Announcement

Collapse
No announcement yet.

super tiger 60 og anntenne skifte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • super tiger 60 og anntenne skifte

    Hei
    Har noken erfaringar med super tiger 60?
    Har kutta av anntenna på min graupner c17 mottaker. kan den enkelt skiftast?

    lars olav
    I\'m not a paranoid derranged millionaire. Goddamit, I\'m a billionaire

  • #2
    Vet ikke når det gjelder motoren, men antenneledningen på din mottager skiftes "lett" med tilsvarende type ledning. Såvidt JEG vet, er det bare EN ting å passe på, det er at lengden er den samme som den var før den ble kuttet. Tror det er en fordel å bruke samme type ledning også eller spesiell antenneledning (om det finnes). Tviler på om det er noe sjakktrekk å skjøte ledningen, så den må nok loddes. Vet ikke hvor trangt det er. I verste fall må du ha hjelp fra noen "proffe" folk, noen som går elektro eller et verksted hvor de kan lodde komponenter osv. på små kretskort.

    Lykke til!

    Comment


    • #3
      Det er MEGET viktig at lengden og og "type ledning" er den samme. Dette fordi motstanden (resistansen) i ledningen er nøye avstemt (beregnet) til mottagerens/senderens frekvens (forenklet forklart). Dette fungerer på samme måte som antenneledning til TV'n, som skal være 75 ohm. Hvis din nye antenne ikke er lik, kan det oppstå noe som kalles "bølgerefleskjon" og i værste fall kan dette bli dyrt...
      PS! Ta en tlf. til Thorbjørn & Kåre, RC-Seilflysport. De har alt av JR/Grupner utstyr (masse på lager).

      Comment


      • #4
        Prøvde å ringe. Thorbjørn sa at så lenge antenna var samme lengd var det ikkje noke problem å skøyte. Skal skjekke rekkevidda før neste takeoff
        I\'m not a paranoid derranged millionaire. Goddamit, I\'m a billionaire

        Comment


        • #5
          Jeg har selv klart å "ryke av" antenna, jeg av-isolerte ca 4mm på hver side, og stakk tuppene inn i hverandre (ikke tvinnet rundt hverandre) for så lodde, sørget for at loddet smeltet igjennom ledningene og satt skikkelig.. så tok jeg på krympestrømpe som passet perfekt... testet rekkevidde, ingen forskjell fra før det skjedde...
          Med vennlig hilsen / Best Regards
          Freddy Ulvseth
          http://freddy.ulven.com/rc

          Comment


          • #6
            Ulven, brukte du den biten av antenna som røk, og skjøta på den som var igjen? Eller kjøpte du ny antenne? Evt. har Thorbjørn & Kåre antenner på lager?

            Comment


            • #7
              Jeg brukte samme biten som datt av...
              Med vennlig hilsen / Best Regards
              Freddy Ulvseth
              http://freddy.ulven.com/rc

              Comment

              Working...
              X