Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avro Vulcan 1/12, by Tony Nijhuis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avro Vulcan 1/12, by Tony Nijhuis

    Har lenge hatt lyst til å bygge Vulcan, og i sommer ble det med tegninger og balsa hjem fra England. Etter å ha sett Vulcan live på RIAT flyshowet, ble ikke lysten akkurat mindre...

    Modellen er i "funfighter"-skala 1/12, men ikke tro den blir noe handlaunch-maskin...
    Vingespenn 249cm, lengde 228cm og vekt ca 14 kilo.
    En Wren 100 ble også med fra England, og flyet er tilpasset akkurat denne motoren.
    Med motoren midtplassert og thrusttube ut gjennom domen under sideroret, blir bygging av en 4-motors jet ganske enkel

    Første kveld gikk med på å klippe ut alt av deler fra tegninga.
    Neste 2 kvelder til å tegne over alt til kryssfinér og balsa.
    Jeg kunne kjøpt CNC-kit, men det er faktisk gøy å gjøre alt dette selv, og så kjøre alt gjennom kontursaga.
    Det tok ytterligere 2 kvelder å sage ut alt, med lettehull og greier...

    Med en hel haug deler, var det bare å skru toppa av limflaska og begynne å sette sammen...
    Attached Files
    Last edited by gadyrdal; 10-09-15, 18:33.
    Geir Dyrdal
    Scale Warbirds of Norway

  • #2
    Tøft. Gleder meg til å følge med på denne. Har sikla fælt på denne selv etter jeg så den på youtube. Regner med det er ett fint i kit i kjent Tony Nijuis stil.
    Ole Kr Follstad

    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
    EF Extra 300 60"
    EF Extra 300 104" Eme120
    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
    ESM Bearcat, NGH 38cc
    Phoenix p51D Mustang, Dle55
    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
    Hangar 9 Piper cub 1\4
    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

    Comment


    • #3
      Rå maskin ja! Jamie er hypp på å bygge turbinutgave vet jeg, men den blir jo "litt" stor.....
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Det er ikke mange maskiner som er så flotte som Vulcan... Lykke til med byggingen Geir!

        Comment


        • #5
          Jeg bygger samme model, så det må bli "formasjon" på wbw 2016.
          Her er video fra en flight med litt mindre vind.

          Comment


          • #6
            Denne blir majestetisk. Flyr jo nærmest som en drage.

            Ser du Viggo Bygger fra scratch. Ser Tony Nijhuis har mange fine modeller på hjemmesida si. Har i flere år hatt lyst til å bygge spitfire'n med 72 tommers vingespenn og kjøpe som ferdig kit. Vet noen her inne hva frakt kommer på hvis en bestiller derfra?

            Hvor kjøper du balsa og hva kommer frakt på derfra?


            Hvor kjøper du slike mengder balsa Viggo og hva kommer frakt på?
            Last edited by Hugo Strux; 11-09-15, 09:11.

            Comment


            • #7
              Hei Hugo
              Vi er et par stykker her oppe som også har tenkt å bygge Nijuis's spit. Planen er å skalere opp 110%, så den blir på 2meter.
              Litt større, og litt mere masse.

              Motor i min blir en NGH 38 4T. Ikke helt sikker på hva som blir i den andre.
              Understell er bestillt fra HK, det som er beregnet på 89" spit. ( kapper leggene så det blir passende.)

              Har tenkt å skjære balsa og finer selv. ( Har tegning på PDF, så jeg får et kopifirma til å skalere denne for meg)
              Tenkte jeg skulle bestille balsa fra tyskland. ( så jeg får metriske mål)
              __________________________________________________ ___
              Jørn Kaasbøll
              Scale Warbirds of Norway

              Comment


              • #8
                Originally posted by Hugo Strux View Post
                Denne blir majestetisk. Flyr jo nærmest som en drage.

                Ser du Viggo Bygger fra scratch. Ser Tony Nijhuis har mange fine modeller på hjemmesida si. Har i flere år hatt lyst til å bygge spitfire'n med 72 tommers vingespenn og kjøpe som ferdig kit. Vet noen her inne hva frakt kommer på hvis en bestiller derfra?

                Hvor kjøper du balsa og hva kommer frakt på derfra?


