Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med Hitech Focus 6?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer med Hitech Focus 6?

    Jeg er nybegynner og skal i første omgang fly et trainer seilfly med to kanaler og har senere også tenkt å fly motorfly med 5-6 kanaler.
    Har tenkt å kjøpe meg en Hitech Focus 6 radio. I den anledning lurer jeg på om det er noen her som har noen erfaringer med denne modellen?
    Eller bør jeg gå for en prgrammerbar radio?

  • #2
    Noen som vet hva den ligger i pris på?

    Comment


    • #3
      Hei!
      Kjenner dessverre ikke til Hitec'en, men jeg har noen tanker å komme med allikevel.
      Hvis du har tenkt å fortsette med denne glimrende hobbyen og skal gå over til andre fly og flytyper ville jeg absolutt lagt penger i en skikkelig programmerbar radio med en gang. Gjør du det har du garantert radioen i mange år og det er i tillegg enkelt å benytte samme radio på flere fly samtidig(Kun snakk om programmering). Det er mange gode radiomerker på markedet. Personlig har jeg god erfaring med JR og Futaba. Lykke til!
      thomas@modellhobby.org

      <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: ThomasR den 2002-05-20 14:48 ]</font>
      Fly Pent!!

      Comment


      • #4
        Du bør være klar over at desto mer penger du legger inn i din første radio jo bedre er det! Det er bedre å bruke mer penger på radiosystemet og heller mindre på modellen/e.
        Fordi:
        1.En ting som også gjelder radiosystemer er at kvalitet og pris følger hverandre nokså proporsjonalt (til en viss grad). Det vil si at jo dyrere radioen er desto bedre er den. En kjensgjerning er at det ofte er flere feil-, størres sjanse for radioproblemer med "billige" radioer/radiosystemer.

        2.Hvis du kjøper en kvalitetsradio med en gang (det vil si en som koster "litt" ekstra og er utstyrt med mange funksjoner f.eks. at den er programmerbar), slipper du å kjøpe en ny radio senere. Det vil si at den dekker dine fremtidige behov f.eks. hvis du senere ønsker å kjøpe/fly modeller som krever flere funksjoner mm.

        3.Radiosystemer kan som oftest ikke oppgraderes. Det finnes noen unntak (f.eks. Graupner), men for unntakene er det kun senderen som kan oppgraderes. Oppgraderinger er uansett en dyrere løsning.

        Håper at dette belyste ditt spørsmål om hvorfor du burde kjøpe en dyr/bra radio med en gang.

        Hitec Focus 6 har jeg sett koste ca. 2500 kroner, mens Hitec Eclipse 7 (som er siste tilskudd fra Hitec) koster ca. 3500 kroner. Jeg vil tro at Eclipse 7 gir deg utrolig mye radio for pengene og jeg ville uten tvil lagt til tusen kroner for å kjøpe Eclipse 7 fremfor Focus 6. Les mer om Eclipse 7 her: http://www.rchobby.org/nyheter.php?category=4&id=70

        PS! Jeg vet ikke noe om kvaliteten/funksjonalitet på noen av dem, så det ville vært fint om noen andre kunne komme med noen synspunkter.

        <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: klausre den 2002-05-20 15:30 ]</font>

        Comment


        • #5
          Dette var nyttig info for meg
          En programmerbar radio kan lagre innstillingen til flere fly. Hva mere kan en gjøre? programmere "loop"?? Hvordan funker dette?

          Comment


          • #6
            Hei!

            Har forsøkt Focus 6 og det er en kjemperadio det! Det den mangler er expo og miksing (noe du får på alle computer stikker).
            (expo vil si at man gjør stikkene mindre følsomme rundt senter, dermed blir det lettere å fly rolig og kontrollert.. men det er slett ikke nødvendig)

            Har nettop kjøpt en Eclipse 7, men har ikke flydd med den. Men jeg kan ihvertfall si at den har flust med funksjoner.

            Når det gjelder programmering vil det si at du lagrer innstillingene dine for hvert fly. Det kan være miksing av funksjoner på senderen, hvor store rorutslag du skal ha, bruk av flaps osv. Kjekke ting, men jeg mener det viktigste til å begynne med er å ha en enkel og grei sender.

            Focus 6 ville ha dekket mine behov i lang, lang tid etter at jeg begynte å fly.

            Kjartan
            mvh Kjartan

            Comment


            • #7
              Takk for infoen!
              Jeg har bestemt meg for å gå for Focus 6.
              Virker til å være en god nybegynner-radio somjeg kan bruke noen år og til en grei pris.

              Comment


              • #8
                Hei....
                Jeg har selv focus 6, men angrer på at jeg ikke kjøpte meg elipse/flash 5.
                Flash 5 er ikke mye dyrere enn focus 6.
                Low and slow with power to go !!

                Comment


                • #9
                  Det er kanskje et godt råd. Men begge deler vil dekke behovet til å begynne med.

                  Kjartan
                  mvh Kjartan

                  Comment


                  • #10
                    Jeg syns Focus 6 virker grei, og jeg tror det er kjekt med en ekstra kanal.

                    Comment


                    • #11
                      Artikkel om "Valg av radiosystem" blir lagt ut på modellhobby.org om ca. en ukes tid. Jobber på spreng for å få den ferdig Artikkelen belyser alle problemstillingene ved nytt sender kjøp mm.

                      _________________
                      Klaus Andreassen
                      Modellhobby.org

                      <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: klausre den 2002-05-23 09:35 ]</font>

                      Comment


                      • #12
                        Det var det jeg også trodde....
                        Low and slow with power to go !!

                        Comment


                        • #13
                          Har funnet ut at jeg kun trenger 5 kanaler til å begynne med. Derfor vurderer jeg Flash 5 kr. 2595 hos Teknisk Hobby.
                          Er det trygt å kjøpe den nå? Eller bør jeg vente på den nye guiden ang. valg av radio-system?

                          Comment


                          • #14
                            Skal du ha radio i denne prisklassen, sjekk også ut Graupner MC12. Jeg har den selv, og er ganske så fornøyd med den, i alle fall prisen tatt i betraktning.

                            Comment


                            • #15
                              Hallo!
                              Har akkurat bestilt meg en Hitec Flash 5 fra Teknisk Hobby. Da håper jeg at jeg ikke blir å angre etter noen uker.

                              Comment

                              Working...
                              X