 1000 eller 1500 meter i naza når jeg satt den opp, og at jeg antagelig nådde denne grensen når jeg fløy. Bare rart at jeg ikke flydd tilbake?
                Last edited by Tormod.ihlen; 30-01-14, 21:42.
                Tormod
                _________________
                SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

                Comment


                • #9
                  Jøss, har aldri hørt om en sånn feil før. Bruker du én enkelt SBus-kabel fra mottaker til Naza?
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    ja, har satt opp ppm på thr, pitch, ail, og elev. (en S-bus-kabel)

                    Har heller ikke hørt om den feilen før, men en teori jeg har er at quaden overskjøt 1000 eller 1500 meters-begrensningen jeg hadde lagt inn (synd at jeg ikke husker hvilken begrensning jeg la inn) pga mye tailwind og stor fart og at nazan da ikke skjønte hva den skulle gjøre da den uansett hvilken vei den fløy ville være over begrensningen??
                    Tormod
                    _________________
                    SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

                    Comment


                    • #11
                      Om den teorien stemmer så kan du vel lete på 1000m avstand fra start, og så evt 1500?
                      Thomas Kristensen (30)
                      Oslo, Grefsen

                      Radio: Spektrum DX6i & DX8
                      Ultra Micro: Mange forskjellige
                      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                      Comment


                      • #12
                        Jepp, har lett rundt 1000 og 1500 meter fra start, men ikke funnet noe. Men kan jo ha kræsejt en del meter fra der i den ene eller andre retningen..

                        Men om teorien min stemmer? det aner jeg ikke.
                        Tormod
                        _________________
                        SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

                        Comment


                        • #13
                          Det høres rart ut om du har signal 1000 m unna hvis det er tett skog imellom.
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #14
                            Kansje en ide er å finne en gammel micromodtaker (X-tall), koble på et lite 1c batteri, 1 led lys og 1 speningsvarsler.
                            Da vil det lyse i mange timer (det blir jo mørkt), å batteriet vil holde i mange timer før spenningsvarleren begynner å varsle.
                            Da har du mulighet til å både se og høre den
                            Å dette veier ikke al verden.

                            Comment

                            Working...
                            X