Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jesss....endelig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jesss....endelig

    Jeg bestod eksamen!!!
    I hele vinter har jeg trent med RealFlightG2 rc simulator. Jeg flyr å lander alle flyene på denne og tenkte at..."jäklar, nu är det dags..."
    Kjøpte inn en høyvinget ARF 40-size trainer, monterte radio og motor å kjørte inn denne.
    Troppa opp på flyplassen, tanka opp, fyrte opp og.....fløøøøyyy. Yiiihaa
    5-6 flyturer uten en skramme.

    OK...dette var et eksperiment og kunne fort blitt en klassisk historie av "I told you so..." varianten, men det var vel verdt pengene. Kunne det la seg gjøre og trene med simulator og sette dette ut i praksis?
    Det kunne det faktisk. La det være sagt at har du en erfaren instruktør som kan lære deg å fly så bruk han/henne. I mitt tilfelle så må jeg kjøre et godt stykke for å få instruksjoner siden det ikke finnes noen i direkte nærhet. Så slik ble det."

    Ta kontakt så deler jeg gjerne ut noen erfaringer om denne "metoden"

    For en utrolig morsom hobby...Holdt på å boble over her...måtte bare si det til noen...
    Mvh

    Olav Lund

  • #2
    Gratulerer med et godt valg av hobby!

    Flott at du greide deg i lufta selv om jeg tror du har hatt litt flaks også. En "levende instruktør" er nok det beste valget selv om simulatorene begynner å bli gode.
    Lykke til videre!

    thomas@modellhobby.org

    <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: thomasr den 2002-05-10 14:38 ]</font>
    Fly Pent!!

    Comment


    • #3
      Flaks!!!...flaks...dette har da ingenting med flaks å gjøre.
      Jeg bare tuller..
      Poenget mitt er at jeg hadde nok stikke-tid til å ikke rote det til når flyet flyr fra deg, mot deg, oppned, bakvent etc.
      Det som man må være bevisst på er at i simulatoren er alt "perfekt"
      Flyet tracker perfekt, motoren går rent osv.
      Det er også mer vær i virkligheten. På min simulator kan man generere vindkast og turbulens pluss annen teknisk svikt, men allikevel....
      Det var ganske turbulent i tretopphøyde på vår flyplass men dette vet jeg om siden jeg fløy litt microfly på denne flyplassen før.

      Men ingenting kan erstatte en ekte instruktør...helt enig. Bare supplere.

      Vi snakkes
      Mvh

      Olav Lund

      Comment


      • #4
        Det er helt rett. Det var IKKE flaks, men seriøs og gjennomtenkt flyging på simulator.
        Jeghar øært på samme måten selv og er idag instruktør i flere flyklubber.
        Du lærer faktisk å fly med simulator, og mange triks hadde jeg aldri turt å prøve om jeg ikke fikk øvet dem inn på simulator først. F.eks inverted loop med helikopter.

        Mvh Kjetil
        webmaster@modellfly.no
        modellfly.no is available for purchase - Sedo.com
        mvh Kjetil Sandal
        www.modellfly.no
        -----------------------------------------------------------------------
        Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

        Comment


        • #5
          Hei ksandal
          Morsomt å høre om flere som sitter med samme erfaring. Litt av foranledningen til innkjøp av simulator er at vi var en gjeng som stadig gjikk å pratet om å få til et RC-miljø her hvor jeg bor. Men det hele stod å falt på om noen kunne lære oss å fly. Til slutt kom vi frem til at vi ikke kunne sitte å prate lenger og at noen faktisk måtte begynne. Dermed ble ideen med simulator satt ut i live og jeg steppet inn som prøvekanin siden jeg har flest timer med simen.
          Så nå håper jeg vi er på vei mot et miljø her som kanskje kan utvikle seg til en klubb.

          Time vill sjåvv.

          MVH
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #6
            Hei
            Jeg har hørt om lignende prestasjoner før, hvor nybegynnere har øvd med simulator og tatt første turen uten assistanse.

            Har selv lært på samme måte, men jeg tok de første turene med instruktør likevel for å roe nervene. Jeg tror det var omtrent på tredje eller fjerde turen han spurte om han trengte å stå der.

            Simulator er et godt hjelpemiddel for stikketrening, man lærer selve koordinasjonen. Så må man ut i virkeligheten for å lære å fly. Sim'ene begynner å bli veldig realistiske, men ekte turbulens må man bare ut på stripa for å erfare.

            Kjekt for å trene på nye triks også.

            - Richard Pleym


            <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: pleym den 2002-05-12 17:47 ]</font>

            Comment


            • #7
              Jeg har real Flight G2, og har erfart at de flyene som er på simulatoren har temmelige like flyegenskaper som "orginalen"
              Selv trente jeg med sim, før første flight og det har gått strålende. Jeg har dog 2 havari, en motorkutt i sterk og turbulent vind, og et balanseror som løsnet. Kan ikke kalles pilotfeil, men faens meksniker!!! Synd det er en og samme persjon da! he he c",) Simulatoren er et meget godt hjelpemiddel, i allefall den jeg har. Trening med helikopter f.eks.
              Hvordan skal en instruktør rekke å gripe inn under trening med autorotasjon??? Når man skal gi opp stikke kun et par meter over bakken??
              Jeg anbefaler å trene med et fly eller heli på simulatoren som er mest lik den du skal fly med, og kun trene med denne. Ikke prøve ut alle flyene i simulatoren.
              Hadde vært greit med et simulator kapittel hær på sidene. Tror det er mange som flyr pc-fly, både som førstereisgutter og erfarne i ledige stunder.
              Supert å prøve ut acromanøvre med sim også!

