Announcement

Collapse
No announcement yet.

Leo motorer!!! dritt??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Leo motorer!!! dritt??

    Jeg kjøpte meg en Leo 40 2 takt flymotor for noen år siden, har vært plaget med den mye! Går fint flere flighter for så å kutte i de værste fasene som takeoff...

    Flere som har vært plaget av Leo motorer?

  • #2
    Må legge til at jeg har kjøpt en OS 40LA, og den går som en klokke! har ikke hatt stopp på den ennå! Leo motorer, lages de ennå?

    Comment


    • #3
      Hei

      Jeg har en LEO .46, som jeg kjøpte i Stavanger for noen år siden. Den ble liggende lenge, men har blitt brukt mye siste 1 1/2 år. Har hatt noe problemer, men ikke som du beskriver. Har hatt mange "dead stick" landinger med den motoren, men den har aldri kuttet under takeoff eller på fullgass i det hele tatt (så vidt jeg kan huske).

      I det siste har den blitt noe kranglete å justere, og mange av kuttene jeg har hatt er nok pga dårlig justering og ivrig bruk av gassen. Mulig det er på tide med en full-overhaling + lagerskifte? Jeg ga under en tusenlapp for denne motoren, så etter forholdene syns jeg den har prestert bra.

      - Richard

      Comment


      • #4
        LEO motorer er noe dritt! Virker som en kopi av OS motorene men materialvalget/delene er av laveste kvalitet.

        Jeg har en 46 abc motor.. Problemer fra første stund, burde byttet den inn:

        1.Tønnen i selve tønne-forgasseren var så treig at den ikke gikk rundt hvis det var under 10 grader ute ( metal krymper blir det kaldere ) Når motoren fikk start og ble litt lunken så var det jo greit, men før den fikk start så klarte ikke servo å dra dra rundt tønnen, var vanskelig selv for hånd!

        2. Finishen på selv motoren er elendig. Grader på støpningen både utvendig og innvendig er ikke slipt skikkelig vekk. Veiv gir inntrykk av hurtigarbeide, fuelkanelen fra forgasser er borret opp med en sløv bor og er ikke honet.

        3. Vanskelig å justere. Typisk tilfelle for min motor er at den starter, går bra å ta av og så kutter den i luften. Hvorfor ? Fordi den går seg for varm, sylinder/stemel er utslitt og da skjer dette. Sier seg selv igrunn, vanskelig å justere en motor hvor kompresjonen forsvinner når den oppnår riktig arbeids temperatur. Når du lander flyet og prøver å få start på den igjen så kan dette være vanskelig fordi den er varm; lite kompresjon. Lar du den stå en liten stund så den blir kald så starter den med en gang.. høres kjent ut ? dårlig kompresjon..

        4. Har alltid kjørt motoren på 0% nitro og den er instilt rikt. Dvs motoren har fått nok fuel så forbrenningtemp. ikke blir høy.


        Alle disse tingene har jeg blitt (dessverre) kjent med i ettertid. Da jeg kjøpte motoren lovde selgeren grønne skoger.. ( Hobbyland i bergen ) Kjøp heller OS motorer. Jeg er ikke sikker, men jeg tror LEO 46 er en kopi av OS 46. isåfall, så kan deler til OS 46 brukes, bytter du ut sylinderforing og stempel med OS sine( helst ring; lenger levetid, OS 46FX ) så kan jeg love deg du får en helt ny motor. Om delene passer vet jeg dessverre ikke, det må prøves ut.


        Hondaen

        Comment


        • #5
          LEO byttet forresten navn til TOPAZ... aner ikke hvorfor.. sikkert noe med ryktet

          Comment


          • #6
            On 2002-04-08 04:04, Jan H skrev:
            Jeg kjøpte meg en Leo 40 2 takt flymotor for noen år siden, har vært plaget med den mye! Går fint flere flighter for så å kutte i de værste fasene som takeoff...

            Flere som har vært plaget av Leo motorer?
            Har selv en Topaz46 som jeg har vært plaget med. Kunne ta av med veldig rik instilling, og den stoppet etter noen minutter. Løsningen var nytt baklager og bruk av mindre propell. Går nå fint med en 10*6 APC. Motoren har nå blitt erstattet med en OS 46 FX.I ytelse kan i motoren sammenlignes, for etter "papiret" så skal Topaz'en ha høyere ytelse enn OS'en. Noe som ikke stemmer i det hele tatt.

            askare

            Comment


            • #7
              On 2002-05-23 15:29, askare skrev:
              On 2002-04-08 04:04, Jan H skrev:
              Jeg kjøpte meg en Leo 40 2 takt flymotor for noen år siden, har vært plaget med den mye! Går fint flere flighter for så å kutte i de værste fasene som takeoff...