                Hvor kjøper du slike mengder balsa Viggo og hva kommer frakt på?
                Geir bygger scratch, jeg kjøpte komplett pakke med short-kit, alt av balsa, understell og vacumformede deler, frakten på hele pakka ble £125, pundet er desverre dyrt for tida.

                Balsahaug er fint å kjøpe i Tyskland, hør med Bjørn Haavaldsen på facebook hvor han handler.

                Lykke til med byggingen.

                Viggo

                Comment


                • #9
                  Nå skal vi kanskje ikke kapre Viggo sin tråd her, men har lastet ned tegningene som en kar i denne tråden benytter til en 50cc (elektro) spit i depron!! Tegninger i CAD-format og jeg skalerer selv. Prosjektet ligger litt frem i tid for min del...

                  I høst/vinter skal jeg bygge denne:
                  Click image for larger version

Name:	panther580.jpg
Views:	3
Size:	24.0 KB
ID:	612704
                  Last edited by Hugo Strux; 11-09-15, 13:40.

                  Comment


                  • #10
                    Det er vel strengt tatt min tråd dette, Hugo... men jeg har ikke noe imot litt sidespor underveis 😉 Tøft med autogyro! Har aldri turt å prøve selv...

                    Tony selger rene balsapakker til tegningene sine, "woodpack", som inneholder alt av treverk untatt cnc-delene. Kurrant pris, samt at du vet du får det du trenger. Vingerør følger også med...
                    Last edited by gadyrdal; 11-09-15, 16:49.
                    Geir Dyrdal
                    Scale Warbirds of Norway

                    Comment


                    • #11
                      Balsabar.de er ett av de bedre stedene å kjøpe balsa.
                      Ole Kr Follstad

                      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                      EF Extra 300 60"
                      EF Extra 300 104" Eme120
                      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                      ESM Bearcat, NGH 38cc
                      Phoenix p51D Mustang, Dle55
                      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                      Hangar 9 Piper cub 1\4
                      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by gadyrdal View Post
                        Det er vel strengt tatt min tråd dette, Hugo... men jeg har ikke noe imot litt sidespor underveis  Tøft med autogyro! Har aldri turt å prøve selv...

                        Tony selger rene balsapakker til tegningene sine, "woodpack", som inneholder alt av treverk untatt cnc-delene. Kurrant pris, samt at du vet du får det du trenger. Vingerør følger også med...
                        Auda!! tøffe prosjekter uansett må jeg si.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ole.foll View Post
                          Balsabar.de er ett av de bedre stedene å kjøpe balsa.
                          Hvordan er fraktprisen fra Balsabar? Har ryki på et Gloster Meteor shortkit der jeg trenger litt div. materialer og de norske forhandlerene (kremt kremt fy!) har jo så "suverent" utvalg...
                          Propellen skal være på toppen!
                          Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bjornal View Post
                            Hvordan er fraktprisen fra Balsabar? Har ryki på et Gloster Meteor shortkit der jeg trenger litt div. materialer og de norske forhandlerene (kremt kremt fy!) har jo så "suverent" utvalg...
                            kommer ann på hvor mye du handler Tror det står fraktpris når du legger de i handlekurven, ellers er det jo bare å sende de en mail.
                            Ole Kr Follstad

                            BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                            PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                            EF Extra 300 60"
                            EF Extra 300 104" Eme120
                            GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                            ESM Bearcat, NGH 38cc
                            Phoenix p51D Mustang, Dle55
                            Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                            Hangar 9 Piper cub 1\4
                            Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ole.foll View Post
                              kommer ann på hvor mye du handler Tror det står fraktpris når du legger de i handlekurven, ellers er det jo bare å sende de en mail.
                              Hei!
                              Sendte en mai og fikk til svar:

                              1. For bestillinger under 150 Euro er fraktprisen 20 Euro+ 8 Euro i serviceavgift (eller noe sånt)

                              2. For bestillinger over 150 Euro er frakten 20 Euro.

                              I tillegg kommer tollbehandling og MVA. Med dagens valutakurser registrerer jeg at prisene på balsa ligger fra ca 33-40% av de mest populære norske forhandlerne. I og med at fraktprisen er på nivå med frakt på samme pakkestørrelse innad i Norge sparer man også penger uten å kjøpe hele regnskogen. I hvertfall mye bedre fraktpriseer enn å kjøpe fra UK. Så lenge kvaliteten på treverket er sammenlignbar er det vel opplagt hvor man bør handle.

                              Comment

                              Working...
                              X