              Svein c",)

              Comment


              • #8
                Jeg liker ikke å bruke simulator til å trene småseriøse ting, av 2 grunner:
                1: Du ser alt for lite. Du får ikke sett det samme på en pc-skjerm som du ser i virkeligheten.
                2: Vind, turbulens og sånt mangler. Riktignok kan du få det på enkelte simulatorer, men det blir ikke det samme..
                Men, moro er det uansett!

                Comment


                • #9
                  Skal være enig om at du kan miste litt orientering i enkelte situasjoner, spesiet når man stuper mot bakken og når man flyr nær "piloten" og over seg.
                  Men det kommer mye an på pc,n! Har du en bra pc og kjører med god oppløsning blir dette bedre.
                  På G2 kan man legge inn vind i alle variasjoner, og det er god trening.
                  Tror nok jeg har spart inn pengene på simulatoren.
                  Kos å kunne ta seg en flytur når det er dårlig vær, på G2 kan jeg dessuten fly med andre på internett. utveksle erfaringer med piloter fra hele verden. Anbefaler bredbånd om du skal gjøre dette, for her flyr timene!!
                  Simulator er helt klart bare et hjelpemiddel, men at man kan lære mye med en slik er det ingen tvil om.

                  Svein c",)

                  Comment


                  • #10
                    Huff, må vel få tak i/kjøpe meg realflight g2, alle skryter jo så mye av den (har prøvd den), men det kan vel ta sin tid før jeg får gjort det med min økonomi

                    Tror absolutt det kan lønne seg med en simulator hvis man er av typen som kræsjer relativt ofte. Det har jeg heldigvis ikke vært, eneste gang jeg har kræsja ordentlig var pga. et dårlig limt høyderor..

                    Hadde ikke gjort noe å ta en flytur på simulatoren over nettet når det regner ute nei.

                    Comment


                    • #11
                      Hvorfor ikke prøve FMS simulatoren ? Den er gratis, utmerket grafikk og kabel fra sender kan man lage ved hjelp av en transistor og et par motstander.. Den kabelen virker kun på win9X. Har man Win2000 eller XP så må man lage en relativt avansert kabel..det er ulempen.

                      Comment


                      • #12
                        For klubber så må dette med simulatorer være en glimrende ting i rekruteringsøyemed. Vi som planlegger å starte en klubb her hos oss skal ta med simulatoren til den lokale ungdomsklubben å kjøre denne opp på storskjerm. Skal bli morsomt å se hva reaksjonene blir og om vi klarer å vekke interesse hos noen.
                        Hvis en klubb har økonomi til det så måtte det også være en ide og låne denne ut til elever og gi de en slags hjemmelekse for å trene på manøvre de har lært sammen med instruktør....eller vil dette være brudd på kopiloven??
                        Simulator har iallefall vært et fantastisk verktøy for meg.
                        Mvh

                        Olav Lund

                        Comment


                        • #13
                          Å låne bort et program kommer vel ikke i konflikt med kopiloven.
                          Sjekk om dette med storskjerm fungerer først, tror du må ha et grafikk/tv kort av høy klasse for å få oppløsning nok.
                          Krever nok sitt av resten av pc,n også.
                          Men kjør på, mine "Ikke rc" kompiser blir hekta når de får fly litt G2.
                          Noen som har G2 og bredbånd her?
                          Har laget en nettflyplass som trenger gjester!
                          Gi et hint om jeg skal åpne den.

                          Svein

                          Comment


                          • #14
                            Hondaen:
                            1: Jeg kjører win2k. Den ustabile 9x driten er det ikke snakk om at skal inn på noen av mine maskiner igjen
                            2: Har prøvd FMS, grei den, men den er ikke like bra som G2 synes jeg.

                            Comment


                            • #15
                              Hei...

                              Jeg kjører hjemme FMS (eller hva det het) og bruker windows 2000. Jeg kjøpte en kabel fra nettet (ripmax) til min Futaba sender, det fungerer meget bra. Måtte laste ned en Beta versjon av driver for win2k og winXP, men fungerer.
                              Jeg syns ikke det FMS simulatoren er heeeelt topp da, det er litt kjipt at f.eks sideroret vrir flyet litt, så funker ikke det noe mer.. få til spinn går ikke. Landingene er litt for lette (tvilsomt at jeg er for god hehe). Men grafikken er OK da, jeg har et GeForce4 skjermkort nå, ble meget bra.. hehe.

                              Men ble litt nyskjerrig på dette G2 nå?
                              Hvor er dette billigst å få tak i, nett eller butikk?

                              btw, jeg har bredbånd hjem til meg, har en 1 mbit sdsl linje, der kjører jeg en linux server som står på hele døgnet, hadde det gått ann å legge ut flyplasser etc der?

                              mvh Freddy Ulvseth


                              <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: Ulven den 2002-06-07 12:44 ]</font>
                              Med vennlig hilsen / Best Regards
                              Freddy Ulvseth
                              http://freddy.ulven.com/rc

                              Comment

                              Working...
                              X