              Flere som har vært plaget av Leo motorer?
              Har selv en Topaz46 som jeg har vært plaget med. Kunne ta av med veldig rik instilling, og den stoppet etter noen minutter. Løsningen var nytt baklager og bruk av mindre propell. Går nå fint med en 10*6 APC. Motoren har nå blitt erstattet med en OS 46 FX.I ytelse kan i motoren sammenlignes, for etter "papiret" så skal Topaz'en ha høyere ytelse enn OS'en. Noe som ikke stemmer i det hele tatt.

              askare
              Er min erfarin også, og de symtomene beskriver er dårlig kompresjons ved arbeidstemperatur. Når du lar motoren gå rikt ( drivstoff kjøler ) sammen med en mindre propell så vil altså arbeidstemp. gå ned.. dermed går den "litt" mer pålitelig. Et skifte av stempel og sylinder av OS kvalitet på den motoren tror jeg ville gitt deg en totalt ny motor..

              Comment


              • #8
                Prøv med kontinuerlig gløding. Har selv en 14 år gammel enya 0.19 motor som jeg aldri brukte, fordi den bare kuttet mens jeg fløy. Koblet så ett vanlig nicad batteri med en bryter på flyet, som går til glødepluggen, og motoren går nå som en kule i alle vinkler. Batteriet varer i mer enn en time og jeg har ikke brent en eneste plugg. Men bruk aldri mer enn ett 1.2V Nicad eller 1.5V vanlig batteri.

                Comment


                • #9
                  Leo/Topaz.
                  Fjern innmaten i potta,Bruk relavtiv liten tank, vær ekstremt nøye med tank plassering. Pass på dysenåler (Har en tendens til å løsne/rejustere seg i lufta å stramme dysenåls bremsa/fjæra bruker å vere lurt, Bruk hjerne plugg med bøyle og husk delene i forgasseren er veldigt dårleg sammanpassa, så det kan lønne seg å ta ei stund med fil og smergel papir.
                  Lista er egentlig uendelig, men har en en slik motor er kjangsen stor for att det er mye arbeid på lur (tren dead stick landinger)
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    "Leo motorer!!! dritt??"


                    Ja!
                    petter

                    Comment


                    • #11
                      On 2002-08-10 20:43, Topografi skrev:
                      "Leo motorer!!! dritt??"


                      Ja!
                      Hva foreslår dere for en dust som har kjøpt en leo motor, og ennå ikke har startet den. Ligger fortsatt i eska. Har hørt så mye galt om den at interessen for å starte greia har stupt rett i bakken. Var forresten på hobbyforretningen som solgte motoren, kort tid etter at jeg kjøpte den. Jeg kjøpte et større fly som trengte større motor spurte jeg om han var interessert å ta den i bytte, men det var han tydeligvis ikke interessert i. Han førte nemlig ikke merket lengre. Er den virkelig så dårlig?

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har en Leo .15 bilmotor med snorstart, den går som ei kule. Sjelden vært mere fornøyd med en motor (Med unntak av min gode gamle ST 45 K ABC) og prisen på 900 sek for 5 år siden var absolutt til å leve med!

                        Jon
                        MVH

                        Jon Gunnar Wold

                        Comment


                        • #13
                          On 2002-09-10 03:50, Turbosnurr skrev:
                          On 2002-08-10 20:43, Topografi skrev:
                          "Leo motorer!!! dritt??"


                          Ja!
                          Hva foreslår dere for en dust som har kjøpt en leo motor, og ennå ikke har startet den. Ligger fortsatt i eska. Har hørt så mye galt om den at interessen for å starte greia har stupt rett i bakken. Var forresten på hobbyforretningen som solgte motoren, kort tid etter at jeg kjøpte den. Jeg kjøpte et større fly som trengte større motor spurte jeg om han var interessert å ta den i bytte, men det var han tydeligvis ikke interessert i. Han førte nemlig ikke merket lengre. Er den virkelig så dårlig?
                          Sjekk om tønna i forgasseren går lett og ikke slarker, stramm over alle skruer (forsiktigt), kjør den inn uten å kjøre den i "firtakts" blanding (og selvsagt ikke magert), kjør den i maks 3 minutter per oppstart (i i den første halv timen av innkjøringa) og følg bruksanvisninga på innkjøringa anngående blandings skruer (men pass på tempraturen).
                          Kjører du inn en Leo med for feit ("firtakt") blanding, har du blåst sylinder/stempel tilpassinga og det samme gjelder ved for mager blanding så ver ekstra påpasselig.
                          Hvorfor jeg stresser på slike selvfølgligheter er ganske enkelt att material kvaliteten på Leo motorene kan variere endel (er du heldig kan den faktisk vere bra). Det kan og vere lurt å plukke i stykker motoren før første oppstart og gjøre den ren for metalspon ol.
                          Obs. Obs. Potta kan ha en tendens til å tette igjen trykknippelen til tanken med olje, i såfall har du da to valg: bytt potte til annet merke (OS, TT, ST, for eksempel)eller Bruk lufta fra proppelstrømmen (slange/rør fra bak propellen til tanken (mange problemer med Leo motorer har somregel med forgasser tilpassning eller potta å gjøre).
                          Lykke til.
                          Vingemutteren.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment

                          Working...
                          X