Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor erfaringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor erfaringer

    Hei
    Planlegger nytt prosjekt, og i den sammenheng trenger jeg ny motor.

    Derfor lurer jeg på om det er noen her som har erfaringer med Irvine 60-120 2 taktere, eller SC 90-120 firtaktere(og 2 takt)? Moki er også aktuelt.

    Jeg er først og fremst ute etter en pålitelig og problemfri motor. Er det noe jeg hater, så er det når man ikke får flydd fordi motoren stadig kutter. Man blir flink til å lande med død motor, men det er begrenset glede i slik kunnskap hvis det er det eneste man gjør.

    - Richard

  • #2
    Jeg har ingen erfaring med noen av dine alternativer, men en "tommelfingerregel" er at du får driftsikkerhet, pålitelighet og en problemfri motor hvis du velger OS. Disse er kanskje noe dyrere, men det er de verdt(mener jeg). Det hadde vært fint om noen med erfaring kunne komme med noen andre tips....

    Comment


    • #3
      Nettopp

      Helt enig, OS er suverene motorer. Jeg hadde opprinnelig tenkt på en OS 91 FX, men som du sier så er de dyre, derfor vurderer jeg noen interessante alternativer.

      Spesielt merket jeg meg SC sine firtaktere. 3000 kr for en 1.20 firtakter er billig, men det er fortsatt endel penger, så hvis det skulle vise seg å være en problem-motor, så er det mye bortkastet.

      - Richard

      Comment


      • #4
        Det finnes lite av dårlige motorer,men det finnes en mengde feil utstyr (plugger) og fuel og ikke minst ukyndige brukere. I fornuftige hender gå de fleste motorer som de skal.

        H.T.

        Comment


        • #5
          On 2001-12-21 00:49, seastar skrev:
          Det finnes lite av dårlige motorer,men det finnes en mengde feil utstyr (plugger) og fuel og ikke minst ukyndige brukere. I fornuftige hender gå de fleste motorer som de skal.
          Jupp, det er det som er poenget. Har selv kommet på stripa å sett folk stå å ruse, justerer, skrur, banner og steiker og fortsetter å ruse til toppen bli blå... det jeg har gjort er å anbefale å bytte til en ny plugg eller annen type og motoren går som en klokke. Har selv lært meg å "prate og kose" med mine motorer. Alt fra ST .40, ST 1.40. Mange har klaget på disse motorene, men jeg har aldri hatt problemer med de. Kjører idag en OS 91 FX på min Diablotin. Det er en bra motor, men tror ikke den er så mye lettere å hanskes med en andre. Originalt med OS #8 går den veldig hardt, men ved å legge på en ekstra topp-pakning og bruk av OS F 4-takts plug, går den mye bedre. Neste nå er å lære seg å prate med med min nye 3W 75ccm som i disse dager blir montert i nesen på en 32% Extra 330. Til nå har jeg og motoren hatt lange samtaler om fremtiden og hvordan ting skal være

          Tror ingen motor er noen dårlig motor. Det viktigste er å lære seg hva som er det svakeste punktet på motoren. Når man hvet dette kan man kjøre motoren dagen lang uten problemer.

          Lykke til...
          /glenn

          Comment


          • #6
            Hei

            Jeg har kun gode erfaringer med Irvine.
            OS er også bra, men det koster altforfor mye.

            mvh
            Petter

            Comment


            • #7
              Jeg er til dels enig at det ikke finnes dårlige motorer, men fakta er at noen er lettere å hanskes med enn andre. Så for piloter med lite motorerfaring e.l, er f.eks OS et godt valg. Men det er mye penger å spare ved å velge motorer fra andre produsenter.

              <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: klausre den 2001-12-22 00:20 ]</font>

              Comment


              • #8
                Prøv en Rossi da vel.Lav pris,topp kvalitet og går som ei klokke nesten uansett hva en gjør med de.Dessuten yter de "det dobbelte" av andre merker.Eneste drawback er at lydpottene deres ikke passer på alle modeller uten bruk av litt fantasi,og det er det ikke alle som besitter.

