Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sanwa problemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sanwa problemer

    Har en gammel Sanwa 5-kanals helikopterradio (fra -90). Den kan plutselig finne på å låse høyderors-servoen i fullt utslag. Dette er jo litt ugunstig under flyging... har prøvd flere servoer, så det er noe radioproblemer? Noen som har forslag på hva det kan være???

    -Decathlon-
    Mvh Tommy Fosland
    Tromsø MFK

    Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

  • #2
    Hei. Jeg ville nok tro at det er mottageren som begynner å svikte. Hvis den i løpet av livets lange løp har vært i gjennom et par harde landinger, kan fort noen av komponenten bli litt vaklete. Prøv med en annen en.

    _________________
    Klaus Andreassen
    Modellhobby.org

    <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: klausre den 2001-11-14 14:49 ]</font>

    Comment


    • #3
      Dette høres ut som et POTENSIOMETER svikt !
      For de som ikke vet så mye om elektronikk kan jeg beskrive det enklere som en feil i den stikken din som styrer halerotoren.( da forutsetter jeg at du har byttet om på kansler på mottaker for å teste at det fortsatt er halerotor stikken som vrir seg)
      På hver stikke har du 2 Potensiometer( kalt potmeter) som er regulerbasre motstander som styrer pulsene som igjen via din radio styrer Servoene etter Mottakeren har "dekodet" pulsene fra sender. Det er en vanlig feil på gamle radioer og du må kanskje ha en ny stikke, eller få en radiokyndig til å bytte det defekte potensiometeret i den stikken det gjelder.


      mvh Kjetil Sandal
      www.modellfly.no
      -----------------------------------------------------------------------
      Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

      Comment


      • #4
        Takk for fornuftige svar! Det er kanal 2 som svikter (opp/ned på høyre stikka). Det har hendt mens modellen står på bakken, men oftest inntreffer det når modellen er i lufta, dog ikke ved bruk av seilfly. Har hendt 2 ganger ved bruk av motorfly, ene gangen gikk det rett til h..... Tar ikke sjansen på å prøve med helien, derfor står på hylla til pynt

        -Decathlon-
        Mvh Tommy Fosland
        Tromsø MFK

        Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

        Comment


        • #5
          Potmeter ja.

          Som Kjetil sier: det er sannsynligvis pot.meteret i senderen som er tørt. I 99% av tilfellene kan dette renses og smøres bare du vet hvor. Smøring av potmetre er forresten noe jeg gjør jevnlig, altså før feilen kommer.
          Opplever du at en enkelt servo går til fullt utslag på egen hånd er det også oftest et potmeterproblem, men nå handler det om referansepotmeteret inni servoen. Også dette kan smøres enkelt og greit. Et forvarsel kan være at servoen murrer når den skal stå i ro. Dette har jeg for det meste opplevd med Hitec sinee servoer, også helt nye sådanne!
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            sent ute, men

            Har en sanwa sender som har en smule dårlig festeanordning for potensiometeret og stikken. Dvs den "glipper" litt når stikka blir ført oppover, la på noe ekstra lim på min og vips så virket utslagene igjen..

            Hører med til historien at min sender var inne for reperasjon for dette problemet ettersom det da var garanti sak. Sanwa reperatørene brukte da 1 og halv måned for å få dette iorden, da fungerte den i nøyaktig 2 uker etterpå. Siden det tok så lang tid for å få det reparert gadd jeg ikke å sende inn igjen og ordnet det selv heller. Moralen blir: Gjør det selv, da vet du det virker etterpå..

            Rune

            Comment

            Working...
            X