Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS ft 120 twin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OS ft 120 twin

    Har nettopp kjøpt en brukt OS FT 120 twin. Hvor henter jeg trykk til tanken på denne? Den har en nippel bak på motoren til avlufting av veivhuset, men denne suger vel like mye luft inn som den blåser ut?

    Svein.

  • #2
    Hei
    Jeg er ikke sikker på konstruksjoen av den motoren, men jeg innbiller meg at begge rådene sitter på samme side av veiva? I såfall vil det verken komme ut noe eller bli sugd noe inn i bunnkassa.

    - Richard Pleym

    Comment


    • #3
      Hei.
      Rådene sitter på motsatt side på veiva slik at begge stemplene er på tdc samtidig, men meg forskjellig arbeidtakt. Det sitter to nippler i bakkant av motoren, men begg disse gir kun en pumpende virkning med samme takt.

      Svein.

      Comment


      • #4
        Ok, da blir det som på en "vanlig" firtakt. Jeg har lurt på en løsning selv med å sette to enveis-ventiler slik at det som suges inn kommer fra atmosfæren, mens det som blåses ut går til tanken. Jeg vet ikke om det er gangbart, men det burde gi trykk til tanken. Problemet er vel at det ikke vil begrense seg. Ellers må det vel gå an å bruke det oscillerende trykket til å drive en membranpumpe, jeg tror OS hadde sånne før i tiden.

        - Richard Pleym

        Comment


        • #5
          Hei.
          Kjører man alt trykket da til tanken får man vel en graftig "owerflow" kan jeg tenke meg.
          Måtte da være om man hadde en slags trykkutjevner, 3 veisforgrening med innsnevring kansje? Membranpumpe hadde nok vært det beste ja. Får se om jeg finner noe slikt i rett størrelse.

          Svein.

          Comment


          • #6
            Mindre OS firtakts motorer henter trykk fra eksos, da kan vel din gjøre det samme ?

            En bensinpumpe som heletiden gir konstant trykk er jo det beste, finnes elektriske pumper.. men om disse forhandles i norge vet jeg ikke

            <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: klausre den 2002-05-04 20:04 ]</font>

            Comment


            • #7
              Du trenger ikke trykk i vanlig forstand på denne motoren har en nabo med saito 120 og han bruker ett lite (pitot)rør i proppel strømen (noen cm fra senteret av propell bosset og litt bak og slange ifra det til "eksos" trykkslangen fra tanken. Funker helt fint for ham (han bruker dette trikset på sin saito 80 og Laser 70 også). Jeg lærte det av en koslig kar på sjøfly treff hved Eikeren sør for Drammen for noen år siden (husker ikke hva han het men han hadde ett nydeligt selv konstruert og bygd tyskt militert sjøfly fra andre verdens krig Avro eller noe sånt, med en laser 150).
              Mener å huske han var flygeleder i det "sivile", forøvrig var han helt rå på skala flyging, en nytelse å se på og motoren hans var der aldrigt ett feilslag på.

              <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: Vingemutteren den 2002-08-22 23:44 ]</font>
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment

              Working...
              X