                Seawind

                Comment


                • #9
                  Helt enig med Seastar.Plundrer man med en motor sier det alt om brukeren og ingenting om motoren.En modellmotor er så enkelt konstuert at det er bortimot umulig å lage noe som ikke funker.Men skjønner en ikke sammenhengen mellom hoveddyse,tomgangskrue og pluggtype så har man ikke mye å stille opp med.Hvis man erverver seg en modellmotor uten fortest mulig å sette seg inn i dette, bør en ta seg selv i nakken.Hvis man i tillegg ikke er fornøyd med ytelsen til motoren er dette også en smal sak å ordne med litt smergelpapir,et filsett eller aller best en dremel.Det bør også være en kjent sak at riktig valg av demper/tunepipe kan øke effekten med 10-15%.En må da være oppmerksom på at man må begynne på nytt ang. pluggvalg og innstillinger.Men overdriver man effektøkningen kan det gå ut over motorens levetid.Det som ikke lar seg enkelt endre,er å øke effekten på lavt turtall.Det har mye med slaglengden å gjøre,noe som også forårsaker mer vibrasjon.Hvis man har syslet med denne hobbyen i mer enn 1-2 år og ikke kan dette "på fingrene",bør en ta seg selv alvorlig i skole.

                  Mvh
                  G.Hytt

                  Comment


                  • #10
                    Dette med forgasserjustering er kanskje noe det skulle vært skrevet mer om? Jeg vet at selv drevne modellflygere ofte ikke vet hva tomgangs skruen gjør.

                    Samtidig er det ganske naivt å tro at alle motorer er like bra. Noen motorer slites fort ut, og en utslitt motor VIL være håpløs å justere. Konstruksjonen i utgangspunktet kan altså være like god som OS. e.l, men etter en stund vil du ikke kjenne den igjen.

                    - Richard

                    Comment


                    • #11
                      Takk!

                      Comment


                      • #12
                        Det er selvsagt forskjell på modellmotorer på samme måte som alt annet.Men som oftest er det større forskjell på brukerne enn motorene.Største forskjellen på en billig og en dyr motor er gjerne materialkvalitet og presisjon.Det siste behøves ikke å merkes etter at den er innkjørt.En motor laget av billige legeringer kan ha lang levetid ved korrekt bruk,men har mindre marginer for feil bruk.Motorer i denne kategori kan slites ut i løpet av "en tank" ved for mager innstilling dvs. for lite smøring og overoppheting.Er motoren laget av en bedre legering (gjelder spesielt stempel og sylinder)kan den overleve slike blundere uten nevneverdig skade.Denne problemstillingen var mindre aktuell i tidligere tider da all fuel stort sett inneholdt minimum 20 % olje eller mer.Men i dag da den ene fuelprodusenten etter den andre påberoper seg å ha den mest fantastiske oljen og ser ut til å konkurrere om lavest mulig oljeprosent,skal en være meget forsiktig med å magre ut motoren enten den er laget av godt eller mindre godt metall.

                        G.Hytt

                        Comment


                        • #13
                          Mange motorproblemer bunner rett og slett i at motoren får dårlig kompresjon når den oppnår driftstemp. Billige materialer og liten nøyaktighet.. Blir ikke bedre når motoren får kjørt seg litt. Nesten håpløst å stille inn på en motor med slike problemer. Så har vi verdensmestere som sier det er brukeren av motoren det er noe iveien med, vel det sier bare noe om dem. Skal du investere i motor så IKKE velg det billigeste du finner, velg et kjent merke som OS. Da vet du hva du får.


                          Comment


                          • #14
                            Et godt råd ikke kjøp SC motor, OS og Irvine er bra motorer !!
                            Low and slow with power to go !!

                            Comment


                            • #15
                              Har en SC 120 4t, og den er like sprek som en OS 120 med pumpe. Throttler like fint og har sikker tomgang selv med hengende sylinder. Det som jeg ser som minus er at unbraco boltene ikke er så tighte mot nøkkelen som på OS motorene.
                              Med riktig bruk og stell er det en helt grei motor.

                              Comment

                              Working...
                              X