Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp !! Inverted eller ikke..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp !! Inverted eller ikke..?

    Hei !
    Flott forum dere har her...
    Jeg har et problem med min Saito 72.
    Det er svært vanskelig å justere " godkjent " tomgang. Motoren er montert inverted. I benk går den helt prima så lenge den står "riktig veg". Men så snart den kommer i flyet ( og står på hodet ) begynner problemene.
    Altså:
    Har noen hatt lignende problemer med 4-taktere..? Jeg er inneforstått med at det blir litt forskjell på tomgangsjustering når det gjelder inverted / ikke inverted, men jeg har justert en del motorer i de senere år uten problemer, men denne har slått seg fullstendig vrang. !! Ahrrrg !!
    Tankplassering, fuelslanger, tanktrykk, innkjøringsprosedyre .... ja alt er garantert ok. Men akk....

    Fakta:
    Motoren er helt ny, orginal Saitoplugg (ny type), AeroGlo 15% nitro - 17%Aerosave olje.
    Motoren throttler upåklagelig.
    Tomgang på 3500 rpm er det laveste den aksepterer.

    Jeg er kanskje kresen av meg, men jeg har hatt andre 4-taktere nede på 1700 - 2000 rpm.

    Har jeg rett og slett fått en "mandagsmotor"..?

    Svært takknemlig for tips her !!
    ( Sover nemlig urolig om natten p.g.a. dette ) )

    Pst: Noen som harerfaring med Laser..?


    Mvh
    truck


    <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: truck den 2002-06-06 19:20 ]</font>

  • #2
    Hei...
    Er motoren kun innkjørt ?
    Om den ikke er mer brukt kan det ta litt mere tid før den liker normal tomgang.
    Det kan også være dårlig plugg,selvom den er ny, prøv med ny, har vert borti motorer som er håpløse å justere, men ble bra med ny plugg.
    Har en kompis som har laser 120 eller 150, fungerer meget bra !!
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      [quote]
      On 2002-06-06 20:49, Sportive skrev:
      Hei...
      Er motoren kun innkjørt ?
      Om den ikke er mer brukt kan det ta litt mere tid før den liker normal tomgang.

      - Har kjørt gjennom ca. 3 liter.

      Det kan også være dårlig plugg,selvom den er ny, prøv med ny, har vert borti motorer som er håpløse å justere, men ble bra med ny plugg.

      - Noen som kan anbefale plugg...?



      <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: truck den 2002-06-06 21:34 ]</font>

      Comment


      • #4
        Laser motorene er etter det jeg veit ganske så daffe i forhold til vekt, men fungerer ellers fint.

        OS plugger er kjent for å være bra.

        Comment


        • #5
          I slutten av "Artikler" - "Alt om Glødeplugger" står det:


          Tips!
          Hvis du har en firetakter som ikke trives med å stå opp ned, (og det har jeg inntrykk av at de sjelden gjør....) så bytt ut F-pluggen (som er den eneste brukbare 4-T pluggenn på markdet) med OS Wankelplugg!!


          Muligens det kan hjelpe =)

          Comment


          • #6
            Nervevrak har et godt poeng, fuel kan renne ned i pluggen og dermed hindre dens funksjon, prøv en annen plugg eller kjør motoren i "normal" stilling hvis det er mulig.

            Comment


            • #7
              Er ikke verre enn å legge den i en krybbe (med motoren riktig vei), og så teste om det blir bedre..

              Comment

              Working...
              X